Változnak a magyarok vásárlási szokásai a brutális infláció miatt: egyre tudatosabbak a vásárlók
Így vásárolnak a magyarok az elszállt árak mellett.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szeptemberben 20,1 százalékra nőtt az infláció. Ilyen rossz adatokra 1996 óta, azaz 25 éve nem volt példa Magyarországon.
Az elszállt árak a magyarok vásárlási szokásaira is kihatnak. A legnépszerűbb hazai áruházláncok elmondták az ezzel kapcsolatos tapasztalataikat az Indexnek.
Változnak a vásárlási szokások az infláció miatt
Az élelmiszerárak 35,2 százalékkal, a háztartásienergia-árak pedig 62,1 százalékkal emelkedtek 2021 szeptemberéhez képest.
Az élelmiszerek közül a kenyér 76,2 százalékkal, a sajt 68 százalékkal, a tejtermékek pedig 66,3 százalékkal lettek drágábbak tavalyhoz képest. A vezetékes gáz ára 121 százalékkal, az elektromos energiáé pedig 28,9 százalékkal emelkedett.
Ez alapján nem meglepő, hogy a hazai vásárlási szokások elkezdtek megváltozni az elmúlt időszakban, és egyre tudatosabbá válnak a vásárlók.
„Megjelent a háborús infláció, ami magával hozta a lefelé vásárlás jelenségét. Ez azt jelenti, hogy a vevők elsősorban az olcsóbb, az akciós és a hatósági árazásban érintett termékeket részesítik előnyben” - mondta el Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője az Indexnek. A szakember kiemelte, hogy a vásárlói kosarak csökkenésben vannak, és hogy a vevők nagyon meggondolják, hogy mit, mennyiért és mekkora mennyiségben vesznek. A cég saját márkás termékeinek forgalma jelentősen növekedett az elmúlt hónapokban, derül ki a cikkből.
A CBA kommunikációs igazgatója szerint náluk is az első áras, saját márkás, akciós termékek kerültek fókuszba. A szakember ugyanakkor elmondta a lapnak, hogy olyan termékekkel nem találkozott, amelyekről teljesen lemondtak volna a vásárlók. A Lidlnél és az Auchannál szintén egyre népszerűbbek a saját márkás termékek a Tescónál és Pennynél pedig egyre többen keresik a promóciókat, írják.
A saját márkás élelmiszerek előtérbe kerülésén kívül több áruházláncnál a vásárolt termékek mennyiségében is változásokat érzékelnek.
„A volumenek egyes termékek esetében egyértelmű csökkenést mutatnak, kevesebb gyümölcsöt, húst és salátát vesznek a fogyasztók, azonban az alapvető élelmiszerek és a mentes termékek fogyása általánosságban véve továbbra is tartja magát” - árulta el Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. Ehhez hasonló volumencsökkenést tapasztaltak a Pennynél és a Tescónál is.
Az Auchannál azt mondták a lapnak, hogy a tranzakciószámban enyhe növekedésben vannak az előző évhez képest, ugyanakkor a karácsonyi időszakban sem tranzakciószám-, sem volumennövekedéssel nem számolnak. A Pennynél a volumencsökkenés ellenére szintén azt tapasztalták, hogy az év első kilenc hónapja alapján mind a vásárlók és mind a tranzakciók száma növekedett.
„Megfigyelhető, hogy az üzleteinkbe betérők többször vásárolnak némileg kevesebbet, ezzel csökkentve annak az esélyét, hogy megromoljon náluk az élelmiszer” - fogalmaztak a Pennynél.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Az Aldi magyarországi és nemzetközi tapasztalatai szerint a válságok, krízisek a diszkont szegmens felé terelik a vásárlókat. Ez a folyamat hazánkban is bekövetkezett az ár-összehasonlítás és az egyre növekvő vásárlói tudatosság miatt. Az Aldi áruházakban szintén növekedett a tranzakciók és a vásárlók száma. Ráadásul egyértelműen több nyugdíjas vásárlójuk lett, írja az Index.
Az infláció az előrejelzések alapján sajnos folytatódni fog, Kiss Péter, az Amundi Alapkezelő befektetési igazgatója így nyilatkozott ezzel kapcsolatban a HVG-nek:
„Nagy valószínűséggel felül kell vizsgálnunk az infláció tetőzésére vonatkozó előrejelzésünket, amely decemberi tetőzést vetített előre, 20,8 százalékos inflációval. Ma már ez is optimistának tűnik.”
Kiss Péter úgy véli, hogy a következő hónapokban fennmaradhat a 20 százalék körüli infláció, és érdemi csökkenés a jövő év második negyedévétől lesz várható. De csak akkor, ha megmaradnak az árstopok.
Ezért kimagasló nálunk az élelmiszer-drágulás: ekkor érhet véget a szakértő szerint
Egy agrárközgazdász nyilatkozott a magyarországi élelmiszer-drágulásról és arról, hogy hogyan alakulhatnak az árak a jövőben.
Ezért kimagasló nálunk az élelmiszer-drágulás: ekkor érhet véget a szakértő szerint
Egy agrárközgazdász nyilatkozott a magyarországi élelmiszer-drágulásról és arról, hogy hogyan alakulhatnak az árak a jövőben.
ElolvasomKépek: Getty Images Hungary
OLVASD EL EZT IS!
- infláció
- drágulás
Ezeken a helyeken a legdrágábbak és legolcsóbbak az albérletek
- szakértő
- energiaválság