Túlsúly, kimerültség
A pajzsmirigyproblémák tünetei és kezelése
Előzd meg a komolyabb betegségeket természetes módszerekkel! Megmutatjuk, hogyan!

Ez is érdekelhet
    • 29
    • 30
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
beauty and style
Top olvasott cikkek

A pajzsmirigy hormonjai révén szabályozza a test anyagcseréjének ütemét. Ha a szerv alulműködése miatt nem termelődik vagy szabadul fel elég hormon, a szervezet különböző élettani folyamatai lelassulnak. Csökken az állóképesség, a tápanyagok felszívódásának üteme, ugyanakkor nő a testsúly. A betegség tünetei közé tartozik a székrekedés, a pajzsmirigy-megnagyobbodás – golyva –, a bőrszárazság, a kimerültség és a hidegérzékenység.

Kutatási eredmények alapján a csökkent pajzsmirigy-működésben szenvedők körében nő a szív- és érrendszeri betegségek kockázata, mivel vérükben magas az érelmeszesedést okozó koleszterin szintje.

Mi áll a probléma hátterében?

A leggyakoribb kiváltó ok a Hashimoto-betegség, a pajzsmirigy autoimmun eredetű gyulladása. Ilyenkor az immunsejtek megtámadják a pajzsmirigyet, és gátolják a hormontermelésben. Ezen kívül okozhatják a problémát genetikai tényezők, gyógyszerek vagy káros sugárzás is.

A csökkent pajzsmirigyműködés hátterében állhat jódhiány is – ez az ásványi anyag ugyanis a pajzsmirigyhormon nélkülözhetetlen összetevője. A jódhiány viszonylag ritka a fejlett országokban, mert az élelmiszerek elegendő jódot tartalmaznak, valamint a sót is külön jódozzák. Vannak azonban bizonyos élelmiszerek – mint a földimogyoró vagy a szójabab –, melyek gátolják a jód felszívódását. Pajzsmirigyproblémák esetén ezek az élelmiszerek kerülendők.

Mit egyél az egészséges pajzsmirigy-működésért?

Rostok, összetett szénhidrátok

A lassabb anyagcsere miatt a csökkent pajzsmirigy-működésben szenvedőknek kevesebb – feleannyi – energia-bevitelre van szükségük, mint az egészségeseknek – egészen addig, míg meg nem kezdődik a hormonpótlás.

A sok rostot tartalmazó élelmiszerek fogyasztásával hamarabb érhető el a jóllakottságérzés, így megelőzhető a csökkent pajzsmirigy-működéssel együtt járó testsúlygyarapodás. Az összetett szénhidrátokban gazdag étrend enyhíti a betegséget gyakran kísérő depressziós tüneteket, miközben segít a testsúlycsökkentésben is – amennyiben mértekkel fogyasztod. Fogyassz rizst és tésztaféléket mértékkel.

Az elengedhetetlen jód

Bár a fejlett országokban viszonylag ritka a jódhiányos állapot, esetenként ez is állhat a csökkent pajzsmirigyműködés hátterében. A szerv a pajzsmirigyhormon termelésére használja a jódot. Jódhiány esetén a pajzsmirigy megnagyobbodik, hogy minél nagyobb hatásfokkal tudja hasznosítani a jódot. Ekkor alakul ki a golyvaként ismert nyaki duzzanat. Az emberi szervezet jódszükséglete igen kicsi, de erre a kis mennyiségre szüksége van, hiszen a pajzsmirigy szabályozza a szervezet anyagcseréjét.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

Cink és E-vitamin

A pajzsmirigy egészséges működéséhez szükség van számos vitaminra, illetve ásványi anyagra. Ezek közé tartozik a cink, amely az E-vitaminnal együttműködve serkenti a pajzsmirigy működését. Kimutatták, hogy amennyiben az emberi szervezet nem jut elegendő cinkhez, nő a pajzsmirigyproblémák veszélye – különösen idősebb korban. A cink legfontosabb étrendi forrásai a szárnyasok és a tenger gyümölcsei, míg az E-vitaminé a napraforgómag és a búzacsíra.

Szelén és B6-vitamin

Az emberi szervezetnek a jód felszívódásához, illetve a pajzsmirigyhormon megfelelő termeléséhez szüksége van B6-vitaminra. Ezt a vitamint nagy mennyiségben tartalmazza a lazac és a banán. Ezen kívül a szelénről is kimutatták, hogy képes aktiválni a pajzsmirigyhormont. Ezt az ásványi anyagot pedig leginkább a mogyorófélék, valamint a teljes kiőrlésű gabonafélék tartalmazzák.

Cikkünk a Reader's Digest kiadó Orvosság a konyhából című könyve alapján készült.

Ezt is szeretjük