8 népszerű élelmiszer, aminek a fogyasztása epekő kialakulásához vezethet: nem csak a zsírral kell vigyázni

Az epekövek jelentős része koleszterinkő, a probléma kialakulásában az étkezés hangsúlyos szerepet játszik.

GettyImages-1124545171
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az epekő meglehetősen gyakori probléma, ami olykor tünetmentesen van jelen. Ha viszont elzáródást okoz, akkor kellemetlen panaszokkal, görcsös, kisugárzó fájdalommal, hányingerrel járhat. 

Az epekő kialakulásának kockázatát jelentősen befolyásolja az életmód, különösen az étkezés. A táplálkozásra nem csak már meglévő elváltozás esetében kell figyelni, a megelőzésben is segíthet, ha szem előtt tart néhány szempontot az ember.

Epekő kockázatát fokozó élelmiszerek

A máj által termelt epe az epehólyagban tárolódik. Nagyrészt víz alkotja, epesavak, foszfolipidek és koleszterin is található benne. Az epekőképződés akkor indul meg, ha a folyadék sűrűbbé válik, az alkotóelemeinek aránya felborul. Megkülönböztethetők koleszterinkövek és bilirubinkövek, előbbiek jóval gyakoribbak, a májműködés zavaraira és a nem megfelelő táplálkozásra vezethetők vissza. Nőknél jellemzőbb a probléma, a cukorbetegség, az ülő életmód, az elhízás és a várandósság fokozza a kockázatát, de az alacsony rosttartalmú, koleszterinben és zsírokban gazdag táplálkozás is hozzájárulhat a kialakulásához. 

Az epekövesség megelőzéséhez javasolt naponta többször, kis adagokat enni, törekedni az optimális testsúly megőrzésére, valamint lehetőség szerint visszaszorítani az étkezésben azokat az élelmiszereket, amelyek a szakemberek szerint hozzájárulhatnak a probléma kialakulásához. 

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük