Hogyan nyerj meg minden vitát?

A 4 legfontosabb alapszabály

Ha a főnököddel kell vitáznod, nem árt, ha tisztában vagy a legfontosabb szabályokkal! Menj biztosra!

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Mi az a vita?

A vita eredetileg a vélt vagy valós véleménykülönbségek, érdekellentétek tisztázására szolgál. A világos beszéddel, józan érvekkel való meggyőzés, vagy legalábbis az ellentétekre való megvilágítás lenne a célja.

Egy olykor tudatosan, olykor pedig egyáltalán nem irányított hevesebb érzelmi töltetű beszélgetés, ahol nincs helye hazudozásnak, túlzásnak és sértegetéseknek.
Jellegét leginkább annak központi témája adja meg: ízlésbeli különbség, véleménykülönbözőség, értékek, erkölcsi normák ütközése vagy érdekellentétek. Nyilván mindegyik más és más.

Ideális esetben a vita csodálatos, hiszen teljesen egyértelművé teszi a problémát, és addig folytatódik, míg az meg nem oldódik.
Legalábbis elméletben!

Hogyan vitázz?

Gyakorlatban már egy kicsit másképp néznek ki a viták. A világos beszéd helyett sokszor elhallgatott érdekek állnak, a felek nem játszanak nyílt kártyákkal, valamint hiányzik az a képességük is, hogy gondjaikat közérthetően, tisztelettel kommunikálják. Hiszen mi a vita alapja? A kommunikáció. Tehát ahhoz, hogy jó vitapartner légy, meg kell tanulnod kommunikálni, mely nemcsak a szád mozgatását, hanem annak komoly tudományának elsajátítását is jelenti!

Első szabály: Hallgasd meg a másikat!

Az egyik legnagyobb hiba, hogy az emberek tartalmilag egyhangúvá teszik a vitákat – már ha ezeket lehet annak nevezni. Ez pedig nem jelent mást, minthogy egész egyszerűen nem fogadod be a másik érvelését. Célod időközben a probléma megoldásáról és a másik álláspontjának megismeréséről a te véleményed elfogadtatására tolódik. A legtöbben ilyenkor nem is hallják, hogy beszél a másik, de ha meg is hallják, akkor sem engedik, hogy mondanivalója a tudatukig hatoljon. A legkomikusabb látványt az nyújtja, amikor két meggyőző személy ismétli egyszerre saját érveit anélkül, hogy egyről a kettőre lépnének.

Második szabály: Legyen stratégiád!

Soha ne állj le úgy vitatkozni, hogy nem tudod, mit akarsz. Ez nagyon fontos, hiszen az érdekütköztetések csak akkor lehetnek eredményesek, ha mindenki tudja, mi az ő érdeke.

Ha nincsenek célok, akkor az egész felesleges, sőt a levegőbe gyenge érvecskéket dobáló személyt általában kifejezetten hülyének, és még a saját maga megvédésére is alkalmatlannak nézik. Ez pedig egy munkahelyen nem a legjobb stratégia, ugye?

De akkor mi a helyes stratégia? Ha támadsz, vagy ha bölcsen hallgatsz? Legyél durva vagy inkább nyuszi?

A négy legtipikusabb stratégia:

  • Ha keményen nekitámadok a másiknak, akkor megszeppen, és nem tud érvelni. Nyert ügyem van!
  • Engedek egy kicsit, és akkor majd ő is enged. És a végén mindenki elengedi mindennek a felét, és létrejön egy kellemes kompromisszum!
  • Ha már látom, hogy elvesztem, akkor édesen pillogok, sajnáltatom magam. Látja, hogy áldozat vagyok, és nekem ad igazat!
  • Sértegetem egy kicsit, attól mindenki összezavarodik, megbántódik, és elveszíti hidegvérét. Ez árt az érvelésnek, teret enged gyengeségének, én pedig ekkor döfök!

Bár rengeteg ember folyamodik ehhez a négy stratégiához, nem feltétlenül jók. Mindegyikben van némi igazság, de legalább annyi – ha nem több – hiba is.
Az első stratégia előnye, hogy bizonyos emberekkel tényleg csak keményen lehet vitázni. Szeretik, ha "jól odamondanak" nekik. Hibája azonban, hogy a támadás automatikusan a tények elferdítéséhez, eltúlzásához vezet. Tehát máris áthágod azt a szabályt, hogy valós érvekkel harcolj.
A másodikkal az a baj, hogy a folyamatos engedményekkel gyengeséget tükrözöl.

Mint amikor alkudni mész a bolhapiacra, és érzed, hogy a szegény árus csak próbálkozik megtartani valamennyit az eredeti árból, de tudod, hogy igazából bármeddig leviheted azt.
A készség azonban, hogy kompromisszumot köss, nagyon fontos egy vitában! Ahelyett, hogy egy dologból sokat engednél, inkább rukkolj elő annak különböző variációival!
A harmadik stratégia pedig az egész vita tudományát romba dönti. A vita ugyanis nem érzelmen, hanem értelmen alapul. A másik érzékenységét vagy fogékonyságát ugyanis nagyon nem etikus kihasználni!
A sértegetéses stratégia szintén nem etikus, mégis egyre többen alkalmazzák. A probléma csak az, hogy az ember bántásra daccal reagál, és a benne ébresztett ellenszenvet azzal viszonozza, hogy csak azért sem áll kötélnek. A legjobb, ha kölcsönös feszültségcsökkentésre törekszel. Partnered érezni fogja benned, hogy hajlandó vagy kompromisszumot kötni, de erődet nem vonja kétségbe. Használj nyílt kommunikációt, beszélj tisztán és világosan, a vita legelején tisztázd, hogy célod a probléma megoldása és nem az esetleges helyzeteddel való visszaélés!

Harmadik szabály: Légy következetes!

Általános szabály, hogyha több érvet sorolsz fel egymás után, kezdd a legerősebbel, mert a legtöbb ember arra emlékszik. Ha az logikus és erős, a partnered egész hozzáállását képes vagy megváltoztatni.
Ezután már csak kapcsolódási pontokat keres majd a többi érveddel, és ha azt megtalálta, nehezen hagyja el a folyamatos belátás útját. A logikus felépítés neked is nagyon fontos, hiszen ezáltal azonosulsz velük, és kötelességednek érzed, hogy megvédd őket. Figyelj viszont arra, hogy a támadásokat ne a személyed elleni támadásnak fogd fel, mert elveszítheted józanságod!

Negyedik szabály: Lásd be, ha nincs igazad!

Ha valóban meggyőztek ellenfeled észérvei, akkor legyél képes belátni azt! Ne ragaszkodj olyanhoz, melyről tudod, hogy nem igaz!
Fontos, hogy amikor belátsz valamit, azt is úgy tedd, hogy értsd is, hogy miért látod be, különben elveszíti értékét, és nem leszel képes valóban magadévá tenni.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezzel a négy szabállyal és a folyamatos gyakorlással remek vitapartnerré válhatsz. Kezedben lesz a meggyőzés, az érvelés és a belátás tudománya, mely magabiztossá, de adott esetben kompromisszumképessé tesz. Ez a kettő pedig a legnagyobb érték a szakmai életben!

Ezt is szeretjük