40 év felett gátolják a fogyást, lassítják az anyagcserét: ételek és italok, amik rosszul hatnak a hormonokra

40 éves kor felett már nem úgy működik az anyagcsere, mint fiatalabb korban, érdemes pár dologra odafigyelni.

GettyImages-1010993244

FeminaShop

Látogass el a
Femina Shopba!

Megnézem
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Negyvenéves kor felett megváltozik a szervezet működése, jelentősen csökken a kollagéntermelődés, az ízületek egyre érzékenyebbé válnak a terhelésre, lassul az anyagcsere, és sokkal nehezebb megszabadulni akár 2-3 kilótól.

Az étrend összeállításán is múlik az, hogy milyen ütemben zajlik az öregedés folyamata, és hogy sikerül-e megakadályozni az elhízást. Sok háztartásban alattomos „bűnösök" lapulnak, amiket napi szinten fogyasztva telített zsírokat, túlzó mértékű cukrot és nátriumot juttatnak a szervezetbe - kiválogattuk azokat, amiket javasolt mérsékelni negyvenéves kor felett.

Virsli és előrecsomagolt húsok

A feldolgozott húsok, mint a felvágottak, füstölt szalonnák és a virslik mind-mind nagymértékben tartalmaznak nátriumot. Bármennyire is fehérjében gazdag, és még a ketodiétába is beilleszthető élelmiszerekről van szó, a nitrátok és a nitritek megemelik a vérnyomást, károsítják a vérereket. Emellett hatásukra megnövekszik a szervezet oxidatívstressz-szintje, mely elhízáshoz vezet, és az öregedését is felgyorsítja. A magas nátriumszint vízvisszatartó hatású, befolyásolja a vesében lévő hormonokat.

GettyImages-1308296280

Zsiradékok

Margarinból és vajból azok zsírtartalma miatt naponta maximum két kanál fogyasztása ajánlott, de ezt a mennyiséget könnyű átlépni. Elegendő sütésnél vajjal kikenni a tepsit, vagy valamilyen vajas süteményt készíteni, máris a többszörösét visszük be. A hidrogénezett növényi olajok szintén egészségkárosító hatásúak lehetnek. A transzzsírok lassítják az anyagcserét, gyengítik az inzulinválaszt, és növelik a koleszterinszintet is, ám egy 2010-es kutatásban kiderítették, hogy a transzzsírmentes margarinok mértékletes fogyasztása, tehát napi 2-3 gramm belőle, még jótékonyan befolyásolja a koleszterinszintet. Szerencsére ma már Magyarországon csak olyan termékek hozhatók forgalomba, amelyek zsírtartalmában 100 grammonként legfeljebb 2 gramm transzzsírsav található.

Fehér liszt

Finomított és feldolgozott gabonafélékből készül a búzaliszt, melyek gyorsan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak, hirtelen vércukorszint-növekedést okoznak, ami egy idő után elhízáshoz vezethet, és olyan betegségekhez, mint a cukorbetegség. A lassan felszívódó típusok, mint a teljes kiőrlésű liszt vagy a tönkölybúzaliszt, rosttartalmuknak hála táplálják a bélflórában található jótékony baktériumokat, melyek bizonyítottan elősegítik a fogyókúrás folyamatokat, erre negyvenéves kor felett javasolt külön odafigyelni.

Bármilyen egészségesnek is tűnik reggelente egy-egy pohár narancslevet meginni, valójában a gyümölcslevek, főleg a boltban kaphatóak legtöbbje hozzáadott cukrot tartalmaz. Gondolj bele, hogy már eleve a gyümölcsökben lévő fruktóz is okozhat hasi elhízást, a plusz cukortartalom miatt pedig rövid időn belül túlsúly lehet a végeredmény.

A cikk az ajánló után folytatódik

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?

A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.

Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2023. november 6. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Aki nem akar lemondani a reggeli vitaminbombájáról, az inkább térjen át az alacsony glikémiás indexű fajtákra, ilyenek a bogyós gyümölcsök vagy a körte, amit lehetőleg otthon, frissen facsartan készítsen el, vagy smoothie, turmix formájában fogyassza.

Szénsavas üdítő, zéró és cukros is

A cukros és a diétás üdítőitalok bevitele egyaránt mérsékelendő negyvenéves kor felett. Hiába diétás valami, attól még okozhat súlygyarapodást, a Yale Egyetem tudósai kapcsolatot találtak a hastájéki hízás és a mesterséges édesítők között. Ezenkívül egy átfogó, 78 ezer főt számláló, 22 éven át tartó kutatásban pedig a cukros, szénsavas üdítők hatását vizsgálták a nők szervezetére. Azoknál, akik napi szinten egy pohárral megittak belőle, 75%-kal nagyobb eséllyel alakult ki köszvény.

Kávé

A kávé sokak napindító üzemanyaga, ám némelyek napközben is legurítanak még pár pohárral belőle. Ahogy telik az idő, úgy változik a szervezet cirkadián ritmusa, vele együtt a hormonháztartás is, így válik az ember egyre érzékenyebbé a koffeinre, és annak élénkítő hatására. Túlzó fogyasztása következtében alvászavar alakulhat ki, ami pedig szorosan összefügg az elhízással és az anyagcsere lassulásával is.

GettyImages-1353044975

Fontos hozzátenni, hogy a kávé sok jótékony hatással bír, segíthet megelőzni a demencia kialakulását is, mindössze a késő délutáni órákból érdemes száműzni. A kávézókban kapható sovány kávéitalokról is mondj le, mert megzavarhatják az anyagcsere működését, megemelik a vércukorszintet és gyengítik az inzulinválaszt, ami zsírraktározáshoz vezet!

Mindig figyelj oda a változatos táplálkozásra, a tányér nagy részét zöldségek foglalják el, és minél kevesebb feldolgozott élelmiszert fogyassz! Emellett hetente többször iktass be pár óra intenzív mozgást is!

8 ital, ami felpörgeti a lelassult anyagcserét

Az alábbi italokkal már kora reggel megtámogathatod az anyagcserét.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük