8-szor annyi C-vitamin van benne, mint a citromban: 5 egészséges táplálék, ami felturbózza az immunrendszert
Az őszi-téli meghűlés ellen a táplálkozásoddal is sokat tehetsz.

c-vitamin
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ahogy megérkezik az őszi, borongósabb, csapadékosabb idő, és beindul az iskola, egyre többeket érint a megfázás. Sokan nyúlnak ilyenkor az immunrendszert támogató vitaminokhoz, különösen nagy népszerűségnek örvend a C-vitamin, ami a meghűlés tüneteinek enyhítésében is segíthet.

Az egészség szempontjából nélkülözhetetlen aszkorbinsavat a szervezet nem tudja előállítani, így mindenképp külső forrásból kell biztosítanunk a számára. Ez viszont nemcsak tabletta szedésével teljesülhet, hanem a gyümölcsök, a bogyók és a zöldségek erejével is, amelyek ráadásul még számos módon támogatják a test működését, érdemes tehát tudatosan beépíteni őket az étrendbe.

Egészséges C-vitamin-források

Szent-Györgyi Albert paprikából vonta ki a C-vitamint, a legtöbben pedig egyből a citromra, tágabban értelmezve a citrusfélékre gondolnak, ha szóba kerül az aszkorbinsav, pedig akadnak jobb forrásai is, igaz, az 1700-as években a tengerészeknek citromot adtak a skorbut megelőzése céljából. A C-vitamin vízben oldódik, ez azt jelenti, hogy nem raktározódik a szervezetben, a felesleg a vizelettel együtt távozik, tehát a túladagolás nem valószínű. Ugyanakkor a rendszeres, nagy mennyiségű, főként mesterséges forrásból származó C-vitamin okozhat némi kellemetlenséget, has- és fejfájást, hasmenést. Azoknál pedig, akik hajlamosak a vesekövességre, fokozhatja az oxalátkövek kialakulásának valószínűségét, mivel egy jelentős része oxaláttá alakul a szervezetben. 

A napi minimális C-vitamin-szükséglet 60 milligramm, ennél viszont valójában többre van szükség, az ajánlott mennyiség általában 70-90 milligramm között mozog. A maximális napi bevitel, amit már biztosan nem érdemes átlépni, az a 2000 milligramm. A C-vitamin hiánya különböző tünetekben nyilvánulhat meg, vérzékenység, lassú sebgyógyulás, gyakoribb fertőzések, ínysorvadás és bőrszárazság jelentkezhet. A súlyos hiány a skorbut, ekkor már bőr alatti bevérzésekkel és fogvesztéssel is számolni kell, de ez az állapot szerencsére ma már kifejezetten ritka, leginkább egyoldalú, gyümölcsöket és zöldségeket mellőző táplálkozás esetén fordul elő. A C-vitamin bevitelében a következő táplálékok lehetnek például a segítségedre: 

Homoktövis: a homoktövisbogyó 100 grammjában mintegy 400 milligramm C-vitamin van, ez több mint nyolcszorosa a citromban található mennyiségnek, ami 100 grammra nézve körülbelül 45-50 milligramm - a különböző vizsgálatok más és más eredményre jutottak a citromot illetően, ennél vannak alacsonyabb és magasabb számok is, a Semmelweis Egyetem hallgatóinak lapja, a Szinapszis például arról ír, hogy a homoktövisben tízszer annyi van a vitaminból, mint a citromban. 

A homoktövist a fiatalság elixírjének is tartják, ősszel és télen leginkább üvegezett formában, velőként kapható. Nemzetközi kutatások szerint gyümölcslé formájában előállítva mintegy 5-11%-ot veszíthet az aszkorbinsav-tartalmából, de még így is remek C-vitamin-forrás. 

Csipkebogyó: a vadrózsa és a japán rózsa áltermése, a csipkebogyó igazi vitaminbomba. Támogatja a szív egészségét, készülhet belőle szörp, tea és lekvár is. 100 grammjában 426 milligramm C-vitamin található. A zimankós, náthával terhelt időszakban kézenfekvő megoldás a melengető tea készítése, ám nem árt tudni, hogy hő hatására a vitamin könnyen bomlik, ezért általában azt szokták ajánlani, hogy a kimagozott bogyót meleg, de nem forró vízbe áztassuk be.

Petrezselyem: a petrezselyemre az ember többnyire nem gondol gyógynövényként, pedig egyes tulajdonságai miatt kiérdemelheti ezt a címet is. Gazdag K-vitaminban, és a természetes vízhajtók közé sorolják. Ami a C-vitamint illeti: 100 gramm petrezselyemben 160 milligramm aszkorbinsav található. A fűszert érdemes kipróbálni salátaként, tápláló és ízletes tabulé (tabbouleh) formájában is.  

Kelkáposzta: a keresztesvirágúak közé tartozó kelkáposzta tele van egészséges tápanyagokkal, a vitaminok közül különösen az A-, a K- és a C-vitamin-tartalma jelentős, utóbbiból 100 grammjában 120 milligramm van. Más antioxidáns hatású vegyületeket is tartalmaz, csökkentheti a „rossz”, HDL-koleszterin szintjét és a benne lévő K-vitamin miatt is szívvédő hatású, mindemellett pedig kifejezetten kalóriaszegény. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Kivi: a tél kedvelt, fanyar gyümölcse a kivi, ami jó forrása a C-vitaminnak, 100 grammjában körülbelül 92 milligramm aszkorbinsavat tartalmaz. A benne található rostoknak és enzimeknek köszönhetően támogatja az emésztést. 

A fentieken túl egyebek mellett a narancsban, a grapefruitban, a karfiolban, a paprikában, a citromban, a papayában és a brokkoliban is sok aszkorbinsav van. A C-vitamin segíti a vas felszívódását, a sebgyógyulást, fokozza az immunrendszer működését, nélkülözhetetlen a bőr kollagéntermeléséhez. A legjobb, ha természetes forrásból, a változatos, egészséges, tápanyagdús étkezés során viszed be a szükséges mennyiséget. 

Köhögéscsillapító gyógynövényteák

Egy csésze forró tea sokféleképpen segíthet: csillapíthatja a torokfájdalmat, fellazíthatja a váladékot, valamint egyéb, az egészségre gyakorolt pozitív hatásai is vannak, gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatással is bírhat.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük