Ezeket az ételeket fogyaszd, ha C-vitaminra van szükséged - Több van bennük, mint a citromban
A C-vitamin elengedhetetlen tápanyag a szervezet számára, amit csak külső bevitellel lehet fedezni.

brokkoli-saláta
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A C-vitamin hiánybetegsége, a skorbut már a 16. században ismert volt, azt viszont nem tudták abban az időben, mi okozza a tüneteket. A változást az 1900-as évek eleje hozta, amikor felfedezték a C-vitamint, Szent-Györgyi Albert pedig 1937-ben orvosi Nobel-díjat kapott a kimutatásáért.

A jól ismert immunerősítő hatásai mellett a C-vitamin - vagy más néven aszkorbinsav - a kötőszöveti rostok, vagyis a kollagén előállításához fontos, de növeli a fehérvérsejtek számát. Emellett antioxidáns tulajdonságának köszönhetően a szabad gyökök megkötéséhez is hozzájárul.

A C-vitamin pótlása

A C-vitamin - mint minden valódi értelemben vett vitamin - olyan tápanyag, ami bár nélkülözhetetlen, a szervezet nem tudja előállítani, ezért külsőleg kell pótolni. Ehhez már számos vitaminkészítményt lehet kapni az üzletekben, de étkezés útján is hatékonyan bevihető a megfelelő mennyiség. Egy tanulmány szerint minden életkorban más mennyiségre van szüksége a szervezetnek, ezért érdemes úgy beállítani a napi mennyiséget, hogy az megfeleljen a test szükségleteinek. A hivatalosan ajánlott dózisok elegendők a vitaminhiány megelőzésre, ám a táplálkozástudósok sok esetben ezek többszörösét javasolják az erősítésre, különösen a téli vírusszezonokban.

 Életszakasz  Ajánlott napi mennyiség
 Születéstől 6 hónapos korig  40 mg
 Csecsemők (7-12 hónapos kor)  50 mg
 Gyerekek (1-3 éves kor)  15 mg
 Gyerekek (4-8 éves kor)  25 mg
 Gyerekek (9-13 éves kor)  45 mg
 Kamasz fiúk (14-18 éves kor)  75 mg
 Kamasz lányok (14-18 éves kor)  65 mg
 Felnőtt férfi  90 mg
 Felnőtt nő  75 mg
 Várandós kamasz nő  80 mg
 Várandós felnőtt nő  85 mg
 Szoptató kamasz  115 mg
Szoptató felnőtt  120 mg

Mivel a C-vitamin vízben oldódó tápanyag, ezért a zsírban oldódó társaival ellentétben ez nem tud felhalmozódni a szervezetben, hiszen a felesleges mennyiség a vizelettel együtt kiürül. Ennek okán túladagolásról sem lehet beszélni, viszont mivel oxalátokká alakul át a szervezetben, így a vesekövek kialakulásának kockázata miatt kerülni kell az ajánlottnál jóval nagyobb dózisú, hosszú ideig tartó bevitelét. Képes összeállításunkban bemutatjuk, milyen C-vitamin-tartalma van különböző alapanyagoknak, és hogy mennyire egyszerű felhasználni őket.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük