Melyik jógapóz milyen fájdalmat enyhít? Mutatjuk a legjobb pozíciókat
Hátfájást és vérnyomást is stimulálhat a csakrajóga. Nézd meg, melyik problémára mi javasolt.

Nyereményjáték

Nyerj platinával díszített Angyalszárny nyakláncot fehér finomporcelánból! (x)

Nyerd meg otthoni gyógyításhoz az 5 db aromaterápiás csomag egyikét közel 45 000 Ft értékben! (x)

Nyerj egy éves előfizetést a BBC GoodFood gasztromagazinra, és ismerd meg az egyik legjobb olasz kaja receptjét! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Ezek a természetes kivonatok és olajok vasalják ki legkönnyebben a ráncokat (x)

Azonnali orvosi segítséget kaphatsz egyetlen mobilapplikációval: egy gombnyomással érhető el otthonról (x)

Feszesednek az izmok, eltűnik a narancsbőr és a zsír ettől a keringésjavító billenőmozgástól - Orvos ajánlja (x)

Beindulnak a test öngyógyító folyamatai ettől a stresszoldó masszázstól - Próbáld ki! (x)

A magyar színésznő különös dologgal oldja a feszültséget - Te kipróbálnád? (x)

beauty and style

Kicsi a melled? Akkor ezt a 8 trükköt neked is ismerned kell! »

A 44 éves Vanessa Paradis nincs túl jó formában: retusálatlanul egész másképp néz ki »

Így viseld a parkakabátot, hogy nőies legyen - Imádjuk a katonai stílust! »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A jóga tiszta lélekként tekint az emberre, melynek természete a határtalan létezés - mindentudás - és az örök boldogság együttese, vagyis a szat-csid-ánanda.

A jógairodalom a csakrákat lótuszvirághoz hasonlítja, és hiszi, hogy azok működését javítani lehet bizonyos módszerekkel. Ilyen például a csakrajóga, amely a csakrákhoz és azok befolyásolásához jógapozíciókat köt, vagy a csakraékszerek, melyek a csakrákhoz tartozó ásványok rezgéseivel javítanak azok állapotán és működésén.

A csakra működése stimulálható 

A csakrák a testnek olyan energiaközpontjai, amelyek felelnek a fizikai és lelki folyamatok helyes működéséért. Azonban ha ezek nem megfelelően működnek, számos lelki problémával szembesülhetsz. Minden ember testében hét fő csakra - azaz energiaközpont - található, amelyek mindegyike más-más folyamatért felelős. Ha a gyökércsakra nem jól működik, az többek között hátfájásban is megnyilvánulhat, a napfonat-energiaközpont rossz működése pedig emésztőszervi problémákban ütközhet ki. Alább ismertetjük, melyik csakra milyen testi folyamatokra hat, hogy felismerhesd a probléma eredetét, illetve megmutatjuk, melyik jógapóz és melyik ásvány segíthet a csakra rendbetételében.

Mivel a jógatanok a csakrákat lótuszvirághoz hasonlítják, minden energiaközpontnak megvan a maga lótuszvirága. Ezek elképzelése sokat fog segíteni a csakrajóga végzése és meditáció közben. Az alábbiakban elolvashatod, milyen fizikai problémákat okoz az egyes energiagócok hibás működése, melyik lótuszvirágok és ásványok társulnak hozzájuk, illetve, hogy melyik egyszerű jógapóz fog segíteni a csakrád rendbetételében.

Gyökércsakra

  • Fizikai problémák: izomgörcsök, gerincpanaszok, isiász, magas, alacsony vérnyomás, fogínygyulladás, aranyér, bélgyulladás, hasmenés, székrekedés, lábfejet és szaglást érintő problémák
  • Lótusz: piros színű, négyszirmú lótusz. Alulról az első csakra helyére képzeld a gyakorlat végzése közben.
  • Segítő ásvány: citrin, illetve az ezt tartalmazó ékszerek.

A fenti fizikai problémákat tapasztalod, az egyik legegyszerűbb jógapóz, ami segíthet, az az ülésből előre hajlás, vagyis a pascsimottánászana. Mély belégzéssel emeld a két nyújtott karod a fejed fölé, a két tenyér egymás felé néz, az ujjakkal nyújtózz felfelé, a váll maradjon széles. Miközben a szegycsontodat is felfelé emeled, a hasad behúzódik. Kilégzés közben, nyújtott testtel dőlj előre, és a két kezeddel fogd meg a két talpéledet. Ha nem éred el, a lábszáradig nyújtózz, de a lábfejed legyen merőleges a talajra. Nyújtózz a talaj és a lábad irányába, a mellkasod érjen a lábadhoz, miközben a gerinc és a tarkó nyújtott, a torok pedig laza. Kilégzésre egyenesedj fel, majd ismételd meg néhányszor a gyakorlatot.

paszcsimottánászana-joga-nyujtas

Szexcsakra vagy nemi csakra

  • Fizikai problémák: női panaszok, prosztata-, herepanaszok, húgyúti betegségek, menstruációs zavarok, mellproblémák, gombás fertőzések, étkezési vagy ízleléssel kapcsolatos problémák, bélgörcsök, felfúvódás, ízületi gyulladás
  • Lótusz: narancsvörös színű, hatszirmú lótusz. Alulról a második csakra helyére képzeld a gyakorlat végzése közben.
  • Segítő ásvány: karneol, holdkő és ezek ékszerei.

A fent említett fizikai problémákat legyőzni segítő, legegyszerűbben kivitelezhető jógapóz a kobrapóz - budzsangászana. Feküdj hasra, a kezedet tenyérrel lefelé helyezd a talajra, szorosan a tested mellé úgy, hogy az ujjaid a vállak alatt legyenek - így a karok hajlítva lesznek. A lábaid egymás mellett zárva, nyújtva terüljenek el a talajon. Mély belégzésre, a tenyereket és az ujjakat a talajba nyomva emeled fel a törzsed: fej előrenéz, szeméremcsont a talajon marad. A karod szorosan a test mellett legyen, a vállak essenek lazán hátrafelé: így a hátad homorú, a mellkasod pedig nyitott, a has nyújtott. A fejed előre nézzen, ne felfelé! Tartsd ki, majd kilégzésre ereszkedj vissza a talajra, és ismételd meg párszor a gyakorlatot.

kobrapoz-szexcsakra

Napfonatcsakra

  • Fizikai problémák: derékfájás, cukorbetegség, emésztési panaszok, gyomorégés, gyomorfekély, májbetegség, epepanaszok, szemproblémák, szklerózis multiplex
  • Lótusz: aranysárga színű, tízszirmú lótuszvirág. Alulról a harmadik csakra helyére képzeld a gyakorlat végzése közben.
  • Segítő ásvány: akvamarin, illetve ebből készült ékszerek.

A fenti fizikai problémákat tapasztalod, az egyik legegyszerűbb gyakorlat a lefelé néző kutya, azaz az adhómukhasvanászana. Állj csípőszélességű terpeszbe, vállszélességben emeld előre nyújtva a karokat. Szétnyitott ujjakkal hajolj előre, és a tenyereddel támaszd meg a talajt. A lábujjak és a sarkaid is maradjanak a talajon, még mindig csípőterpeszben állj. A lábaidat nyújtsd ki, a csípődet emeld a magasba. A súlypont a mutatóujjadon legyen, így könnyebb hátra-felfelé emelni a medencét. A felsőtested is maradjon egyenes, nyújtott. Öt mély be- és kilégzést ismételj meg, majd egyenesedj fel, és végezd el újra a gyakorlatot.

downwarddog-lefelenezo-kutyapoz

Szívcsakra 

  • Fizikai problémák: mindenféle allergia, csalánkiütés, ekcéma, szénanátha, a rák minden fajtája, autoimmun betegségek, immungyengeség, szívpanaszok
  • Lótusz: élénkzöld, 12 szirmú virág. Alulról a negyedik csakra helyére képzeld a gyakorlat végzése közben.
  • Segítő ásvány: rózsakvarc, illetve ebből készült ékszerek.

A halállás - matszjászana - az egyik legjobb jógapóz, ha az előbbi fizikai problémákat tapasztalod magadon. Feküdj hanyatt zárt, nyújtott lábakkal és rüszttel. A kézfejeket lassan csúsztasd a csípőd alá, a tenyereket a talajba nyomva, ahogy a képen látod. Homoríts a hátaddal, a mellkasodat emeld a magasba, a fenék maradjon a talajon. Lótuszülésből is elvégezhető a gyakorlat, de ez az egyszerűbb verziója.

hal-pozicio-joga

Torokcsakra

  • Fizikai problémák: asztma, bronchitisz, légzési nehézségek, tüdőproblémák, mandulagyulladás, gyakori megfázás, nyakfájdalom, nyelvproblémák, rekedtség, szájszag, torokfájás, fülproblémák, akár fülcsengés
  • Lótusz: égszínkék, 16 szirmú lótusz. Alulról az ötödik csakra helyére képzeld a gyakorlat végzése közben.
  • Segítő ásvány: olivin, illetve ebből készült ékszerek.

A fenti fizikai problémákat tapasztalod, az egyik legegyszerűbb jógapóz, ami segíthet, az az oroszlánpóz vagy szimhászana. Ülj a sarkadra, a térdek legyenek vállszélességben nyitva, a hát egyenes. Nyitott ujjakkal helyezd a tenyered vállszélességben a talajra, és ezen támaszkodj meg. A könyökhajlatok befelé néznek. Húzd be az alhasad, fejjel nézz előre-felfelé, a gerinc enyhén homorú, a mellkas nyitott. A tekinteted irányítsd erősen a homlokod közepe felé, tátsd ki a szád, amekkorára tudod, és erősen nyújtsd lefelé-kifelé a nyelved. Ekkor jön a kilégzés, ami az oroszlánpóz esetében egy jókora oroszlánüvöltés - ahogy a szádon kifér, mélyről a gyomorból. Helyezd vissza a súlyt az ülőcsontra, és ötször ismételd meg a gyakorlatot.

oroszlanpoz.png

Harmadikszem-csakra

  • Fizikai problémák: látászavarok, például távollátás, rövidlátás, kötőhártya-gyulladás, kancsalság, torzult látás, zöldhályog, fejfájás, migrén, arcüreggyulladás.
  • Lótusz: ibolyalila, kétszirmú lótuszvirág. Alulról a hatodik csakra helyére képzeld a gyakorlat végzése közben.
  • Segítő ásvány: iolit, illetve ebből készült ékszerek.

A fenti fizikai problémákat tapasztalod, az egyik legegyszerűbb gyakorlat a jóga mudra hátul összekulcsolt kézzel. Ülj a sarkadra, a térdeid legyenek zárva, a hátad legyen egyenes. Kulcsold össze a kezed a hátad mögött, majd belégzés során lassan dőlj előre. Nyugodtan támaszkodj picit a homlokodra, de csak addig, amíg nem kényelmetlen. Ha a homlokod kényelmesen a talajon van, jöhet a kilégzés. Öt mély be- és kilégzés után egyenesedj fel, majd ismételd meg a gyakorlatot.

yoga mudra

Koronacsakra

  • Fizikai problémák: Parkinson-kór, Alzheimer-kór, skizofrénia, epilepszia, egyéb agyi rendellenességek
  • Lótusz: ragyogó fehér, vagy a szivárvány minden színében pompázó, ezerszirmú lótuszvirág. Alulról a hetedik csakra helyére képzeld a gyakorlat végzése közben.
  • Segítő ásvány: ametiszt, illetve ebből készült ékszerek.

A fent említett fizikai problémákat legyőzni segítő, legegyszerűbben kivitelezhető jógapóz a fél gyertyaállás pozíció. Feküdj hanyatt, a karok szorosan legyenek nyújtva a tested mellett. A lábadat zárjon be derékszöget úgy, hogy a talpad a talajon legyen, a csípődet pedig emeld a magasba. A karodat behajlítva támaszd meg a derekad, a felkarok simuljanak a talajra, egymással párhuzamosak legyenek. Belégzésre emeld egyik lábad a magasba úgy, hogy a talajra merőlegesen nyújtva legyen, majd a másikat is zárd mellé. A medencédet helyezd biztonságosan a tenyeredbe. 

felgyartya poz

Cikkünk a jogapont.hu és a Csakra jóga-műhely workshop átiratának segítségével készült.

Ha valamilyen komolyabb gerincproblémával küzdesz, mindenképp kérd ki orvosod tanácsát a jógával kapcsolatban!

Blog.hu ajánló