Ezeket az alapszabályokat kell betartanod télen, ha autóba ülsz - A rendőrség figyelmeztet
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonságosan közlekedni az autóval.

telen-vezet
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az országos meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint az előttünk álló napokban meglehetősen hideg, gyakran fagyos időre van kilátás. A hét közepétől egyre többfelé csökken fagypont alá a hőmérséklet, hétvégére pedig kemény mínuszok várhatóak. A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonságosan közlekedni az autóval.

A csapadékos, havas, latyakos, letaposott havas és jeges útfelületek mind csúszósabbak az esős vagy száraz útfelületekhez képest. A csúszósságuk szintje eltérő, nehezebb kiszámítani, hogy a vezető milyen tapadásra számoljon. Nehezítheti a helyzetet, hogy nem láthatóak sem az útburkolati jelek, illetve hogy mit takar az útra rakódott hó, jég, latyak.

Téli vezetési tanácsok a rendőrségtől

Mindenképp előnyt jelent a téli autózásra jól felkészített jármű. Fontos, hogy megfelelő gumikkal rendelkezzen, jók legyenek a fékek és a futómű. A rendőrség mindenkitől azt kéri, hogy fogadja meg az alábbi fontos tanácsokat.

Takarítsd le az autót! A szélvédőknek letisztítottnak kell lenni kívül-belül, és az üvegtisztítás mellett minimum a kocsi tetejéről és a motorháztetőről le kell söpörni a havat. A menetszél a szélvédőre fújhatja a hószemcséket, másrészt a tetőről fékezéskor-gyorsításkor lecsúszhat a hó, elborítva vagy az első vagy a hátsó szélvédőt, harmadrészt a le nem takarított autóról szálló hó a többi vezetőt is zavarhatja.

Elindulás után, ha nem zavarsz senkit, próbáld ki óvatosan, mennyire tapad a gumi. Ezt fékezéssel teheted meg, így lesz fogalmad róla, hogy az adott útfelületen milyen féktávval számolj. A megfelelő téli rutin eléréséig a fékpróba más-más állapotú útra érve újfent megtehető.

Az elindulás, gyorsítás közben megtapasztalhatod, mennyire tudunk gyorsítani. Ha semennyire, mert beragadt az autó, akkor úgynevezett hintáztatással és a kormány egyidejű finom mozgatásával próbálj meg elindulni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Csúszós úton, bár az elindulás is gyakorta művészet, de a megállás és kanyarodás méginkább az! Könnyen lehet a téli utakon lefagyás, jégcsík, ezek megvezetik a kerekeket, így nem teljesen letisztított téli úton kerülni kell az előzést, és elővigyázatosan, lassítva kell elvégezni a kikerülést. Felüljárókon, szeles dombhátakon átvezető útszakaszokon képződhet úgynevezett fekete jég. Ez lényegében útra fagyott pára, színjég. Ilyen útszakaszokhoz közelítve vegyél vissza a tempón.

Ha baj van, és az autó megcsúszik, semmiképp sem a satufék a megoldás! Az erős fékezéssel a tapadás teljes elvesztését kockáztatja a sofőr. Helyzettől függően a cél a kocsi stabilizálása, amely ismételt ellenkormányzással, enyhe gázadással-gázelvétellel, finomabb fékezéssel oldható meg.

Érdemesebb nagyobb követési távolságot tartani, hogy legyen idő reagálni a kialakuló helyzetre, akár arra, hogy fékezve blokkol a kerék. Használd a motorféket, üresben lehetőleg ne gurulj, motorfékkel lassítva kisebb az esély a kerék blokkolására.

Friss hóesés esetén használd inkább azokat az útszakaszokat, amiket már letakarítottak vagy síkosságmentesítettek! Amíg nem történik meg a síkosságmentesítés, kerüld a meredek mellékutcák használatát.

Letisztított útvonalról nem tisztított alsóbbrendű útra való forduláskor a szokásosnál jobban lassítsd le az autót, mert várhatóan ott csúszósabb útfelület található. Fontos, hogy időben jelezd kanyarodási szándékodat, hogy a mögötted haladó forgalom tisztában legyen ezzel. Kerüljük a rossz, másokat zavaró vezetői magatartásokat. Használd az irányjelzőt, és feleslegesen ne kapcsold fel a ködlámpákat.

Fotók: Getty Images

Kinek van elsőbbsége a képen?

A KRESZ-vizsgák mumusa, az elsőbbségadás és a kanyarodás szabályait taglaló képes kérdéssor nem jelenthet problémát annak, aki jogosítvány birtokában van: most kiderül, ki az, aki valóban hibátlanul kitöltene egy tesztet.

Ezt is szeretjük