15 jel, ami diszlexiára utal
A magatartászavarok, a tanulási nehézségek minden 20. gyermeket érintenek.
Sok szülő egyszerűen nem érti, mi történik a gyermekével, amikor az bekerül az iskolába. Míg az oviban nem volt vele gond, addig az iskolában megváltozik a magatartása, romlik a koncentrációja, ráadásul nem is képes olyan jól teljesíteni, mint ahogy azt a szülő gondolná.
Vajon mégsem elég okos? Elrontja a többi gyerek? Nem biztos. Elképzelhető, hogy teljesen másról van szó.
Örökletes tényezők, környezeti hatások
Míg korábban csak sejtések voltak arra vonatkozólag, hogy mi állhat a diszlexia hátterében, addig ma már ismert, hogy kialakulása 60%-ban genetikai okokra vezethető vissza, 40%-ban pedig a környezeti hatások a felelősek.
Az olvasás- és írástanulási zavarok sok gyermeket érintenek, 20 gyerekből azonban csak egy esetében van valóban szó diszlexiáról.
Figyelmetlen vagy egyszerűen buta?
Sajnos, sokan azt feltételezik a diszlexiás gyermekekről, hogy a tanulási nehézségeik hátterében az alacsony intelligenciaszintjük áll. Az elmélet téves, a betegségben szenvedő gyermekek nagy része ugyanis intelligenciáját tekintve csöppet sem marad el kortársaitól, sőt bizonyos téren jobban is teljesíthetnek. A problémákat esetükben a központi idegrendszer sérülései, fejlődési rendellenességei, működési zavarai okozzák, amelyekhez bizonyos lelki és környezeti hatások társulnak.
Időben felismerhető
A diszlexia leginkább az iskolában okoz nehézségeket a gyermek számára, bizonyos tünetek ugyanakkor már az óvodáskorban is jelentkeznek, melyek időben történő felismerése nagy segítség lehet mind a szülő, mind pedig az óvónők és a pedagógusok számára.
A legjellemzőbb óvodáskori tünetek:
- ügyetlenség
- a finommotoros mozgások koordinálatlansága
- egyensúlyzavarok
- a bal és a jobb irány gyakori tévesztése
- térorientációs zavarok
- megkésett beszédfejlődés
- általános pöszeség
- zöngétlenítés
- szűk szókincs
- vizuális és akusztikus emlékezet zavarai
- koncentrációhiány
A legjellemzőbb, az iskolában jelentkező tünetek:
- olvasási nehézségek: betűtévesztések és -kihagyások, betűbetoldások, szótagok kihagyása, a szavakban a betűk sorrendjének tévesztése, lassú, nehézkes olvasás
- problémás szövegértés
- íráskor jelentkező zavarok: gyakori helyesírási hibák, a hosszú és a rövid magánhangzók gyakori tévesztése, betűfelcserélések, -kihagyások és -betoldások, egybe- és különírási gondok
- a finommotoros mozgás fejletlensége miatt csúnya, gyakran olvashatatlan íráskép
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Érdekes!
Hallgasd meg, hogyan olvas egy 10 éves diszlexiás kislány. A felolvasott szósor a következő volt, melynek során jól megfigyelhetők a b és d betűk cseréi:
had, köb, bal, dán, láb, bunda, ferde, gárda, szóda, bögre, dobol, dobos, bendő, dereglye, gereblye
Az iskoláskorban jellemzően tapasztalhatók egyes maradványtünetek, így az általános pöszeség, a koncentrációs zavarok, a szűk szókincs, valamint a beszédértési zavarok. A diszlexiás gyermekek ritmusérzéke is gyakran rosszabb, hasonlóan a térben és az időben történő tájékozódás képességéhez.
A tanulási nehézségeik miatt a diszlexiás gyermekek gyakrabban élnek meg kudarcot az iskolában, így esetükben nem ritka a magatartászavar. Gyakran éppen azért bohóckodnak vagy verekednek, hogy kiemelkedjenek a társaik közül, ellensúlyozva ezzel az iskolában nyújtott alacsonyabb teljesítményüket.
Társuló betegségek
A diszlexia gyakran társul diszgráfiával és/vagy diszkalkuliával. Előbbi esetben a nehézségeket a gyermek számára elsősorban az írás jelenti. A leggyakoribb tünetek: betűk vagy szótagok elhagyása, megfordítása, sorrendjének összekeverése. A diszgráfiában szenvedő gyerekek ceruzafogása gyakran görcsös, egybe- és különírási gondokkal küszködnek. Írástempójuk alapvetően lassabb, ráadásul a diktálásnál az elhangzó szöveg megértése is nehézséget jelent.
A diszkalkuliás gyerekek tünetei hasonlóak a diszlexiánál tárgyaltakhoz, ők azonban a számolással is megküzdenek: számlálásnál gyakran kihagynak számokat, nehezen jegyzik meg a számnevekhez tartozó számjegyeket, nehezen értelmezik az alapvető műveleteket és a szöveges feladatokat, és a matematikai szabályok felismerése, elsajátítása és betartása is a nehezükre esik.
Nem gyógyítható, de kezelhető
A diszlexia nem gyógyítható, ha azonban időben felismerik, bizonyos készségfejlesztő terápiás módszerekkel eredményesen megkönnyíthető az olvasás- és az írástudás elsajátítása.
A legjobb, ha már az óvodában felismerik a problémát, erre vonatkozóan általában még nagycsoportos korban végeznek vizsgálatokat. Ha a gyermek nagy valószínűséggel diszlexiás, érdemes a gyógypedagógiai-olvasáspszichológiai módszereket alkalmazó terápiát még ebben a korban elkezdeni, hogy az iskolában már kevésbé okozzon gondot a betegség.
Megfelelő terápia, megfelelő iskola
Mind a diszlexiaprevenciós - amikor még csak a betegség gyanúja merül fel -, mind pedig a diszlexiareedukációs terápia - amikor már bebizonyosodott a betegség - a sokoldalú készségfejlesztést tűzi ki célul, egyúttal előkészíti az írás- és az olvasástanítást. A terápia során olyan gyakorlatokat alkalmaznak, amelyek fejlesztik a mozgást, a térben és az időben történő tájékozódást, valamint a beszédkészséget.
Diszlexiás a gyermeked? Ezekkel a feladatlapokkal gyakorolhattok!
Szótagazonosítást fejlesztő feladatlap »
Szódominó - játssz és tanulj! »
Szólottó társasjáték »
Memória társasjáték »
Betűdifferenciáló szókészlet »
(Forrás és további játékos készségfejlesztők: Varázsbetű Programfejlesztő Műhely »)
A diszlexiaprevenciós terápia után érdemes egy összetettebb vizsgálatot végeztetni a gyermek képességeinek felmérésére, és ez alapján dönteni a legmegfelelőbbnek tűnő iskoláról. Ha sokat fejlődött, nincs szükség speciális oktatásra - bár az első évben még fontos egy logopédus segítsége -, érdemes azonban olyan osztályba íratni, ahol az olvasástanítás szótagoló elven történik.
Ha szükséges, a terápia folytatható az általános iskolai évek alatt is, akár egészen a nyolcadik osztály befejezéséig. A diszlexiareedukációs terápia során azonban már többnyire az írás- és olvasástanításra helyezik a hangsúlyt, a fejlesztést ráadásul logopédusok és más szakemberek is segítik.
Speciális iskolák diszlexiás gyermekek számára
Általános iskolák:
Bárczi Géza Általános Iskola (Budapest) »
Csillagszem Fejlesztő Általános Iskola (Budapest) »
Nemzetközi Pető Intézet (Budapest) »
Szivárvány Magántanoda (Budapest) »
Antiókhia Óvoda és Általános Iskola (Budapest) »
Kincsesház Magániskola »
Eötvös József Általános Iskola és Gimnázium (Orosháza) »
Logopédiai Intézet és Általános Iskola (Gödöllő) »
Pais Dezső Általános Iskola (Zalaegerszeg) »
Nebuló Általános Iskola (Miskolc) »
Középiskolák:
Gés Alapítványi Gimnázium (Budapest) »
Kemény Gábor Szakközépiskola (Békéscsaba) »
Öveges József Gyakorló Középiskola és Szakiskola (Budapest) »
Öveges József Gimnázium (Balatonfűzfő) »
OLVASD EL EZT IS!
- emésztőrendszeri betegség
- munkahelyi ártalmak
Folyamatos időhiány? - 3 betegség, ami 10 éven belül utolér
- cukorbetegség
- magas vérnyomás
Ülőmunkát végzel?
- tünetek és betegségek
- munkahelyi ártalmak