A felnőttkori székrekedés 3 kiváltó oka és kezelése
A belgyógyász válaszol
Kiválthatja a táplálkozási mód vagy a körülmények, de akár betegség is állhat a háttérben.

Ez is érdekelhet

Beszállás! Nemsokára indul a Mikulás Expressz, siess, mert lemaradsz! (x)

Családi wellness-pihenés Sümegen: ha egy kicsit másra, többre vágysz (x)

Elkezdődött a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (x)

A tökéletes gyerekszoba titkai - Így még a tanulás is jobban megy majd! (x)

Őszi stílustippek személyre szabva - Hogy idén ősszel Te diktáld a trendet! (x)

beauty and style

Villámgyorsan eltűnik a pattanás nyoma: pár óra alatt hat a természetes szer »

Gyönyörű nő lett az egykori gyereksztárból: 20 évesen rá sem ismerünk »

Ha hordasz melltartót, ezeket a trükköket ismerned kell – Megkönnyítik az életed »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Orvosi definíció szerint a székrekedés száraz, kis mennyiségű, illetve heti kettő vagy annál is kevesebb székletürítést jelent. Ha a megszokott székelés egyszer-egyszer kimarad, akkor alkalmi, ha rendszeresen, akkor idült székrekedésről beszélünk.

Gyerekkorban legtöbbször a szülők követik el azt a hibát, hogy nem szoktatják rá a gyermeket, hogy szükségletét naponta, azonos időben végezze. Felnőttkorban azonban számos más probléma állhat a háttérben. Dr. Celler Tibor elárulja, hogy mi okozza, és mit tehetsz ellene.

A székrekedés kiváltó okai felnőttkorban

Helytelen táplálkozás

A rendszertelen székletürítés leggyakoribb oka a kis mennyiségű, de magas kalóriatartalmú étel fogyasztása. Ha az éhségérzetet egy kávéval, teával, szendviccsel nyomod el, nem alakul ki a székelési inger kiváltásához elegendő bélsár, és így napokig nem történik semmi.

Még rendszeres széklet esetén is sokan szenvednek rejtett székrekedéstől. Ha sok keményítőtartalmú és agyonfőzött ételt fogyasztasz, megfosztod magad a rostoktól és a vitaminoktól. Érdemes tehát minimalizálni a finomra őrölt lisztből készült termékeket, a magas cukortartalmú és bő olajban sütött ételeket. Minden ilyen jellegű táplálék a vastagbélen végighaladva üledéket hagy hátra, ez a vastagbél bemélyedéseiben a vízfelszívódás után kemény székletté válik.

A megszokott körülmények változása

Felnőttkorban a székrekedést sokszor a megszokott körülmények megváltozása idézi elő. Tipikus jelenség például az utazás, ami a megszokott életmód és étrend változtatását is jelenti: ilyenkor nincs mód a szokott időben és helyen történő székletürítésre.

Az inger ismételt elnyomása, a székletvisszatartás azt eredményezheti, hogy a probléma állandósul, a székelés egyre nehezebben megy. Az sem szokatlan, hogy haspuffadás, hasfájás tarkítja a képet. A pangás következtében kialakuló aranyeres csomók megjelenése tovább nehezíti a helyzetet.

Betegség is lehet

A székrekedés nagyon sok ember érint, mégis hosszú idő telik el, míg ezekkel a panaszokkal felkeresik az orvost. A helytelen életvitelre, rossz szokásokra, szorongásra visszavezethető, úgynevezett funkcionális székszorulás mellett sokféle szervi megbetegedés is állhat a háttérben. Ilyen például a divertikulózis, különféle anyagcsere- és endokrin betegségek, a vastagbél daganatos elváltozásai, de nagyon sok gyógyszer is okozhat ilyen jellegű panaszokat.

Mit tehetsz a probléma ellen?

Több folyadékot és több mozgást!

Nemcsak a helytelen táplálkozás, hanem az elégtelen folyadékbevitel is okozhatja a panaszokat: ilyenkor nincs elegendő folyadék a széklet normális víztartalmának kialakításához.

A megfelelő anyagcseréhez napi minimum két-két és fél liter folyadékra van szüksége a szervezetednek. A folyadékhiány mellett a mozgásszegény életmód, az ülő foglalkozás sem segíti a normális bélműködést. A testmozgás hiányában lassul a vérkeringés, az anyagcsere. A sport nem csupán a vázizmokat, de bizonyos fokig a belső szerveket is átmozgatja, épp ezért érdemes beiktatnod valamilyen mozgásformát az életedbe, melyet lehetőleg napi rendszerességgel végzel.

Rostok és rostok

A rostban gazdag étrend megakadályozza, hogy a széklet besűrűsödjön, és a széklet tömege is növekszik. Ez a nagyobb volumen pedig elegendő ingert hoz létre az ürítéshez. Sok élelmi rostot tartalmaznak a teljes kiőrlésű lisztből készült sütőipari termékek, a zöldség- és főzelékfélék, valamint a gyümölcsök. Kiemelten fontos élelmirost-forrás a barna kenyér, az étkezési korpa, a müzli, a búzacsíra, az őszibarack, a sárgabarack, a körte, a szilva, a füge, a káposztafélék, a zöldborsó, a petrezselyemgyökér, a sárgarépa.

Te milyen házi gyógymódot vetsz be a probléma ellen?

Ezt is szeretjük