Nem is sejted, milyen érdekesen reagál az agyad, ha zenét hallasz

Egyedül a dal hangzásából eldönti az agy, hogy milyen stílusú zenét hallgatsz.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Hangulatodhoz illő zenére utazni a metrón, vagy elaludni teljesen természetes dolog: idegen nyelvű számok esetén pedig nem feltétlen a szöveg tartalma, hanem maga a hangzás alapján hangolódsz rá egyik vagy másik előadó muzsikájára.

Nem sok kísérlet született a témában: így, hogy nem értjük a szöveget, mi dönti el, hogy inkább altató vagy bulis zene válik egy-egy slágerből? A hangszerelés, a hangerő vagy a dal ritmusa a befolyásoló? Az eddigi tudományos kutatások nem rendelkeztek megfelelő mennyiségű és széleskörű adatbázissal, a mostani felmérés alapján azonban kicsit több megállapítást lehet tenni, mint eddig.

Altatótól a gyógyító dalig

A kutatásban résztvevőkkel altatókat, gyógyító dalokat, táncos dalokat és szerelmes dalokat hallgattattak. A 750, angolul beszélő önkéntes 118 dalból kapott hallgatnivalót, amit 86 apró, távoli országból gyűjtöttek.

A zene műfajának meghatározása az altatók esetében volt a legnagyobb arányú, míg a szerelmes dalokat kevesebben tudták megkülönböztetni. Nagy hányadban sikerült azonban a táncos, szórakozásra írt nótákat beazonosítani. A műfaji meghatározást egyéb szempontok osztályozása követte, mint a hangerő vagy a ritmus egyenletessége. Hangzásban jellemzően szomorúbbnak és egyszerűbbnek vélték az altatókat a táncdaloknál, és lassabbak is voltak, mint a szórakoztató társaik.

Az eredmény értékelése

A pontos magyarázat, hogy mi az a plusz, ami alapján egy zene altatóként vagy szerelmes líraként cseng-e a fülben, még várat magára: azonban a kutatás fontos bizonyíték, hogy nem a nyelvi alapok a befolyásolóak. Valami más kapcsolót mozgat meg a dallam és a hangzásvilág.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Nézd meg ezt is - A svájci fényképész lélegzetelállító illúziókat kreál

Képei nagy részét az utazásai során készíti, és szeret játszani a színekkel, textúrákkal - ha két hasonló elemet lát különböző fotókon, összedolgozza azokat.

Ez a nő úgy vágja össze a fotóit, hogy valami egészen elképesztő lesz belőlük

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük