6 veszélyes étel, ami vastagbélrákot okoz
A vastagbéldaganat ellen a leghatásosabb megelőző fegyver az étrend. Milyen táplálékokat űzz el mindenképpen az asztalodról?

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Szorítja, nyomja a lábad a cipő? Okos trükkök, melyekkel kényelmessé teheted »

Tökéletes szemöldök gyanta nélkül: így fésüld, hogy szedni is alig kelljen »

Nincs köldöke a Victoria’s Secret modelljének: ilyen a hasa retus nélkül »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A bélrendszer daganatainak hátterében első helyen szerepel az egészségtelen táplálkozás. A betegség fokozott veszélye abban rejlik, hogy hosszú ideig nem okoz tüneteket. Gyógyulás csaknem minden esetben kizárólag a műtéttől várható. Ha a helyes étrendet választod a megelőzés főszereplőjének, kicsi a valószínűsége, hogy utolér a betegség.

A vitamindús táplálkozás fontossága mellett néhány káros hatású élelmiszert mindenképpen felejts el, hiszen sokszorosára növelik a vastagbélrák előfordulásának kockázatát.

Finomított szénhidrátok

A rostszegény táplálkozás nagymértékben növeli a bélrendszer megbetegedéseinek, így a daganatok kialakulásának gyakoriságát is. A rostok megkötik a méreganyagokat a szervezetben, megakadályozzák a székrekedést, így a salakanyagoknak nem marad esélyük, hogy kóros folyamatokat indítsanak be a sejtekben.

A finomlisztből készült péksütemények, a hántolt gabonafélék szinte egyáltalán nem tartalmaznak rostokat. A bélben ragacsos masszává állnak össze, eltömik a vitaminok felszívódásáért felelős bélbolyhokat. Ráadásul üres kalóriákon kívül alig tartalmaznak létfontosságú tápanyagokat, melyek megvédenék szervezetedet a daganatok kialakulásáért felelős, káros szabadgyököktől.

Állati zsiradékban gazdag táplálékok

Egészséged megőrzése érdekében szükséged van csekély mennyiségű zsiradékra, azonban nem mindegy, ehhez milyen formában jutsz hozzá. A hidegen sajtolt növényi olajok bővelkednek immunerősítő E-vitaminban, és erősítik a sejtfalakat.

Ezzel szemben az állati eredetű, telített zsírok növelik az epesavak koncentrációját, és megváltoztatják a vastagbél baktériumflóráját. Túlsúlyba kerülnek a rothasztó baktériumok, melyek többszörösére növelik a vastagbélrák kialakulásának veszélyét. Nehezen emészthetőek, lassan haladnak át a bélrendszeren, és gátolják a méregtelenítő folyamatok zavartalan működését.

A bélrendszer egészségét őrző táplálékok

  • Teljes kiőrlésű gabonafélék.
  • Nyers zöldségek, gyümölcsök.
  • Hidegen sajtolt növényi olajok.
  • Hüvelyesek.
  • Élőflórás, zsírszegény tejtermékek.

Adalékanyagokkal kezelt élelmiszerek

Kényelmes megoldás leemelni a polcról a csomagolt, hosszú ideig eltartható élelmiszereket. Talán könnyebben lemondasz róluk, ha megismered daganatokat kiváltó összetevőiket. A felvágottakat rendszerint nitritekkel kezelik, melyek az emésztőrendszerben rákkeltő anyagokká alakulnak át.

A hidrogénezett növényi olajok, így a gyengébb minőségű margarinok, nagy arányban tartalmaznak transzzsírsavakat. Ezek a természetben nem fordulnak elő - és mint minden olyan anyag, melyet szervezeted idegen betolakodónak érzékel, felelős a rákos folyamatokért.

Erősen átsütött táplálékok

A hosszas főzés és sütés elpusztítja a táplálékaid vitamintartalmának jelentős részét, de a túlzott sütés ennél nagyobb veszélyt is rejt. A sötétre pirított kenyér, az enyhén égett hússzelet olyan pörzsanyag-maradványokat tartalmaz, melyek beindíthatják a bélrendszer sejtjeinek rákos elváltozását. Ugyancsak kerüld el a többször átsütött zsiradékot. Az ételkészítésnél használt olaj látszólag alkalmas lehet további felhasználásra, azonban a benne található apró, égett ételmaradványok miatt ne kockáztasd a daganatveszélyt. A legjobb, ha a növényi olajat csak az elkészült ételhez adod hozzá, hevítés nélkül.

Fehér cukor

Az édes íz fokozza a boldogsághormonok termelődését, és nem is kell lemondanod róla. Szerencsésebb azonban a mézet, a juharszirupot és az aszalt gyümölcsöket választod, mert a finomított cukor rendkívül alattomos lehet. A bélrendszerbe kerülve erjedést indít be, mely kezdetben gyulladást, később daganatot okozhat.

Tovább növeli a rák kialakulásának veszélyét, hogy a cukor emésztése során számtalan vitamint és nyomelemet elvon szervezetedtől, melyek semlegesíthetnék a környezeti ártalmak során bekerülő méreganyagokat. Ráadásul a cukorfogyasztás elősegíti a gyomor és a bélrendszer hurutképződését, mely gyakori megelőzője a daganatok kifejlődésének.

Gyorséttermi ételek

Ezek a táplálékok az eddig megismert daganatképző anyagoknak szinte mindegyikét tartalmazzák. Nem csoda, hiszen a legtöbb gyorsétterem célja a nyersanyagok hosszú eltarthatósága és a vonzó ízek olcsó előállítása. Ha átgondolod elkészítési folyamatukat, láthatod, hogy a hevített olajok, az ízfokozókkal kezelt húsok, a rostszegény szénhidrátok és a cukorban dús üdítőitalok mindegyike megtalálható a kínálatban. Fogyasztásukkal alig jutsz rostokhoz és vitaminokhoz, és nem kell csodálkoznod, ha bélműködésed kórosan lelassul.

Természetesen olykor megengedheted magadnak, hogy betérj egy gyorsétterembe, de rendszeres étrendedben mindenképpen a friss, magas zöldség- és gyümölcstartalmú, hántolatlan gabonafélékben bővelkedő fogásokat válaszd.

Ezt is szeretjük