Ezért nem húzódnak le sokan a külső sávba a közlekedéspszichológus szerint
Miben rejlik a középső sáv vonzereje, és melyik korosztály használja legszívesebben?
A sofőrök többségét teljesen kiborítja, ha egy másik vezető nem hajlandó lehúzódni a külső sávba, noha látja, hogy előtte kilométerekig nincs senki. Vajon mit mond erről a pszichológia: miért nem húzódnak le?
Az ember azt gondolná, mostanra erről a témáról is temérdek kutatás készült, de ez nem így van. Azért meg lehet találni a választ, ami nem is olyan meglepő.
Miért ennyire vonzó a középső sáv?
A BBC stábja korábban készített egy értekezést a témával kapcsolatban, melyben Steve Stradling és Conrad King közlekedéspszichológusok kifejtették tapasztalataikat. Szerintük az emberi kapcsolatok közül a vezetésből hiányzik leginkább a demokrácia. Elvégre, amint az ember autópályára merészkedik, azonnal előjön a különbség gazdag és szegény között, és csak az számít, kinek nagyobb, drágább az autója, na és persze, erősebb a motorja.
Létezik azonban egy másik ok is, mégpedig a vezetés okozta szorongás, amivel sok vezetőnek meg kell küzdenie az autópályán. Bár ez a téma is jóval több kutatást igényelne, becslések szerint a sofőrök körülbelül harmada érintett ebben. A félelem ráadásul még nagyobb az autópályán, ahol rengeteg hatalmas jármű közlekedik. Ebben a nyomasztó lelkiállapotban pedig az út közepén haladás biztonságosabbnak tűnik.
A Leeds-i Egyetem pszichológusai autóvezető szimulátorban teszteltek idős és fiatal vezetőket, hogy kiderítsék, melyik sávot használják szívesebben. Feltevéseik, miszerint inkább az idősek választása esik a középső sávra, beigazolódott, mivel a teszt során a fiatal sofőrök kockázatvállalóbbnak bizonyultak.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Ehhez képest az idősek úgy érezték, jobb az óvatosság, és inkább a biztonságot jelentő középső sávot választották, amikor a program gyorsulásra utasította őket. A fiatalok akkor húzódtak középre, ha túl gyorsnak találták a tempót, vagy nem elég biztonságosnak az adott útszakaszt. A kutatók szerint a középre húzódás stratégiája minden mozgással járó helyzetre, így a gyaloglásra is igaz, valahányszor az ember nem biztos a képességeiben, amitől veszélyben érzi magát.
Az autóvezetők legnagyobb félelmeivel kapcsolatosan tavaly a Nissan is felmérést készített: a kérdőíven alapuló tesztet kétezren töltötték ki, 23%-uk pedig bevallotta, kényelmetlenül érzi magát többsávos autópályán. A válaszadók több mint fele ideges, ha két nagyobb autó közé kerül, 43%-ukat pedig valósággal megrémíti az előzésnek még a gondolata is. Míg a sofőrök 39%-át állandó szorongás, bizonytalanság gyötri az autópályán, illetve azon kívül. Alex Smith, a cég ügyvezető igazgatója szerint a pánikot súlyosbíthatják a hosszú hétvégék és más, különösen forgalmas időszakok.
Nagyképűségből nem húzódnak le a külső sávba?
- Azt gondolom, hogy az úttest, ahol megyek, az enyém. És ez a tulajdonjog nagyon rossz tanácsadó, mert nem az övé. Az mindenkié - Dulin Jenő közlekedéspszichológus a Tényeknek nyilatkozott még 2016-ban, hogy sokan egész egyszerűen azért nem húzódnak le a külső sávba, mert sajátjukként tekintenek a középsőre. Ez teljesen értelmetlen, a KRESZ szerint ráadásul tilos és balesetveszélyes is. Mindenesetre különös kérdés, vajon miért tekintenek sokan csupán ajánlásként kötelező szabály helyett a jobbra tartási kötelezettségre?
Ismered az európai kontinenst és az Uniót? Teszteld a tudásodat!
Azt talán sokan tudják, hogy Magyarország 2004. május 1-je óta az Európai Unió tagállama, de vajon meg tudnád mondani, hogy hány tagállama van jelenleg a szövetségnek? Hol tudsz euróval fizetni? És mit hallottál a Brexitről? Jó, ha ismered a jelenkor Európáját és a kontinens társadalomföldrajzát.
Melyik ország nem az Unió tagállama? Könnyűnek tűnő kérdések Európáról, amiket illik tudni
Kvíz!
ElolvasomKépek: Getty Images Hungary.
OLVASD EL EZT IS!
- közlekedés
- környezetvédelem
Változás jöhet az autók rendszámainál: szigorodnak a környezetvédelmi szabályozások
- közlekedés
- biztosítás