Ingyenes vonatokat indítanak, hogy csökkentsék az autóforgalmat: egyre több országban kedvezményes a tömegközlekedés
Európa több városában ingyenes vonatjáratokkal és helyi közlekedéssel motiválják a lakosságot az autós utak kiváltására.

GettyImages-1346704719
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az elmúlt években több európai ország is felismerte, hogy a nagyvárosok tehermentesítéséhez, a dugók és a légszennyezés felszámolásához, közvetetten pedig a klímakatasztrófa elkerüléséhez aktívan cselekedniük kell. A költségvetéshez mérten ezért számos remek kezdeményezés elindult szerte a kontinensen.

Több városban úgy döntöttek: ingyenes vagy rendkívül kedvezményes közösségi közlekedéssel igyekeznek motiváltabbá tenni a lakosságot abban, hogy autóikat otthon hagyják, és inkább a tömegközlekedési eszközöket válasszák, csökkentve ezzel a forgalmat, a torlódásokat és a szén-dioxid-kibocsátást. A döntés egyúttal az ingázó utasok pénztárcájának is kedvez, ami a bizonytalan üzemanyag-ellátás és a növekvő árak miatt sem utolsó szempont a társadalom számára.

Közlekedési kedvezmények Európában

Miután Spanyolországban a tömegközlekedés árait a felére csökkentették, az állam úgy döntött, emeli a tétet: szeptembertől az első tervek szerint az év végéig a nemzeti vasúttársaság, a Renfe egyes járatai ingyenesen igénybe vehetők az utasok számára. A lehetőség a zónázó és 300 kilométeres távig a regionális járatokra vonatkozik, a nagy sebességű hálózatra nem, és a több (legalább tíz) utazásra szóló jegyek kiváltását célozza meg, egyszeri menetjegyekre nem érvényes.

Az intézkedés célja az, hogy ösztönözzék az embereket a járatok és a közösségi közlekedés használatára, csökkentve az emissziót, és az energiakrízisre adott szociális juttatásként is értelmezik.

A spanyol döntés közvetlen előzményének Németország kezdeményezését tartják, ahol átmenetileg, a nyári szezonra egy 9 eurós havi jegyet vezettek be a helyi és regionális közlekedésben, mely korlátlan számmal igénybe vehető. Ez az ország energetikai segélycsomagjának részét képezte, augusztus végével kifutott, de a statisztikák kielemzését követően, év végére ígérik utódját, mivel fontos célnak tartják hosszú távon is az energiaválságban leginkább érintett háztartások ilyen módon történő segítését, és a klímavédelemben is hatékony intézkedés lenne.

Ausztriában 2021 végén vezettek be egy kedvezményes klímajegyet, amely az ország összes tömegközlekedési eszközére érvényes, és korlátlan utazásra jogosít fel, ezzel motiválva az embereket arra, hogy otthon hagyják autójukat. A Klimaticket ára 1095 euró egy évre, így naponta 3 euró körüli összeget jelent. Az éves bérlet összege három tartományra vonatkozóan 730, egyre 365 euró. Az ország eltökélt abban, hogy 2030-ra 30%-kal növelje a tömegközlekedése forgalmát.

Világelsőként a Luxemburgi Hercegségben vezették be az ingyenes tömegközlekedést, mégpedig 2020-ban. A közvetlen ok a sok forgalmi dugó volt, mivel a főváros lakosságának majdnem négyszerese ingázik a luxemburgi munkahelyére, így kormányuk úgy döntött, 3,9 milliárd forintnak megfelelő összeget különít el a közlekedési fejlesztésekre és új parkolóhelyek létesítésére is a határok mentén. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A tervek szerint a közeljövőben Málta is hasonló lépéseket vezetne be a tömegközlekedés népszerűbbé tételére, és remélhetőleg egyre több ország követi példájukat, amely a klímakrízisre adott válasz fontos eleme lehet a jövőre nézve. Bár Magyarország egyelőre nem tervez ilyet, 2021-ben Budapesten is született egy előremutató döntés: a Fővárosi Közgyűlés úgy határozott, a 14 éven aluliak ingyenesen utazhatnak a továbbiakban a BKK járatain.

A legzöldebb országok

A világ legzöldebb országai sokat tesznek a fenntarthatóságért, és egytől egyig Európában találhatók.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük