Pofátlanul verhetnek át használtautó-vásárlásnál, ha nem figyelsz: néhány kattintással kideríthető a kártörténet

Használtautó-vásárlásnál néhány fontos szempontot figyelembe kell venni.

auto-vasarlas
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A használtautó-vásárlás a legtöbbek számára rémálom: honnan, milyet, mire kell figyelni, vajon lehet-e hinni a hirdetésekben leírtaknak?

Mielőtt felütjük a különböző használt autós oldalakat, néhány kérdést érdemes tisztázni magunkban. Akár papíron is összeírhatjuk a szempontokat, hogy végül kapjunk egy képet arról, milyen autóra is lenne szükségünk.

A használtautó-vásárlás szempontjai

Mire fogjuk használni?

  • Csak munkába járás, vagy hosszabb, akár családi utazásokkal is tervezünk?
  • Hol fogjuk használni?
  • Főleg városban, inkább autópályán, országúton - vagy vegyesen?
  • Férőhelyek száma - azaz három- vagy ötajtós kivitel az, ami a leginkább kielégíti az igényeket?

A vezetőnek mindig egyszerű a dolga, de ha egy Fiat 500-ba szeretnénk még rendszeresen legalább két 180 centiméter magas személyt betuszkolni a hátsó üléssorra, inkább ne. Mekkora a csomagtartója? Csak egy nagyobb bevásárlást bír el, vagy jó lenne, ha a fél IKEA-t is haza lehetne fuvarozni vele? Még szűkebben tudunk szűrni, ha számít a fogyasztás is. És persze a legfontosabb kérdés: mennyit szeretnénk rászánni? Itt pedig rögtön álljunk is meg egy pillanatra!

A használtautó-vásárlás pluszköltségei

Az autóvásárlás nem csak abból áll, hogy kifizetjük a vételárat, aláírjuk az adásvételi szerződést, és kész is vagyunk, mehetünk az első benzinkútra tankolni.

Számolni kell a kötelező gépjármű-biztosítással, amit szerencsére online is intézhetünk, átírási költségekkel: itt meg kell majd adni a jármű gyártási évét, teljesítményét, lökettérfogatát, hogy megkapjuk, mennyibe fog kerülni a vagyonátruházási illeték. Emellett 6000 forint a törzskönyv, ugyanennyibe kerül az új forgalmi, és az eredetvizsga díját is ki kell fizetni, ami kategóriától függően 17-20 ezer forint között alakul.

Járulékos költségként felmerülhet egy új téli- vagy nyárigumiszett is évszaktól, hirdetéstől függően, de azt is érdemes figyelni, hogy mikor fog lejárni a műszakija az autónak.

Ezeket a költségeket, amelyek rendszerint legalább 120-200 ezer forintra rúgnak, évjárattól, típustól és teljesítménytől függően (gumi és műszaki vizsga nélkül) még hozzá kell számolni a matekhoz, hogy rögtön a folyamat elején megspóroljunk magunknak egy jó nagy adag bosszankodást, amiért erre pont nem gondoltunk.

A cikk az ajánló után folytatódik

Sőt. Ha nem szeretnénk rulettet játszani a leendő autónk állapotával, érdemes szakemberrel átvizsgáltatni - a legtöbb szerviz vállal ilyen munkát, de most már több olyan szolgáltatás is van, amikor a szakember kiszáll a helyszínre, és ott végzi el az átvizsgálást, a végén pedig jegyzőkönyvet készít az autó állapotáról. Egy ilyen átnézéssel elkerülhető, hogy totálkárból kétes minőségben talpra állított vagy a végső elmúlás előtt utolsókat rúgó autót vegyünk a nevünkre.

Szerencsére ennek ellenőrzésére többféle lehetőségünk van. Először is a rendszám alapján már az Ügyfélkapuba belépve le tudjuk kérni az alapinformációkat ezen a linken bejelentkezés után a Járműszolgáltatási Platformon. Ez azonban nem szakvélemény, hiszen az autó állapotát csak a műszaki vizsgákon készített képek alapján lehetetlen felmérni. De már ezen a ponton kiderülhetnek olyan turpisságok, amilyet a magyar autópiac sajnos már nemegyszer látott átverés formájában. Ezután érdemes utánanézni az autó kártörténetének is. A legnagyobb hazai szolgáltatást a TotálKár biztosítja, ahol alvázszám megadásával tudhatjuk meg, hogy volt-e korábban biztosítói kalkuláció az autóra. Ha nem, a szolgáltatás ingyenes.

A TotálKár felületét ide kattintva érhetik el.

Ha volt korábbi kárkalkuláció, akkor sem kell feltétlenül elállnunk a vásárlástól. Tízéves korára az autóknak több mint a fele szenvedett már el valamilyen sérülést. A jelentés viszont nagy segítségünkre lehet abban, hogy tudjuk, hol érdemes tüzetesebben átvizsgálni az autót. Egy szakszerű helyreállítás mellett nyugodtan megvásárolhatjuk a kiszemelt autót, de ha csak esztétikailag kifogásolható a javítás, az akár jó alkualap is lehet.

Ha minden kérdésünkre választ kaptunk, és kikalkuláltuk, meddig ér a takarónk, azaz mekkora büdzsé áll a rendelkezésünkre, akkor jöhet a kellemesebb, de egyben a macerásabb része a feladatnak: a válogatás. Azaz milyen márkák - és azon belül melyik típusok - jöhetnek szóba a keresésnél.

Mielőtt azonban elmerülünk a használtpiacon kínálkozó lehetőségekben, érdemes először az árkategória alapján szűrni, hogy a konkrét, célirányos keresésnél már márka, modell, évjárat, kivitel, felszereltség, üzemanyag, szín, futott kilométer és sok egyéb szempont szerint szűrjünk rá azokra a járművekre, amelyek a legjobban megfelelnek az igényeinknek, és azért tetszetősek is.

A cikksorozat következő részében azzal fogunk foglalkozni, hogy mit érdemes átnéz(et)ni a kiszemelt autón.

A cikket a TotálKár támogatta.

KRESZ-kvíz autósoknak

A KRESZ-kérdéseket a jogosítvánnyal rendelkezők valószínűleg meg tudják válaszolni.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük