Nem csak büntetni, már dicsérni sem szabad a gyereket? Amit a pozitív fegyelmezésről tudni kell
Mi is a különbség a dicséret és ösztönzés között?
Miután megszületik a baba, az ember lányának szép lassan kezd az az érzése lenni, mintha egy olyan társasjátékba csöppent volna, amelyből biztosan nem kerülhet ki győztesen. Akárhová is teszi a bábut, csak rossz helyre léphet.
Ha háromóránként szoptat, nem veszi figyelembe a baba jelzéseit, ha igény szerint, elkényezteti, „soha nem tanul fegyelmet az a gyerek”. A későbbiekben pedig előkerül - sok egyéb mellett - a büntetés-dicséret kérdéskör is. A büntetésről ma már tudjuk, hogy negatívan hat a gyerek személyiségfejlődésére. Arról azonban ez idáig kevesebb szó esett, hogy a dicséret is lehet káros.
Így üthet vissza a sok dicséret
A szülők úgy gondolják, ha a gyerek okosnak tartja magát - mert újra és újra ezt hallja -, akkor nem ijed meg az iskola és az élet támasztotta kihívásoktól. Egyre növekszik azonban azoknak a kutatásoknak a száma, melyekből látszik, hogy az úton-útfélen okosnak titulált gyereket nem hogy nem óvjuk meg az alulteljesítéstől, hanem az átgondolatlan dicséretekkel egyenesen előidézhetjük azt.
Carol Dweck pszichológus, évtizedeken át a Columbia egyetemen tanított. Munkatársaival húsz New York-i iskolában vizsgálták a dicséret hatását a gyerekekre. Úttörő jelentőségű munkája, melyet négyszáz ötödik osztályos tanuló bevonásával végzett, világos képet fest a témáról. Bár kísérleteit megelőzően a szakirodalom állította, hogy a dicséret pozitív hatással van a gyerekek önbizalmára és teljesítményére, Dweck gyanította, hogy ez a hatás abban a pillanatban a visszájára fordul, ahogy a gyerekek nehézségbe ütköznek, vagy kudarcot vallanak.
Munkatársaival egy nonverbális IQ-tesztet töltettek ki a kísérletben részt vevő gyerekekkel. Ez elég könnyű volt ahhoz, hogy mindegyik gyerek jó eredményt érjen el. Ezt követően a gyerekeket két csoportra osztották: az egyik csoportba tartozóknak azt mondták: „Remekül sikerült, ebben biztosan nagyon okos vagy.” Míg a másik csoport tagjait az igyekezetük miatt dicsérték: „Remekül sikerült, biztosan nagyon keményen dolgoztál.”
Ezt követően a gyerekek választhattak, milyen tesztet töltsenek ki a következő körben. Az egyik lehetőség egy, az elsőnél nehezebb teszt volt, melyről azonban azt mondták nekik a kutatók, hogy sokat tanulhatnak belőle, ha megpróbálkoznak vele. A másik ugyanolyan könnyű volt, mint az első. Az előzőleg igyekezetükért dicsért gyerekek 90%-a választotta a nehezebb feladatot, míg az intelligenciájuk miatt dicsért gyerekek többsége a könnyebb feladatot választotta.
- Amikor az intelligenciája miatt dicsérjük a gyereket, azzal azt tanítjuk, a lényeg, hogy okosnak látsszon, ne kockáztassa meg, hogy esetleg hibázik. Ha azonban az igyekezetre helyezzük a hangsúlyt, azzal egy olyan változót adunk a kezébe, amire van befolyása. Így olyannak látja magát, aki képes kontrollálni saját eredményességét - magyarázza Dweck.
Így dicsérd jól a gyereket!
Fontos, hogy ne csak annyit mondj a gyereknek, hogy „ügyes vagy”, „okos vagy”, „szépet rajzoltál”, hanem igyekezz konkretizálni, hogy pontosan miért is dicséred meg. Ne csak a végeredményre koncentrálj, hanem a munkába fektetett energiát is emeld ki. Ha az erőfeszítését ismered el, ösztönzöd, tudja mi az, amire büszke lehet.
- De jó, hogy önállóan elpakoltál a szobádban! Minden játék a helyére került, igazán büszke lehetsz magadra!
- Remekül sikerült, biztosan nagyon keményen dolgoztál!
- Nagyon tetszik nekem, hogy nem adod fel a próbálkozást!
- Nagyon jól megoldottátok a problémát, ez igen!
- Egyedül felvetted a cipődet, igazán önálló lettél!
A dicséret sokszor a végeredményre koncentrál, és arra ösztönzi a gyereket, hogy felnőttnek akarjon megfelelni. Ennek hátulütője, hogy a gyerek nem mer hibázni, hátha nem sikerül ugyanazt az eredményt elérnie. Így a túl nehéznek látszó feladatok láttán inkább megfutamodik.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A pozitív fegyelmezés alapja
Dr. Jane Nelsen fektette le ennek a pozitív fegyelmezés néven ismert módszernek az alapjait. Túl azon, hogy a dicséret helyett ösztönözni kell a gyereket, hangsúlyozza a büntetés hátrányait: nem visz előbbre, hiszen a gyerek vagy ellenállással vagy önfeladással reagál rá. Nelsen szerint a gyereket arra kell tanítani, hogy a családhoz való tartozás motiválja abban, miként cselekszik. A pozitív fegyelmezés a szabadon engedés és a korlátozás között igyekszik megtalálni az egyensúlyt. Az ösztönzés mellett fontos eszköze a kommunikáció, a következetesség és a szeretet.
Már egészen kicsi kortól érdemes alkalmazni a módszert. Igyekezz meglátni a motivációt a gyerek viselkedése mögött és lefordítani azt számára akár egy hiszti közepén. Segíthet neki megnyugodni, ha például azt mondod: „Megértem, hogy most mérges vagy, mert szeretted volna megvenni azt a csokit. Mit szólnál, ha anya megölelne?” Ezzel a módszerrel biztosítod őt arról, hogy normálisak az indulatai, valamint segítesz neki abban, hogy felismerje az érzelmeit. Ami pedig talán a legfontosabb: a példamutatás. A hisztinél maradva: ha nem is vagy Buddha, fontos, hogy azt lássa rajtad egy-egy nehéz helyzetben, hogy a megoldást keresed, próbálsz okosan és megfontoltan viselkedni.
Kiadja: Kulcslyuk Kiadó
Ára: 2360 forint.
Képek: Getty Images Hungary
OLVASD EL EZT IS!
- pszichológia
- gyerek
Csak szégyenlős a gyerek, vagy komolyabb a baj? 10 jel, ami autizmusra utalhat
- pszichológia
- gyereknevelés