Melyik a veszélyesebb: részegen vagy álmosan vezetni? Meglepő lehet a válasz

Nincs nagy különbség abban, ha valaki álmosan vagy részegen vezet, mégis sokat számít az a kis eltérés is.

Fáradtan vezetni
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bárkivel előfordulhat, hogy a kocsi kormánya mögött kicsit kábultnak, fáradtnak érzi magát, sokan sajnos ilyenkor sem állnak meg pihenni. Az viszont többször fordul elő a kelleténél, hogy pár itóka után ülnek be a volán mögé a kótyagos sofőrök.

Míg az utóbbi cselekedetek tiltottak, a törvény által büntetettek és köztudottan veszélyesek, előbbiek sem olyan ártalmatlanok, mint sokan hinnék. Drasztikusan csökken a koncentrációképesség, monoton vagy hosszú utakon akár még el is bóbiskolhat a volán mögött a fáradt sofőr. 

Részegen vagy álmosan veszélyesebb vezetni?

Mindkét esetben veszélyes az AAA kutatása szerint, de csak ittasan tilos vezetni. Részegen és álmosan is gyengül a fókuszálási képesség, megnő a reakcióidő, vagy akár teljesen figyelmen kívül maradhatnak a forgalom vészjelzései. Az ittas és a fáradt sofőrök nehezen azonosítanak be tárgyakat, nem tudnak gyorsan döntést hozni és figyelni az útviszonyok változásaira.

Hasonló tüneteket produkálnak, a különbség abban rejlik, hogy a részeg sofőrök tudatában vannak illuminált állapotukkal. A józan de fáradt vezetők lekicsinyíthetik álmosságuk jelentőségét, holott bizonyítottan közel ugyanolyan reakcióidővel rendelkeznek, mint ittas társaik. Vezetési stílusuk eltérő, a részeg sofőr inkább lassan megy, hogy ne keltsen gyanút, emellett próbálja betartani a sávokat, de bizonytalanul kanyarodik. A félálomban kocsikázó sofőr nem megy lassan, sőt gyakran indokolatlanul nagyobb sebességgel haladhat, ingerülten és türelmetlenül manőverezik, miközben a hirtelen helyzetekre nem tud időben reagálni - emiatt rizikósabb kialvatlanul, fáradtan vezetni, mint enyhe alkoholos befolyásoltság alatt.

Álmos sofőrök

Álmosan vezetni azért is kockázatos, mert az alvás hiányából fakadóan hasonló tünetek jelentkeznek a szervezetben, mint alkoholiváskor, csak ezzel sokan nincsenek tisztában. 18 órán keresztül egyhuzamban ébren lenni olyan, mintha 0,05-ös alkoholszinted lenne, 0,08 már részegségnek számít. Hogyha már 24 órán keresztül ébren vagy, akár csak egy álmatlan éjszakának köszönhetőn, a test úgy reagál, mintha 0,1-es véralkoholszinted lenne. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

A SleepFoundation szerint az Egyesült Államok lakóinak 60%-a vezet fáradtan, egyharmaduk már el is aludt vezetés közben. Hiába tűnik semmiségnek, ön- és közveszélyes lehet kimerülten autóba ülni. Ugyan nem szankcionálják a sofőr viselkedését úgy, mintha alkoholt fogyasztott volna, álmosan is magas rizikóval jár beülni a volán mögé.

Jelek, ha ideje félrehúzódni

A szervezet próbál jelezni extrém fáradtság esetén, amikre érdemes figyelni. Ilyenkor nehéz fókuszálni, nyitva tartani a szemet, nehéz vagy egyáltalán nem megy felidézni az út korábbi szakaszait, gyakori ásítások törnek a vezetőre, egyre sűrűbben előrebillen a feje, és gyakran téveszt sávot. Ilyenkor érdemes lehúzódni egy pihenőhelyre és 20-30 perces szünetet tartani, esetleg kávét vagy valamilyen koffeines italt fogyasztani, ha van rád mód, nem árt sofőrt váltani. 

A vezető úgy érezheti, hogy fáj a háta, égnek a szemei, lecsukáskor kellemes megnyugvás töltheti el, egyre figyelmetlenebb, az út közben jelentéktelen dolgok irritálhatják, és egyre gyorsabban megy, hogy minél előbb elérkezzen az úti célhoz.

A balesetek megelőzése

Hosszabb utak előtt legalább nyolc órát aludj, kényelmesen induljatok neki, ne kapkodjatok, vagy hajtsatok gyorsan csak azért, hogy pár perccel korábban odaérjetek. Sokan úgy akarják minél előbb maguk mögött hagyni az utat, hogy kihagyják a pihenőket, ami baj. Minden két órában vagy 160 kilométer után tarts legalább 15-20 perces pihenőt, frissítsd fel magad. Ne menj egyedül hosszabb utakra, az útitársak ébren tartanak, és időben jelezhetik, ha valami baj van.

Sikerülne most egy KRESZ-vizsga? 10 gyors kérdés, amit tudni kell jogosítvánnyal

A jogosítvánnyal az utakon közlekedőknek tehát elméletileg nem igazán kell attól tartaniuk, hogy olyasmivel szembesülnek, amire nincsenek eléggé felkészülve. 

Sikerülne most egy KRESZ-vizsga? 10 gyors kérdés, amit tudni kell jogosítvánnyal

Kvíz!

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük