Cukorbetegség, szívproblémák, elhízás
Az anyagcserezavarok okai
Mit tehetsz azért, hogy anyagcseréd élénkítésével elkerüld a betegségek kialakulását?

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj ezektől a tippektől: látható lesz a különbség (x)

beauty and style

Mit viselj, ha nincs mit felvenned? 5 szett fantáziátlan napokra »

Az egész arcát piros rúzzsal sminkelte ki: ez lett az eredménye »

Erre jó egy melltartó és egy ragasztópisztoly: 3 szuper ötletet mutatunk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Egyre többet hallhatsz arról, hogy az egészséges életmód és a betegségmegelőzés szempontjából alapvető jelentőséggel bír a kiegyensúlyozott anyagcsere. - A látszólag egymástól független egészségügyi problémák, mint például a magas vérzsírszint, az elhízás vagy a magas vércukorszint, ok-okozati kapcsolatban állnak az anyagcsere egyensúlyának valamilyen mértékű felbillenésével - mondja Antal Emese, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.

Az anyagcsere funkciója

Minden élő szervezet működésének alapvető feltétele, hogy létezéséhez energiát hordozó táplálékhoz jusson. A környezetből felvett tápanyagokat szervezeted kémiai reakciók sorozatán keresztül energiává alakítja, illetve alkalmassá teszi a felszívódásra. Ezek a folyamatok teszik lehetővé a mozgást, a gondolkodást, a növekedést vagy éppen a sejtek reprodukcióját.

Ha felborul az anyagcsere egyensúlya

A leggyakoribb okok és következmények az elhízás, érelmeszesedés, a cukorbetegség, a magas vérzsírszint, a szívbetegségek, valamint a hormonháztartási zavarok. Ilyen körülmények között felborul az anyagcsere-egyensúly, és kezelést igénylő betegségek alakulhatnak ki.

Az anyagcserét befolyásoló tényezők közé tartozik a kor, a nem – a nők anyagcseréje lassabb –, a táplálkozás, a fizikai aktivitás és az alkoholfogyasztás, valamint a dohányzás. Mivel a kor előrehaladtával fokozottan csökken az alapanyagcsere, korábbi testsúlyod megőrzéséhez egyre kevesebb energia bevitele, illetve több energia felhasználása szükséges. Ezt nem árt szem előtt tartanod, valamint minél inkább visszaszorítani káros szenvedélyeidet. Ám mindezeken kívül még két nagyon fontos dolog van, melyre oda kell figyelned.

Mit tehetsz még szervezeted védelmében?

Rendszeres mozgás

Az anyagcsere-egyensúly eltolódásához vezethet a fizikai aktivitás hiánya, a mozgásszegény életmód. A rendszeres mozgás ugyanis növeli a szervezeted alapanyagcseréjét. Az aktív sportolók estében az alapanyagcsere 5%-kal nagyobb, mint másoknál. Természetesen nem szükséges versenyszerűen sportolnod ahhoz, hogy egészséges lehess, de a rendszeres mozgás rendkívül fontos.

Fizikai aktivitás esetén nő az izomszövet tömege, mindemellett az izommunka olyan hormonális, idegi változást idéz elő, ami fokozza az anyagcsere-folyamatok intenzitását. A testmozgás hosszú távú hatásai közül a legfontosabbak: csökken a zsírszövet és a vérzsír mennyisége, csökken a cukorbetegség, a szívbetegségek kockázata, valamint erősödik az immunrendszer.

Egészséges étrend

A megfelelő étrend összeállításával a bevitt energiamennyiség szabályozható, ami által nagymértékben csökkenthető számos betegség kialakulásának kockázata. A testmozgás mellett az egészséges étrend megválasztásával tudod pozitív irányba befolyásolni a szervezetedben zajló folyamatokat. Az anyagcsere-folyamatok részét képezik az úgynevezett oxidációs folyamatok is, melyek során az egészséges sejteket károsító szabadgyökök keletkezhetnek. A szabadgyökök ártó hatásait az úgynevezett antioxidáns anyagok képesek megkötni.

Az antioxidánsok rendszerint szerves vegyületek, ilyen többek között a C-, A- és E-vitamin, illetve a flavonoidok, a karotinoidok. Épp ezért elengedhetetlen a – főleg nyers – zöldségek, gyümölcsök rendszeres fogyasztása. Különösen egészségesek a citrusfélék, a sárgarépa, a tök, a spenót, a zöldborsó, valamint a mogyoró.

Manapság egyre több kutatás foglalkozik a zöld teában található EGCG – epigallokatekin-gallát – nevű antioxidánssal, amelyet az egyik leghatékonyabb antioxidánsként tart számon az orvostudomány. A zöld tea nemcsak az emésztőrendszerbe került zsírok azonnali, hanem a régóta jelen lévő zsírrétegek lebontását is elősegítheti, növelve ezzel a bőr rugalmasságát is.

OLVASD EL EZT IS!

mobil no
  • megelőzés
  • a hosszú élet titka

Mit tegyél, ha 100 évig szeretnél élni?

Blog.hu ajánló