Ezért nem húzódnak le sokan a külső sávba a közlekedéspszichológus szerint
Miben rejlik a középső sáv vonzereje, és melyik korosztály használja legszívesebben?

A sofőrök többségét teljesen kiborítja, ha egy másik vezető nem hajlandó lehúzódni a külső sávba, noha látja, hogy előtte kilométerekig nincs senki. Vajon mit mond erről a pszichológia: miért nem húzódnak le?
Az ember azt gondolná, mostanra erről a témáról is temérdek kutatás készült, de ez nem így van. Azért meg lehet találni a választ, ami nem is olyan meglepő.
Miért ennyire vonzó a középső sáv?
A BBC stábja korábban készített egy értekezést a témával kapcsolatban, melyben Steve Stradling és Conrad King közlekedéspszichológusok kifejtették tapasztalataikat. Szerintük az emberi kapcsolatok közül a vezetésből hiányzik leginkább a demokrácia. Elvégre, amint az ember autópályára merészkedik, azonnal előjön a különbség gazdag és szegény között, és csak az számít, kinek nagyobb, drágább az autója, na és persze, erősebb a motorja.

Létezik azonban egy másik ok is, mégpedig a vezetés okozta szorongás, amivel sok vezetőnek meg kell küzdenie az autópályán. Bár ez a téma is jóval több kutatást igényelne, becslések szerint a sofőrök körülbelül harmada érintett ebben. A félelem ráadásul még nagyobb az autópályán, ahol rengeteg hatalmas jármű közlekedik. Ebben a nyomasztó lelkiállapotban pedig az út közepén haladás biztonságosabbnak tűnik.
A Leeds-i Egyetem pszichológusai autóvezető szimulátorban teszteltek idős és fiatal vezetőket, hogy kiderítsék, melyik sávot használják szívesebben. Feltevéseik, miszerint inkább az idősek választása esik a középső sávra, beigazolódott, mivel a teszt során a fiatal sofőrök kockázatvállalóbbnak bizonyultak.

Az anya, ha művész – kulturális est
Egy különleges estére számíthat, aki velünk tart, amely során életutak, művészet és anyaság fonódik össze a színpadon. Hernádi Judit és Tarján Zsófia őszintén mesélnek anya-lánya kapcsolatukról: hogyan élte meg a művésznő a gyermekvállalást, milyen érzés volt Zsófinak híres édesanya mellett felnőni, majd az anyának a lánya énekesnővé való válását végéigkísérni? Milyen utat járnak most be, és mennyire hasonlítanak egymásra nőként, alkotóként? Intim hangulat, személyes történetek, lélekig ható gondolatok, inspiráló párbeszédek!
Promóció
Ehhez képest az idősek úgy érezték, jobb az óvatosság, és inkább a biztonságot jelentő középső sávot választották, amikor a program gyorsulásra utasította őket. A fiatalok akkor húzódtak középre, ha túl gyorsnak találták a tempót, vagy nem elég biztonságosnak az adott útszakaszt. A kutatók szerint a középre húzódás stratégiája minden mozgással járó helyzetre, így a gyaloglásra is igaz, valahányszor az ember nem biztos a képességeiben, amitől veszélyben érzi magát.
Az autóvezetők legnagyobb félelmeivel kapcsolatosan tavaly a Nissan is felmérést készített: a kérdőíven alapuló tesztet kétezren töltötték ki, 23%-uk pedig bevallotta, kényelmetlenül érzi magát többsávos autópályán. A válaszadók több mint fele ideges, ha két nagyobb autó közé kerül, 43%-ukat pedig valósággal megrémíti az előzésnek még a gondolata is. Míg a sofőrök 39%-át állandó szorongás, bizonytalanság gyötri az autópályán, illetve azon kívül. Alex Smith, a cég ügyvezető igazgatója szerint a pánikot súlyosbíthatják a hosszú hétvégék és más, különösen forgalmas időszakok.
Nagyképűségből nem húzódnak le a külső sávba?
- Azt gondolom, hogy az úttest, ahol megyek, az enyém. És ez a tulajdonjog nagyon rossz tanácsadó, mert nem az övé. Az mindenkié - Dulin Jenő közlekedéspszichológus a Tényeknek nyilatkozott még 2016-ban, hogy sokan egész egyszerűen azért nem húzódnak le a külső sávba, mert sajátjukként tekintenek a középsőre. Ez teljesen értelmetlen, a KRESZ szerint ráadásul tilos és balesetveszélyes is. Mindenesetre különös kérdés, vajon miért tekintenek sokan csupán ajánlásként kötelező szabály helyett a jobbra tartási kötelezettségre?
Ismered az európai kontinenst és az Uniót? Teszteld a tudásodat!
Azt talán sokan tudják, hogy Magyarország 2004. május 1-je óta az Európai Unió tagállama, de vajon meg tudnád mondani, hogy hány tagállama van jelenleg a szövetségnek? Hol tudsz euróval fizetni? És mit hallottál a Brexitről? Jó, ha ismered a jelenkor Európáját és a kontinens társadalomföldrajzát.
Melyik ország nem az Unió tagállama? Könnyűnek tűnő kérdések Európáról, amiket illik tudni
Kvíz!
ElolvasomKépek: Getty Images Hungary.
OLVASD EL EZT IS!

- közlekedés
- környezetvédelem
Változás jöhet az autók rendszámainál: szigorodnak a környezetvédelmi szabályozások

- közlekedés
- biztosítás