Csak így szabályos közlekedni a körforgalomban - Sokan rosszul tudják ezt a KRESZ-ben

A körforgalomban való közlekedés KRESZ-szabályait kötelező ismernie a forgalom résztvevőinek.

A körforgalomban közlekedés szabályai
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A körforgalom a KRESZ-rendelet jelenleg érvényes szabályozásai szerint egyfajta irányított forgalmú kereszteződésnek minősül, melyet általában forgalmas, gyakran veszélyes pontokon alakítanak ki, mivel lassítja, egyúttal mégis kvázi folyamatossá teszi a közlekedő járművek haladását.

A körforgalom forgalomszabályozó szereppel bír, szigorú és világos korlátozások vonatkoznak rá a behajtásnál fennálló elsőbbségadási kötelezettségtől kezdve a megállás tilalmáig. Az áthaladás szabályait kötelező ismernie és betartania a forgalom résztvevőinek.

A körforgalomban közlekedés szabályai

A körforgalom célja tehát, hogy gördülékenyebbé, mégis biztonságosabbá tegye az adott útkereszteződésben történő áthaladást. A táblával is egyértelműen jelzett szakasz lehet egy- vagy többsávos, de egyre több úgynevezett turbókörforgalmat is kialakítanak, amelyekre szintén kicsit más szabályozás vonatkozik.

Tilalmak a körforgalomban

A KRESZ világosan kimondja, hogy a körforgalomban tilos megfordulni és tolatni. Tiltott továbbá a forgalmi és műszaki okok kivételével a megállás, illetve a várakozás is.

Bár útkereszteződésekben a szabályzat nem engedi meg, a körforgalmú úton az előzés elméletileg végrehajtható, amennyiben annak feltételei adottak. Szintén fontos tudni, hogy a villamosnak a be- és kilépő ponton is elsőbbséget kell adni az áthaladásra más járművekkel. Noha Budapesten nem jellemző, néhány nagyvárosban, így Szegeden és Miskolcon is létezik ez a felállás.

Csak így szabályos közlekedni körforgalomban

A körforgalomba történő behajtásnál nincs szükség az irányjelzésre, de az útról letérő járműveknél - és többsávos út esetén sávváltáskor - kötelező az irányváltoztatást időben és a manőver befejezéséig folyamatosan jelezni.

A körforgalomban közlekedő elsőbbséget élvez az újonnan behajtóval szemben, Magyarországon a jogszabály szerint a bejáratoknál szerint kinn kell lennie ezért az elsőbbségadás kötelező táblának is. Érdekesség, hogy más európai országokban létezik a jobbkéz-szabály elvén működő körforgalom is.

Két vagy több forgalmi sáv megléte esetén a behajtást és a szabályos áthaladását a besorolás rendjét jelző táblák és az útburkolati jelek figyelembevételével kell végrehajtani. Ha az első kihajtási lehetőség a cél, a jobb szélső forgalmi sávba kell hajtani - az illető persze hajthat tovább is a külső sávon.

A cikk az ajánló után folytatódik

Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?

Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat. 

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2025. január 7. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Érdemes tudni azt is, hogy többsávos körforgalmú útnál a külső sávban haladónak van elsőbbsége, a belső sávban közlekedőnek irányjelző használatával ki kell sorolnia sávváltással a kilépési pont előtt, belső sávból közvetlenül szabálytalan és balesetveszélyes lenne elhagynia a körforgalmat.

@mrkresz 2 sávos körforgalom 😳 #KRESZ #keresztezodes #körforgalom #vezetnitanulok #vizsga #elmeletivizsga #autovezetes #autosiskola #mrkresz #kreszteszt #kreszapp #vezetes #jogsi #auto #jogosítvány #kreszvizsga #kresz #kresztanulás ♬ eredeti hang - Mr. Kresz

Amennyiben az adott körforgalmú út alkalmas a párhuzamos közlekedésre, ennek szabályait kell betartania a közlekedőknek. 

Mi az a turbókörforgalom?

Többsávos utak kereszteződésénél egyre gyakrabban alkalmaznak egy speciális megoldást, és hoznak létre turbókörforgalmakat, amelynek lényege, hogy behajtás előtt 15-20 méterrel már besorolás szükséges a kihajtási célnak megfelelő sávba, mivel korlátozott, melyik útról melyik kijárat érhető el. A körforgalmon belül már nem szabad sávot váltani, ennek megakadályozására a gyakorlatban különböző sávelválasztó elemeket is szoktak elhelyezni.

Tölts ki egy kvízt!

A fontos KRESZ-kérdésekre ismerni kell a választ a mindennapokban. Te hányra adnál jó választ?

8 kérdéses KRESZ-teszt: megfordulhatsz az útkereszteződésben, ha ezt a táblát látod?

Kvíz!

Elolvasom

(Kép: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük