6+3 egészséges cukorhelyettesítő
Szeretnéd mérsékelni cukorfogyasztásodat, de nem akarsz lemondani az ízekről? Eláruljuk, milyen megoldások közül válogathatsz.

Ez is érdekelhet
    • 29
    • 30
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
beauty and style
Top olvasott cikkek

A cukrot elődeink nem zacskós, kristályosított formában, hanem eredeti csomagolásában, gyümölcsként vagy mézként fogyasztották. A mai kristálycukor, bár nagyon jól édesít, sok kalóriát tartalmaz, vitaminokat és ásványi anyagokat viszont egyáltalán nem. Érdemes ezért kipróbálnod más természetes édesítőszereket is, melyek az íz mellett hasznos tápanyagokkal is ellátják szervezetedet. Ezekből gyűjtöttünk össze most egy csokorra valót.

Ártalmas-e a cukor?

A kristálycukor módjával fogyasztva nem ártalmas, de nem is hasznos. Nagyon jól édesít, ám amíg természetes csomagolásában, a cukorrépában 20% a cukortartalom, ez a kristálycukorban 95% körüli, tehát minden egyébként hasznos anyag is eltűnik mellőle ipari feldolgozása során. Mivel a mérsékelt fogyasztást ki-ki másképpen érti, könnyű túlzásba vinni a cukor élvezetét, ami nem is túl hosszú idő alatt plusz kilókban jelenik meg a testen. Ez egy esztétikai probléma, ami könnyen egészségkárosítóvá is válhat, ha tartós marad.

A cukorbetegségért az örökletes hajlam mellett életmódbeli hibák okolhatók, azonban azokon a területeken, ahol nem fogyasztanak finomított cukrot, a cukorbetegség is jóval ritkább. A kristálycukor gyorsan megemeli az inzulinszintet, fogyasztását követően azonban az gyorsan vissza is esik. Ez az ingadozás a szervezetet raktározásra serkenti, ami elhízáshoz vezet.

A napi energiaszükségleted mindössze tizedét kellene cukorból fedezned. Ez gyümölcsökből és egyéb cukortartalmú élelmiszerekből gyorsan összeadódik, így kristálycukor használata nélkül is meglesz ez az arány, cukorral pedig ezt könnyen túllépheted.

Vizsgálatok szerint az iparilag finomított cukorból naponta maximum öt grammot fogyaszthatna egy felnőtt ember. Napi száz gramm rendszeres fogyasztásával szervezeted védekezőképességét jelentősen, akár 40-50%-kal is lecsökkented. A barnacukor csak egy kicsivel jobb, hiszen ez kevésbé finomított, de így is természetellenesen magas arányban tartalmazza a cukrot, vagyis a szacharózt.

A cukorhelyettesítés kincsestára

Nádcukor

A nádcukor beszerezhető finomított formában a kristályos répacukorhoz hasonlóan, ám finomítatlan formája is kapható. Utóbbi gőzöléssel és préseléssel készül, finomítás nélkül, így a cukornád levének tápanyagai is megtalálhatóak benne. Kalóriatartalma magas, de legalább értékes összetevőket - vitaminokat és nyomelemeket - is tartalmaz. Megemésztése nem terheli annyira a szervezetet, mint a kristálycukoré -  mely B-vitaminokat és kalciumot von el a testből.

Méz

A méz szintén magas kalóriatartalmú édesítőszer, ám kétszázféle tápanyagot, ásványi anyagokat, nyomelemeket és vitaminokat tartalmaz. Jó hatással van a szívműködésre, az anyagcserére, és nem utolsósorban baktériumölő hatású. Fogyasztása tehát energiatartalma ellenére rendkívül egészséges.

Aszalt gyümölcsök

A gyümölcsök víztartalma aszaláskor jelentősen lecsökken, így cukortartalmuk koncentráltabb, szárazanyag-tartalmuk magasabb lesz. Az aszalás egy nagyon kíméletes tartósítási mód, hiszen hatására a gyümölcsök értékes összetevői nem károsodnak. Az aszalt gyümölcsöket édesítésre használhatod ledarálva vagy reszelve. Teheted süteményekbe vagy teakeverékekhez is: így a végeredmény kristálycukor nélkül is édes lesz.

Juharszirup

Egy észak-amerikai fából, a cukorjuharból állítják elő. Sokféle feldolgozottsági foka ismert. Érdemes alaposan átböngészned a termék címkéjét, hogy természetes, lehetőleg adalékanyag-mentes juharszirupot vásárolj. A- és B-vitaminokban gazdag. Előbbi jó hatással van a bőrre és a látásra, míg utóbbi segíti az egészséges vérképzést, és enyhíti a fáradtságot.

Gyümölcsszirupok

Ennek a terméknek is számos cukrozott változata van, melyek mindegyike szörp, így ezek fogyasztását kerüld, amennyiben a cukrot csökkenteni szeretnéd étrendedben. Az igazi gyümölcsszirupok csak gyümölcsöt tartalmaznak besűrítve, emiatt áruk is magas. Vitamintartalmuk természetesen attól függ, hogy milyen gyümölcsből készültek.

Jázminpakóca

A jázminpakóca - Stevia rebaudiana - vagy ismertebb nevén stevia eredeti élőhelye Dél-Amerika, de cserépben hazánkban is nevelhető. Különleges gyógynövény, mely egyben édesítőszer is. A növényben található édes ízt adó glikozidok háromszázszor édesebbek a cukornál. Bár ezt házilag nem tudod tisztán kivonni, a levélből készített forrázat is jelentős édesítőhatással bír, és ami az eddig bemutatott cukorhelyettesítőktől eltér: kalóriamentes!

A stevia számos baktérium és vírus szaporodását gátolja, édes, de nem okoz fogszuvasodást, és egyáltalán nem hizlal. Használhatod a levelének forrázatát cukor helyett vagy a levelét porítva, süteményekre szórva. Teakeverékekhez közvetlenül is hozzákeverheted a steviát, így azokkal együtt ázik ki a csészében.

További ritkaságok

A világ különböző részein más-más cukortartalmú növényeket használnak édesítésre. Vannak cirokfajták, melyek szintén cukortartalmúak. Az édesgyökér kivonatának ízét a glicirhizin nevű sav adja, melynek sói még ötezerszeres hígításban is érzékelhetően édesek. Használata jellegzetes utóíze miatt azonban nem terjedt el.

A taumatin egy Ugandában termesztett növény magjai körül található, zselészerű anyag. A répacukornál 1500-szor édesebb. Használata az anyag hőérzékenysége miatt nem terjedt el, valamint fogyasztása után percekig minden édesnek érződik - ez a tulajdonsága is gátolta elterjedését.

A diterpenoid fenyőgyantából előállítható édesítőszer, a dihidrokalkon pedig a citrusok héjából készül. Utóbbiak, bár természetes eredetűek, kémiai átalakításuk során érik el az édesítő tulajdonságukat, ezért már átmenetet képeznek a mesterséges édesítőszerek világába.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

Beszerzési lehetőségek és árak

Hazánkban is többféle édesítésre alkalmas termék beszerezhető, ha a cukor alternatíváit keresel. Hogy mégis miért épp a répacukor terjedt el? Az árakból mindjárt kiderül.

A kristálycukor minden élelmiszerüzletben kapható, kilogrammonként 200 forint körüli áron. Ugyanennyi nádcukor 1000-2000 forintba, a méz pedig 1200-1500 forintba kerül.

Az aszalt gyümölcs fajtától, származásától és a bio minősítéstől függően 3000-18 000 forint között mozog kilogrammonként. A szirupok közül az árpamaláta 3000, míg a juharszirup literenként 8000 forint körüli áron kapható.

Mézet, barnacukrot, nádcukrot, aszalt gyümölcsöket a nagyobb élelmiszer-áruházak és hipermarketek is árusítanak, jázminpakócához, szirupokhoz és más különlegességekhez a bioboltokban vagy biowebáruházakban juthatsz hozzá a legkönnyebben.

OLVASD EL EZT IS!

mediterran
  • mediterrán étrend
  • diéta a tartós fogyásért

4 hét, 9 kiló

almakosarak
  • villámdiéták
  • villámdiéta mintaétrend

Dobj le 5 kilót!

Ezt is szeretjük