Segítség! Hízlal az otthonom...
Egy lakás lehet otthonos, csinos, stílusos, rendes vagy mindezek ellentéte. Ez természetes, de vajon létezik-e hízlaló lakás?

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

Mivel foglalkozzon a gyerek iskola után? Mutatunk pár hasznos kikapcsolódást a kicsiknek

beauty and style

Inspiráló képeken a legjobb őszi szettek edzőcipővel »

Házi fátyolmaszk rizspapírból: simább, ragyogóbb bőr, pillanatok alatt »

Ha így teszel, alapozó nélkül is ragyogni fog a bőröd! Tippek egy őszinte szépségbloggertől »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha belépsz egy lakásba, rögtön hatnak rád a színek, a bútorok, a rend vagy rendetlenség, a tisztaság, a növények, az illatok. Vendégként természetesen nem azt nézed először, hogy hol találhatsz valami ennivalót.

Pedig feltűnhet egy kis kekszes doboz a konyhaszekrény elérhető polcán, gyümölcs és/vagy sütemény az ebédlőasztalon, egy kis sós mogyoró vagy dió, perec a nappaliban a televízió előtt.

Csokoládé, desszert, gyorsan kínálható nassolnivalók a polcon, szekrényben, az ebédlőben vagy a nappaliban. Észrevétlen csábítások az arra érzékenyeknek és még megannyi más hely a lakásban, amely egyeseket evésre ösztönöz, míg mások számára semleges. Ne tartsunk otthon ennivalót? Természetesen nem ez a megoldás, hiszen az otthonunk többek között az étkezések helyszíne is. Akkor mi a baj?

Bizonyára te is tapasztaltad, ha elmész egy pékség előtt és a friss péksütemény, kenyér illata árad, az éhségérzet vagy az evés igénye azonnal feltámad benned, még akkor is, ha eredetileg nem voltál éhes, vagy éppen nemrég ettél. (Ezt használják ki a metróban árusító látványpékségek, amelyeket inkább nevezhetnénk illatpékségeknek.) Bizonyított tény, hogy bizonyos, itt elsősorban étkezési ingerek helyhez, szituációhoz, környezethez köthetők, vagy kötődnek egy-egy hosszabb, rövidebb folyamat során. Gondolj csak a pavlovi reflexre!

Otthon, édes otthon

Ha valaki otthonában a legkülönbözőbb helyeken eszik, vagy egy meghatározott filmsorozat alatt mindig majszol valamit, akkor előbb-utóbb éhségérzetet fog érezni a film alatt, vagy a tévé előtt akkor is, ha éppen nem éhes.

Néhány egyszerű példa:

  • ha napi életritmusod úgy alakul, hogy a fél hetes híreket mindig megnézed a tévében, de mire hazaérsz már nincs idő előtte megvacsorázni (és már tudjuk, hogy a késői vacsora nem egészséges) ezért állandóan a híradó alatt, tévézés közben vacsorázol. Abban az esetben, ha néhányszor lehetőséged adódik és akár otthon, akár vendéglőben, előtte vacsorázol, amint leülsz a híreket nézni, fellép az éhségérzet, mert hónapok, évek alatt az adott műsor nézéséhez az étkezés kapcsolódott és ez erős ingerként hat az emberre.
  • minden alkalommal munka után történik a vacsorához szükséges alapanyagok bevásárlása. Mivel az ebéd már régen volt, éhesen mész bevásárolni, ezáltal néhány nasi is bekerül a kosárba, ami a pénztár után azonnal el is fogyasztható (felesleges energia bevitel). Hazaérve első dolgod kinyitni a hűtőszekrényt, ahová bepakolod az ételeket, és utána elkészíted a vacsorát. Ha megpróbálsz változtatni, és már nem naponta vásárolsz be, vagy nem éhesen mész haza, egy ideig akkor is óhatatlanul először a hűtőszekrény felé fogsz menni, hiszen a hazaérkezés egy, az étkezést tekintve közömbös inger, és az evés, egy rossz szokás következtében, összekapcsolódott.

Az olyan ember, aki a lakás legkülönbözőbb helyein eszik, hasonlókat érez a táplálkozással összefüggő hely közelében akkor is, ha nem éhes. Ehhez társul még, hogy a túlsúlyos, elhízott emberek sokkal inkább hatása alatt állnak a különböző ingereknek, mint normál súlyú társaik. Ezért az ételek illatára, egy adott helyre, filmre és egyéb, számára az étkezéssel összefüggő ingerre sokkal nagyobb intenzitással reagálnak. Az ekkor fellépő éhségérzet nem jelent valós fizikai táplálékigényt.

Ezek azok a szituációk, amelyek sokszor észrevétlenül néhány kiló pluszt okoznak.

Mi a teendő, hogy kiderüljön, nem csak a levegő hízlal?

Nézd meg más szemszögből a lakásodat, munkahelyedet! Készíts részletes tervrajzot az otthonodról! Jelöld be pirossal, ahol ételeket, nassolnivalót, gyümölcsöt tartasz: hűtő, konyha, ebédlőasztal.

Ezt a tervrajzot néhány napig hordd a zsebedben és jelöld meg feketével mindazokat a helyeket, ahol enni szoktál. Ha a dolgozószobában a gép előtt megettél egy almát, vagy a televízió előtt a nagy izgalomban bekaptál egy tábla csokoládét, azt is. Ha nem csak egy helyre koncentrálódnak a színek bizony lakásod a hízlaló otthon kategóriába, te magad pedig a környezeti ingerek által befolyásolható emberek csoportjába tartozol.

Hogyan tovább?

Az első lépés: megszüntetni azokat a környezeti ingereket, amelyek feleslegesen váltanak ki étkezést. Ha megszakítod az összefüggést a tévézés és az étkezés között , természetesen nem máról holnapra, akkor a televízió nem evésre fog ösztönözni, hanem információszerzésre, szórakoztatásra. Tehát válassz ki egy helyet a lakásban, ahol minden ételt, akár nassolnivalót is elfogyasztasz. Csak ott egyél és ne legyenek kivételek. Az inger megszűntetés egyik alapelve, hogy az evés és más tevékenység közötti összefüggést megszűntesd.

Második lépés: ha eszel, ne olvass újságot, ne mobilozz közben. Ténylegesen élvezd, amit eszel, ehetsz. Harmadik lépés: Távolíts el mindenfajta ennivalót azokról a helyekről, amelyek normális körülmények között nem annak a tárolására szolgálnak.

Ez egy kicsit olyan, mint a tavaszi nagytakarítás. Nem könnyű, de megéri!
Feltárod a lakás étkezésre csábító pontjait, majd fokozatos megszűntetésükkel felszámolod a felesleges kilókat eredményező, eddig láthatatlan kalóriaforrásokat.

Blog.hu ajánló