Nem csak büntetni, már dicsérni sem szabad a gyereket? Amit a pozitív fegyelmezésről tudni kell
Mi is a különbség a dicséret és ösztönzés között?

Miután megszületik a baba, az ember lányának szép lassan kezd az az érzése lenni, mintha egy olyan társasjátékba csöppent volna, amelyből biztosan nem kerülhet ki győztesen. Akárhová is teszi a bábut, csak rossz helyre léphet.
Ha háromóránként szoptat, nem veszi figyelembe a baba jelzéseit, ha igény szerint, elkényezteti, „soha nem tanul fegyelmet az a gyerek”. A későbbiekben pedig előkerül - sok egyéb mellett - a büntetés-dicséret kérdéskör is. A büntetésről ma már tudjuk, hogy negatívan hat a gyerek személyiségfejlődésére. Arról azonban ez idáig kevesebb szó esett, hogy a dicséret is lehet káros.
Így üthet vissza a sok dicséret
A szülők úgy gondolják, ha a gyerek okosnak tartja magát - mert újra és újra ezt hallja -, akkor nem ijed meg az iskola és az élet támasztotta kihívásoktól. Egyre növekszik azonban azoknak a kutatásoknak a száma, melyekből látszik, hogy az úton-útfélen okosnak titulált gyereket nem hogy nem óvjuk meg az alulteljesítéstől, hanem az átgondolatlan dicséretekkel egyenesen előidézhetjük azt.

Carol Dweck pszichológus, évtizedeken át a Columbia egyetemen tanított. Munkatársaival húsz New York-i iskolában vizsgálták a dicséret hatását a gyerekekre. Úttörő jelentőségű munkája, melyet négyszáz ötödik osztályos tanuló bevonásával végzett, világos képet fest a témáról. Bár kísérleteit megelőzően a szakirodalom állította, hogy a dicséret pozitív hatással van a gyerekek önbizalmára és teljesítményére, Dweck gyanította, hogy ez a hatás abban a pillanatban a visszájára fordul, ahogy a gyerekek nehézségbe ütköznek, vagy kudarcot vallanak.
Munkatársaival egy nonverbális IQ-tesztet töltettek ki a kísérletben részt vevő gyerekekkel. Ez elég könnyű volt ahhoz, hogy mindegyik gyerek jó eredményt érjen el. Ezt követően a gyerekeket két csoportra osztották: az egyik csoportba tartozóknak azt mondták: „Remekül sikerült, ebben biztosan nagyon okos vagy.” Míg a másik csoport tagjait az igyekezetük miatt dicsérték: „Remekül sikerült, biztosan nagyon keményen dolgoztál.”
Ezt követően a gyerekek választhattak, milyen tesztet töltsenek ki a következő körben. Az egyik lehetőség egy, az elsőnél nehezebb teszt volt, melyről azonban azt mondták nekik a kutatók, hogy sokat tanulhatnak belőle, ha megpróbálkoznak vele. A másik ugyanolyan könnyű volt, mint az első. Az előzőleg igyekezetükért dicsért gyerekek 90%-a választotta a nehezebb feladatot, míg az intelligenciájuk miatt dicsért gyerekek többsége a könnyebb feladatot választotta.

- Amikor az intelligenciája miatt dicsérjük a gyereket, azzal azt tanítjuk, a lényeg, hogy okosnak látsszon, ne kockáztassa meg, hogy esetleg hibázik. Ha azonban az igyekezetre helyezzük a hangsúlyt, azzal egy olyan változót adunk a kezébe, amire van befolyása. Így olyannak látja magát, aki képes kontrollálni saját eredményességét - magyarázza Dweck.
Így dicsérd jól a gyereket!
Fontos, hogy ne csak annyit mondj a gyereknek, hogy „ügyes vagy”, „okos vagy”, „szépet rajzoltál”, hanem igyekezz konkretizálni, hogy pontosan miért is dicséred meg. Ne csak a végeredményre koncentrálj, hanem a munkába fektetett energiát is emeld ki. Ha az erőfeszítését ismered el, ösztönzöd, tudja mi az, amire büszke lehet.
- De jó, hogy önállóan elpakoltál a szobádban! Minden játék a helyére került, igazán büszke lehetsz magadra!
- Remekül sikerült, biztosan nagyon keményen dolgoztál!
- Nagyon tetszik nekem, hogy nem adod fel a próbálkozást!
- Nagyon jól megoldottátok a problémát, ez igen!
- Egyedül felvetted a cipődet, igazán önálló lettél!
A dicséret sokszor a végeredményre koncentrál, és arra ösztönzi a gyereket, hogy felnőttnek akarjon megfelelni. Ennek hátulütője, hogy a gyerek nem mer hibázni, hátha nem sikerül ugyanazt az eredményt elérnie. Így a túl nehéznek látszó feladatok láttán inkább megfutamodik.

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?
A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.
Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2023. november 6. 18 óra
Helyszín: Thália Színház
Promóció
A pozitív fegyelmezés alapja
Dr. Jane Nelsen fektette le ennek a pozitív fegyelmezés néven ismert módszernek az alapjait. Túl azon, hogy a dicséret helyett ösztönözni kell a gyereket, hangsúlyozza a büntetés hátrányait: nem visz előbbre, hiszen a gyerek vagy ellenállással vagy önfeladással reagál rá. Nelsen szerint a gyereket arra kell tanítani, hogy a családhoz való tartozás motiválja abban, miként cselekszik. A pozitív fegyelmezés a szabadon engedés és a korlátozás között igyekszik megtalálni az egyensúlyt. Az ösztönzés mellett fontos eszköze a kommunikáció, a következetesség és a szeretet.
Már egészen kicsi kortól érdemes alkalmazni a módszert. Igyekezz meglátni a motivációt a gyerek viselkedése mögött és lefordítani azt számára akár egy hiszti közepén. Segíthet neki megnyugodni, ha például azt mondod: „Megértem, hogy most mérges vagy, mert szeretted volna megvenni azt a csokit. Mit szólnál, ha anya megölelne?” Ezzel a módszerrel biztosítod őt arról, hogy normálisak az indulatai, valamint segítesz neki abban, hogy felismerje az érzelmeit. Ami pedig talán a legfontosabb: a példamutatás. A hisztinél maradva: ha nem is vagy Buddha, fontos, hogy azt lássa rajtad egy-egy nehéz helyzetben, hogy a megoldást keresed, próbálsz okosan és megfontoltan viselkedni.

Kiadja: Kulcslyuk Kiadó
Ára: 2360 forint.
Képek: Getty Images Hungary
OLVASD EL EZT IS!

- pszichológia
- gyerek
Csak szégyenlős a gyerek, vagy komolyabb a baj? 10 jel, ami autizmusra utalhat

- pszichológia
- gyereknevelés