Friss beszámoló Szlovéniáról: megnéztük, mi van a határon és az országban

Nem olyan nehéz átjutni Szlovéniába, mint azt sokan gondolnák.

szlovénia nyitó
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Szlovénia álomszép hegyes-völgyes tájai karnyújtásnyira fekszenek Magyarországtól, és sokan is választják a jelenleg zöldnek számító országot nyaralásra.

Nemrégiben kocsiba pattantunk, és átfurikáztunk az országon, hogy megnézzük, mi történik pontosan a szlovén-magyar határon. Kell valamilyen beutazási papír? Hogyan zajlik a kiutazás, és mi a helyzet az országban?

Budapestről Szlovéniába

Szlovénia magával ragadó, minden évben meglátogatom az elképesztő táji adottságokkal rendelkező országot, ami mindig más arcát mutatja. Idén sem lehetett ellenállni csábításának.

A Budapestről autóval indulók, pláne nyáron, többórás perzselő kocsiútra számíthatnak, így tanácsos útközben megállni akár csak egy félórára pihenni a Balaton valamely partján, elvégre útba esik a magyar tenger. Érdemes észben tartani, főleg a hétvégi időszakokra vonatkozóan, hogy a fürdőzni vágyók miatt a Balaton környéki utak telítettek, lassú a haladás. Pihenő nélkül autópályán a GPS körülbelül négy és fél órás útidőt jelez Budapest és Ljubljana, Szlovénia fővárosa között. Több megállót beleszámolva körülbelül öt-öt és fél óra alatt megtehető a távolság.

Átkelés a szlovén határon

Balaton után a forgalom egyre szellősebb lett, idővel alig közlekedtek más autósok a pályán. Egyedül a határ közelében, Tornyiszentmiklóson átkelve tapasztaltunk némi torlódást. A szlovén autópálya azon bevezető szakaszát épp felújítják, a forgalmat egy sávba, a határ menti benzinkút felé terelték. Válogatás nélkül haladtak egymás mögött kamionok és autók, így itt kialakult egy kisebb, körülbelül félórás dugó.

A határőrök magyarul beszélő rendőrök voltak. Kérték az iratainkat, és mivel két kutyával utaztunk, megkérdezték, hogy bekötöttük-e őket. Ezután már csak az érdekelte őket, merre tartunk, magyar állampolgárok vagyunk-e. Miután mindenre kielégítő választ adtunk, kedvesen figyelmeztetett egyikük, hogy ne felejtsünk venni pályamatricát, majd átléphettük a határt személyigazolvánnyal.

Szlovénia még mindig ámulatba ejtő

A vírus hatása érződött a határátkelés után is, az utak kihaltak voltak. Első úti célunk Nova Gorica kisvárosa volt, mely Ljubljanától még körülbelül egy órára fekszik közvetlenül az olasz határ mellett. A szlovénok nagyon vendégszerető népek, de most kifejezetten érződött a szállásadónkon, mennyire örül nekünk. Még külön kis rajzokat is készített a környék látnivalóiról. Feltehetően a járvány miatt egyre kevesebb a látogató, a turizmus épphogy éledezik.

A cikk az ajánló után folytatódik

Pár éjszaka után Ljubljanába mentünk át, ahol kedvenc hostelünkben szálltunk meg, melynek szobái nagy része üresen kongott. Rajtunk kívül két lakója volt a hatalmas épületnek, ami eddig minden évben telt házzal működött. A főváros utcáin sem érzékeltük a megszokott tömeget, kényelmesen körbesétálhattuk az óvárosi részt. A járókelők nagy része maszkot viselt, vagy legalábbis a kezük ügyében volt a védőfelszerelés.

Az éttermek, bárok hasonlóan fogadták az érkező vendégeket, mint korábban, bár a legtöbb szórakozóhely csak csütörtökön, pénteken és szombaton tartott nyitva. A vendéglátó egységek zárt terében sokan maszkot viseltek, de nem szóltak rá azokra sem a felszolgálók, akik anélkül ültek be. Mindenhol, így a templomokban is kézfertőtlenítőket helyeztek ki.

Vissza Magyarországra

Az úton visszafele még gyorsan tankoltunk egyet, mivel Szlovéniában mindenhol egy euróba kerül a jó minőségű, E5-ös benzin. A határon visszafele gyakorlatilag meg sem álltunk, alig vettük észre, hogy már áthajtottunk rajta, és Magyarországon vagyunk. Semmilyen ellenőrzésen nem estünk át.

Egy szelet Szlovénia gyönyörű világából.
Fotó: Zám Adrienn / Femina

Elmondható, hogy tündérszép szomszédunkhoz teljes nyugalommal átutazhatnak a magyar állampolgárok, amíg a konzuli szolgálat honlapján mást nem mondanak - mi is ezt tapasztaltuk.

Egy mesebeli világ rejtőzik a szomszédban: Szlovéniában csodás kis falvak és smaragdzöld vizek várnak

Szlovénia mesebeli tájai egytől egyig képeslapra illenének: a smaragdzöld vizek, az égbe nyúló hegységek és a különleges látnivalók egytől egyig arra várnak, hogy az utazók felfedezzék őket maguknak.

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek forrása: Kertész Éva Réka, Zám Adrienn Márta / Femina)