Az iskolakezdési stressz jelei a gyereknél - Így segíthetsz neki csökkenteni a feszültséget
A hasfájás nemcsak nyafi a gyereknél, de komoly stresszproblémát jelezhet.

Nyereményjáték

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerd meg a szerelemsegítő, ezüst szívcsakra nyakláncot, mely segít megtalálni, amire vágysz! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Babapuha és fényes lesz a festett haj, ha ezekkel ápolod: látható lesz a különbség (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

Tényleg jobbak a természetes, bio termékek a testnek? Kiderítettük! (x)

Jobbá tehetik szeretteid életét ezek a személyes ajándékok: mutatjuk, kinek mi jön jól (x)

Kétszer dúsabb és fényes lesz a hajad: otthoni praktikákat és egy szert mutatunk! (x)

beauty and style

Ezt mindenki rosszul csinálja hajmosáskor: te hova viszed fel a sampont? »

Gyors frizurák sapka alá, nemcsak hosszú hajból - Videós útmutató »

Így viseld a kockás inget télen: 5 nőies outfit hideg napokra »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az iskolakezdés nemcsak a szülő, de a gyerek számára is stresszes lehet. Ennek fő okozója feltehetően a nyári rutinból egy másfajta időbeosztásra való átállás. Az új tanárok ismeretlen személye, egyes esetekben a teljes iskolaváltás, a házi feladatoktól való előzetes félelem is hozzájárul a feszültség kialakulásához.

A szülőknek tanácsos figyelni ilyenkor az iskolakezdési stressz jeleire, és segíteni annak leküzdésében. Ez plusz aggodalmat jelenthet, de ha tudod, mire kell figyelni, mindketten könnyebben fogjátok kezelni a helyzetet. 

Figyelmeztető jelek

A gyerekek általában nem szavakkal fejezik ki, ha stresszesnek érzik magukat. Ehelyett fizikai jeleket produkálnak, ami lehet fej- vagy hasfájás, fáradtságérzet, általános rosszullét. A gyermek sokszor valójában nem érzi ezt a fájdalmat, vagy az nem hasi forrásból jön. Az iskolakezdés előtt álló gyerek ezzel kommunikálni próbál valamit a szülő felé, akinek feladata kinyomozni, hogy valós fájdalomról van-e szó, vagy a hasfájás a stressz megnyilatkozása.

Dr. Shimi Kang pszichiáter szerint fontos, hogy a szülő elismerje a gyermek fájdalmát, és a kezébe adjon egy szókincset, aminek segítségével meg tudják beszélni, hogy mit és miért érez a gyerek. Az iskola elutasítása egy konkrét figyelmeztető jele annak, hogy a gyerek ideges vagy aggódik valamilyen iskolával kapcsolatos dolog miatt. Ez megnyilvánulhat az iskolakezdésre való készülés elutasításában, vagy az erről való gondolkodás, beszélgetés elutasításában.

- Az ingerlékenység, a koncentrációzavar is lehet az iskolakezdési stressz manifesztációja. Ha a gyerek érzékeny, dühös, morcos vagy ingerült, sok a hisztériás összeomlása, sokat sír, azt nagy valószínűséggel a stressz okozza - magyarázza a pszichiáter.

Így segíthetsz neki megbirkózni a stresszel

Dr. Kang szerint a nyugodt alvás a stressz leghatékonyabb ellenszere, valamint a fizikai és mentális egészség egyik alapköve. Ha a gyerek nem kap minőségi alvásidőt, annak rövid időn belül viselkedészavar, túlzott éberség, ingerlékenység, bánat és düh lesz az eredménye. Érdemes már iskolakezdés előtt egy héttel elkezdeni áttérni a tanév alatti alvási szokásokra. A pszichiáter tanácsa, hogy az óvodáskorú gyerekek 12 órát aludjanak egy éjszaka alatt, és tizenéves korukra ez 10 óra/éjre rövidüljön. 

A jó étrend, a megfelelő vízfogyasztás és az elegendő mozgás is jelentősen csökkenti a stresszt. A reggeli is kiemelten fontos a gyerekek étrendjében: kutatások bizonyítják, hogy azok, akik reggeliznek, jobban teljesítenek az iskolában. A mély, kontrollált légzést mint hatékony stresszcsökkentő módszert kell megtanítani a gyereknek, hiszen ezt bármilyen helyzetben használhatja az élete során. Kang szerint ez az igen alulértékelt módszer szinte lehetetlenné teszi a magas fokú szorongás és pánik kialakulását.

- Ez azért van, mert a levegővel megtelt, kitágult tüdő receptorai azt az üzenetet továbbítják az agynak, hogy jól vagyunk, minden rendben van. Ez a legalapvetőbb módszer, amit ha megtanítunk a kicsinek, akkor léphetünk tovább a következő szintre - mondja Kang. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Ahogy a környezet, úgy a gyerek

Fontos, hogy a szülő pozitív hangnemet üssön meg, ha az iskolakezdésről beszél. Ha az utód ugyanis azt látja, hogy a szülő feszült lesz, ha felmerül a téma, az nagyon könnyen rá is átragad. Legyen izgatott a szülő, mutassa meg gyermekének a tanulás pozitívumait, álljon optimistán az új ismeretekhez és ismeretségekhez. Ha a gyerek alapesetben várja is az iskolakezdést, de a szülő stresszel miatta, azt az optimista gyerek is átveszi tőle. Ahogy a környezete reagál a dolgokra, úgy fog a gyerek is.

Építsd be a napi rutinotokba egy úgynevezett leállási időt, amikor a gyerek reflektálni tud, elmondani, mit látott, mit élt át, vagy egyszerűen csak vehet néhány mély lélegeztet. Emellett pedig mindenképp kerüld azt a három dolgot, amit Kang szerint sok szülő túlzásba visz:

  1. Túlszervezettség - a napi menetrenddel alapvetően nincs baj, sőt, de a túlzott szervezettség kibillenti a gyereket az egyensúlyból. Ez fokozottan igaz az iskolakezdés előtti időszakban, amikor a nyár nagy szabadságáról kell átállni egy kötött napirendre. 
  2. Túlzásba vitt útmutatás - sok szülő hajlamos túl korán közbelépni, és átvenni az irányítást azzal, hogy utasításokat ad. A gyerekeknek megvan az a képességük, hogy maguk oldják meg a problémáikat, és a szülő természetesen legyen ott, hogy segítsen, de nem szabad megmondani nekik, hogy mi legyen a következő lépésük.
  3. Túlzott védelmezés - a gyereknek próbálgatnia kell a szárnyait, és a saját hibáin kell tanulnia. A pszichiáter szerint a nem végzetes hibák fontos leckéket tanítanak meg a gyerekeknek, így azoktól nem kell túlságosan óvni őket.

+1 tipp: vegyél neki feszültségoldó játékot

Nem véletlenül lett 2017 sikersztorija a Fidget Spinner nevű stresszoldó játék. A pörgettyűt azoknak találták ki, akik matatással, babrálással vezetik le a felgyülemlett feszültséget.
Már 1490 forinttól kapható a FeminaShopban!

Promóció

Légy a vezetője!

Míg a stresszel való megküzdés részben tanítható, a gyereknek saját bőrén is meg kell tapasztalnia a problémákat. A szülőnek pedig vezetnie kell őt, nem pedig megmondani, merre lépjen. Kang azt tanácsolja, hogy a szülő kezdjen nyitott kérdésekkel. Anélkül, hogy ítélkezne, próbálja meg kitalálni, mit gondolhat a gyereke, és mielőtt útmutatással látná el, kérdezze meg tőle, adhat-e tanácsot a problémáját illetően.

Mit tegyél, ha új iskolába megy?

Egy teljesen új környezet plusz stresszt jelent, így a szülőnek segítenie kell, hogy gyermeke értelmezni és értékelni tudja a változás előnyeit és hátrányait is. Biztosítani kell őt arról, hogy rendben van, ha beszélni akar az érzéseiről az új iskolával kapcsolatban.

A szülőnek tehát hagynia kell, hogy végül a gyerek saját gondolataival ellensúlyozza és értékelje az új helyzet hátrányait, amelyeket oly tisztán lát. Lehetőség szerint menjetek el együtt az új iskolába, még mielőtt elkezdődik a tanév, és ismerkedjetek meg a tanítóval. Ez is segíthet átformálni a gyerek előzetes feltevéseit az új iskolával kapcsolatban, és ha megismeri a környezetet, az segít csökkenti az iskolakezdési stresszt. 

Blog.hu ajánló