Bizonyítottan rákkeltő hatású, mégis vita tárgya a betiltása: a dízelautók kipufogógáza roppantul káros az egészségre
A dízelmotorok kipufogógáza a rák kockázatát is bizonyítottan fokozza.

légszennyezés-karantén1
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A dízel üzemanyagból keletkező kipufogógázok veszélyei régóta ismertek, ám az ezzel működő járművek kivezetésére vonatkozó kezdeményezések ma még nem számolhatnak teljes támogatottsággal, betiltásuk kiélezett viták tárgyát képezi. Egyelőre ugyanis nehezen megkerülhető üzemanyagnak számít, melyet számos régi személygépjárműben, teherautóban, buszokban, vonatokban, hajókban, mezőgazdasági eszközökben használnak.

A dízel kipufogógáz korom és gázok keverékét bocsájtja a levegőbe: részben szén-dioxidot, szén-monoxidot, nitrogén-monoxidot, nitrogén-dioxidot, kén-dioxidot és szénhidrogéneket tartalmazó gázból, részben széntartalmú koromból áll. Policiklusos aromás szénhidrogéneket, azaz PAH-vegyületeket is tartalmaz. Belégzésük számos egészségügyi probléma kialakulásának kockázatát növeli az eddigi kutatások alapján, az IARC (az ENSZ és az Egészségügyi Világszervezet rákkutatási intézete) rákkeltőnek minősítette.

Tüdőrákot okozhat a dízel kipufogógáz

A kitettségből eredő kockázatokat laboratóriumi, állatokon és embereken végzett vizsgálatokban is elemezték. Az in vitro, laboratóriumi kísérletek arra az eredményre jutottak, hogy a dízel kipufogógáz hozzájárul a sejtek DNS-mutációjához. A genetikai sérülés nem törvényszerűen, de nagyon gyakran rákot is okozhat. Az állatokon, például patkányokon végzett kutatások megerősítették: nagy expozíciója tüdőrákhoz vezethet.

Az embereken a kitettség mértékét azonban nem mindig könnyű megállapítani, és elkülöníteni más, rákkockázatot növelő életmódbeli vagy környezeti tényezőtől, melyből a tanulmányozás nehézségei is eredhetnek.

A legnagyobb veszély a munkahelyi kitettségből fakad, a kipufogógázzal gyakran találkozó dolgozók, így a vasúti dolgozók, a nehézgépek kezelői, a bányászok vagy a sofőrök körében súlyosabb egészségügyi kockázatot, magasabb tüdőrákos megbetegedési és halálozási arányt állapítottak meg.

A tüdőrák mellett vizsgálták a kitettség veszélyeit más daganattípusokra vonatkozóan is, így a hólyag-, a gége-, a nyelőcső-, a gyomor- és a hasnyálmirigyrák, valamint a limfóma és a leukémia vonatkozásában: lehetséges kapcsolatot találtak, ám a tanulmányozás nehézségei miatt további tanulmányokra lenne szükség a maradéktalan bizonyításhoz.

A vizsgálatok elsősorban a munkahelyi kitettségre vonatkozóan születtek, bár nem csupán itt találkozhat az ember a kipufogógázzal. Jellemzően alacsonyabb szinten érinti az utcai járókelőket és utazókat, noha ez az expozíció sem elhanyagolható erős forgalom esetén, különösen gyermekeknél.

A szakmai szervek ítélete: rákkeltő

A szakértők álláspontja világos a kérdésben: az ENSZ és a WHO rákkutatási intézete, az IARC az elemzések eredményeire tekintettel az emberre rákkeltő hatásúnak minősítette a dízel kipufogógázt a tüdőrák vonatkozásában, és úgy fogalmaz, bizonyíték van a kapcsolatra a hólyagrákra nézve is. A tüdőrák kapcsán a CDC-t (Centers for Disease Control and Prevention) és az FDA-t (Food and Drug Administration) is magában foglaló NTP (National Toxicology Program) is feltételezett emberi rákkeltő anyagnak minősítette, az EPA (United States Environmental Protection Agency) rendszerében pedig az emberre valószínűleg rákkeltő hatású anyagként szerepel.

A cikk az ajánló után folytatódik

A kitettség mértékét - különösen a foglalkozásból eredő expozíciót - nehéz csökkenteni, igaz, az új előírásoknak megfelelő dízelmotorok már jóval kevesebb kibocsátással járnak, és a járó motorok közelében töltött idő korlátozásával, valamint megfelelő védőeszközökkel is mérsékelhető valamennyire a rizikó.

Az utakon a személyes döntések mellett a központi rendeletek, város- és államvezetési előírások juthatnak döntő szerephez, ennek megfelelően a világ számos városában korlátozásokat hoztak létre a régi típusú, korszerűtlen besorolású dízelautókra vonatkozóan. Több helyen 2025-ös, máshol 2030-as céldátumot tűztek ki a kivezetésre.

Budapest is csatlakozhat az Európában egyre szélesebb körben terjedő tendenciához, miután a Greenpeace idén nyáron 45 ezer, a régi dízelautók kitiltása érdekében gyűjtött aláírást nyújtott be Karácsony Gergely főpolgármesternek. A fővárosban még idén kiderülhet, milyen ütemben jelölnek ki alacsony kibocsátású zónákat, és mely céldátummal rendelhetik el a korszerűtlen dízelautók teljes kivezetését.

Autómentes települések

Az autómentes svájci falvak gyönyörűek, és a levegőjük is kristálytiszta.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük