6 íratlan vezetési szabály, amikről illik tudni: a cipzárelv nagyon fontos
A vezetők hajlamosak elfeledkezni a többi sofőrről, pedig a forgalom résztvevői közösen nagyban tudnának változtatni a vezetési kultúrán.

iratlan szabály nyitó
Ez is érdekelhet

Folyton eltapsolja gyermeked a zsebpénzét? Van megoldás! (x)

Hosszabbítsd meg a nyarat SZÉP-kártyával! (x)

Bemutatták a Tháliában a világ leghíresebb krimijét (x)

beauty and style

Visszatérő, bosszantó pattanások a testen: ezt kell tenned, hogy megszabadulj tőlük »

5 cipőfazon, ami igazán divatos lesz idén ősszel: ezeket érdemes az üzletekben keresned »

Leradírozzák a zsírt és javítják a tartást: hátizomgyakorlatok, amikhez csak két palack kell »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Magyarország nem tartozik a legátláthatatlanabb forgalmú országok közé, a KRESZ szabályait a legtöbben be is tartják. Azonban az útbiztonság az uniós átlag alatt van, mindennaposak a balesetek, főleg a biciklisek sérülési aránya magas hazánkban.

A sofőrök - pláne a hosszú utakon - idővel ingerültté, feszültté válhatnak, ami kapkodáshoz, figyelmetlenséghez vezet - ez a balesetek táptalaja. Pár egyszerű szabály betartásával gördülékenyebbek lennének a hosszú utak akár csúcsforgalom alatt is. A legtöbb baleset Magyarországon a fővárosban történik, általában enyhe vagy súlyos sérülés következik be, nagyon ritka a halálos végkimenetelű ütközés. A KSH szerint Budapesten a tavalyi évben összesen 3 811 autóbaleset történt, országszerte 16 627 - ami jól mutatja, hogy a karambolok 22%-a a fővárosban összpontosul.

Cipzárelv

A cipzárelv hatékony masszív dugók kialakulása ellen. Lényege, hogy ahogy haladsz a sávodban, mindig beengedsz egy-egy olyan autóst magad elé, akinek a sávja megszűnne. 

Természetesen neked lenne elsőbbséged, de így megelőzhető a torlódások kialakulása, és előbb-utóbb mindenki békésen haladhat tovább célja felé. Mint amikor a cipzár apró fogai összekapcsolódnak, úgy haladnak egy sorban a kocsik is. Jó tudni, hogy néhány országban, köztük Lengyelországban is bevezették 2020. januártól, hogy kötelező betartani a cipzárelvet.

Az elsőbbségről lemondás 

Az elsőbbségedet nem vagy köteles mindenáron érvényesíteni, bizonyos helyzetekben egyértelmű lassítással, esetleg villogással jelezheted a másik sofőr számára, hogy udvariasságból engeded, hogy végrehajtsa kanyarodását vagy egyéb manőverét. Érdemes esetleg szemkontaktust is felvenni, hogy megbizonyosodj arról, hogy az üzenetet sikerült átadni. Ha már egyértelműen lemondtál az elsőbbségedről, nem vonhatod vissza, balesetveszélyes.

Köszönet

Rengeteg feszültségteli helyzet feloldható egyszerű köszönettel. Az autósok között ennek két elterjedt módja van - vagy a vészvillogó rövid bekapcsolásával fejezheted ki háládat, vagy a jobb kéz rövid felmutatásával.

Parkolás csak pontosan

A kijelölt parkolóhelyekre illik pontosan beállni, hogy a később leálló autósokat ne zavard vagy akadályozd ebben. Még a tízcentis átnyúlás is sokat számíthat, így ha elsőre nem is sikerült tökéletesen parkolni, érdemes beigazgatni az autót a felfestett vonalak közé.

Motorosok elől kihúzódni

A motorosoknak egyébként is nehezebb dolguk van, hiszen a motordzseki és a bukósisak feleannyira sem védi őket a sérülésektől, mint az autósokat a kaszni és a biztonsági öv. Ha motorost látsz közeledni a sávok között, húzódj kicsit jobbra, hogy elférjen melletted - egyébként a szabály szerint a sávon belül is érvényes a jobbra tartás elve.

A cikk az ajánló után folytatódik

A forgalom ritmusa

A forgalomnak megvan a maga ritmusa, ami legtöbbször igazodik a megengedett sebességhatárhoz, de körülményektől függően akár túl is lépheti, vagy kicsit lassabb is lehet. A túl lassú sofőrök is ugyanúgy veszélyeztetik a többi autóst, mint a gyorshajtók, sebesség tekintetében érdemes igazodni a többi autóshoz.

Szabad-e a buszsávban kerékpározni? 10 fontos KRESZ-kérdés, amit bringásoknak tudni kell

Bár jogosítvány birtokában aligha merül fel, hogy valaki nem ismeri a KRESZ-szabályokat, a kerékpár külön engedély és vizsga nélkül is használható. Ennek ellenére a forgalomban való biztonságos részvételhez nekik is tudniuk kell az alapvető közlekedési szabályokat.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük