Nem tudsz aludni a kánikulában? Nem biztos, hogy a meleggel van a baj
Ha te is csak forgolódsz éjszaka, a következőket teheted.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj ezektől a tippektől: látható lesz a különbség (x)

beauty and style

Hatalmas szemek 5 lépésben, pillanatok alatt - Így használd a fehér szemceruzát »

Ha különleges, miért ne adhatnád ajándékba: a legjobb szépségápolási csomagok karácsonyra »

Ez nem csak egy póló, segíthetsz vele: egyedi kollekció magyar tervezőtől és ismert zenészektől »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A tartós kánikulában sokan úgy érezhetik, hogy teljesen kimerültek, ám csak forgolódni tudnak éjszaka a melegtől, és úgy érzik magukat másnap, mint a mosogatórongy. Ugyanakkor nem biztos, hogy a magas hőmérséklet miatt nem tudsz aludni.

Dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ neurológus főorvosa, szomnológusa elmondja, mikortól lehet gyanakodni alvászavarra, és mit lehet tenni a valóban pihentető alvásért. 

Az időjárás-változást sokan megérzik

Az időjárási folyamatokra a legtöbb ember kisebb-nagyobb mértékben érzékenyen reagál. Különösen azok, akik szív- és érrendszeri betegséggel küzdenek, túlsúlyosak, a menopauza időszakánál tartanak, vagy idősebbek. Az időjárási front vagy éppen az enyhülés nélküli, tartós meleg nagy tehertétel még az egészséges fiataloknak is. Ilyenkor olyan tünetek jelentkezhetnek, mint a kimerültség, az idegesség, a szédülés, a szív- és érrendszeri problémák és az alvászavar. 

Tanácsok a jó alváshoz 

A tervezett elalvás előtt érdemes lekapcsolni a tévét, mert hiába könnyebb elaludni a villódzásra, egyrészt éppen ez ébreszthet fel egy rövid alvás után, másrészt a tévézés nem engedi lecsendesedni a gondolatokat. Eredményesebb az olvasgatás vagy relaxálás az ágyban. Fontos a megfelelő, lehetőleg jó minőségű matrac és párna. A túl későn elkortyolt kávé, erős tea és energiaitalok, sőt, még a dohányzás is erős stimuláló hatást váltanak ki, és részben megnehezítik az elalvást, részben pedig az éjszakai pihentető álmot is megszakíthatják. Mivel a függőségek miatt a szervezet éjszaka is küzd az elvonási tünetekkel, a káros szenvedélyekről való lemondás sokszor önmagában is rendezi az alvászavart.

Érdemes éjszakára elsötétíteni a hálószobát, mert valójában még a világító számlapok, monitorok is megzavarhatják a nyugodt alvást. Ugyanez igaz a zajokra is, minél teljesebb a csend, annál nagyobb az esély a pihentető álomra. A horkolás nemcsak annál okozhat alvászavart, aki horkol, de annál is, aki hallgatja. Ezért a család érdekében is érdemes szomnológus segítségét kérni a horkolás rendezéséhez. Az ugyanis megszüntethető, és ezzel nemcsak az egészségi kockázatok csökkennek jelentősen - például az alvási apnoé megszűnésével -, de az életminőség is határozottan javul.

Ideális hőmérséklet szükséges, és nyugalom

Az egyébként javasolt 18-20 fokos hőmérséklethez nem kell ragaszkodni. Érdemes éjszakai hűvös huzatot csinálni, nyitott ablaknál aludni. Lefekvés előtt ventilátorral lehet hűteni a levegőt, és akár egy vizes lepedőt akasztani az ablakra. Ha nehezen megy az elalvás, nem szabad idegeskedni rajta, hanem valamilyen monoton, megnyugtató tevékenységet kell végezni, és kortyolni egy kis citromfűteát. Éjszakai ébredés esetén ajánlatos kényelmes pózban meditálni és relaxálni, így nagyobb az esély a visszaalvásra.  

Alvásprobléma esetén szakember segíthet

Ha az alvásproblémák állandósulni látszanak, szakember segíthet a kezelésben. Ha valaki fél az elalvástól, szorong, és egész éjszaka jár az agya, nem tudja elengedni a zavaró gondolatokat, nappal pedig ingerlékeny és fáradékony, illetve romlik a teljesítőképessége, az alvászavarra utal. A szomnológus feladata az alvási apnoé és a horkolás rendezése is. Az orvosi kivizsgálás során fény derülhet olyan alvásbetegségre vagy egyéb belgyógyászati, pszichiátriai, fül-orr-gégészeti, kardiológiai, pulmonológiai, urológiai eltérésekre, amelyek kezelésével az álmatlanság is megszüntethető. 

Blog.hu ajánló