Változnak a magyarok vásárlási szokásai a brutális infláció miatt: egyre tudatosabbak a vásárlók

Így vásárolnak a magyarok az elszállt árak mellett.

GettyImages-154957029
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szeptemberben 20,1 százalékra nőtt az infláció. Ilyen rossz adatokra 1996 óta, azaz 25 éve nem volt példa Magyarországon. 

Az elszállt árak a magyarok vásárlási szokásaira is kihatnak. A legnépszerűbb hazai áruházláncok elmondták az ezzel kapcsolatos tapasztalataikat az Indexnek.

Változnak a vásárlási szokások az infláció miatt

Az élelmiszerárak 35,2 százalékkal, a háztartásienergia-árak pedig 62,1 százalékkal emelkedtek 2021 szeptemberéhez képest. 

Az élelmiszerek közül a kenyér 76,2 százalékkal, a sajt 68 százalékkal, a tejtermékek pedig 66,3 százalékkal lettek drágábbak tavalyhoz képest. A vezetékes gáz ára 121 százalékkal, az elektromos energiáé pedig 28,9 százalékkal emelkedett.

Ez alapján nem meglepő, hogy a hazai vásárlási szokások elkezdtek megváltozni az elmúlt időszakban, és egyre tudatosabbá válnak a vásárlók. 

GettyImages-1182271900
Fotó: dragana991 / Getty Images Hungary

„Megjelent a háborús infláció, ami magával hozta a lefelé vásárlás jelenségét. Ez azt jelenti, hogy a vevők elsősorban az olcsóbb, az akciós és a hatósági árazásban érintett termékeket részesítik előnyben” - mondta el Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője az Indexnek. A szakember kiemelte, hogy a vásárlói kosarak csökkenésben vannak, és hogy a vevők nagyon meggondolják, hogy mit, mennyiért és mekkora mennyiségben vesznek. A cég saját márkás termékeinek forgalma jelentősen növekedett az elmúlt hónapokban, derül ki a cikkből. 

A CBA kommunikációs igazgatója szerint náluk is az első áras, saját márkás, akciós termékek kerültek fókuszba. A szakember ugyanakkor elmondta a lapnak, hogy olyan termékekkel nem találkozott, amelyekről teljesen lemondtak volna a vásárlók. A Lidlnél és az Auchannál szintén egyre népszerűbbek a saját márkás termékek a Tescónál és Pennynél pedig egyre többen keresik a promóciókat, írják. 

A saját márkás élelmiszerek előtérbe kerülésén kívül több áruházláncnál a vásárolt termékek mennyiségében is változásokat érzékelnek. 

„A volumenek egyes termékek esetében egyértelmű csökkenést mutatnak, kevesebb gyümölcsöt, húst és salátát vesznek a fogyasztók, azonban az alapvető élelmiszerek és a mentes termékek fogyása általánosságban véve továbbra is tartja magát” - árulta el Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. Ehhez hasonló volumencsökkenést tapasztaltak a Pennynél és a Tescónál is. 

Az Auchannál azt mondták a lapnak, hogy a tranzakciószámban enyhe növekedésben vannak az előző évhez képest, ugyanakkor a karácsonyi időszakban sem tranzakciószám-, sem volumennövekedéssel nem számolnak. A Pennynél a volumencsökkenés ellenére szintén azt tapasztalták, hogy az év első kilenc hónapja alapján mind a vásárlók és mind a tranzakciók száma növekedett. 

„Megfigyelhető, hogy az üzleteinkbe betérők többször vásárolnak némileg kevesebbet, ezzel csökkentve annak az esélyét, hogy megromoljon náluk az élelmiszer” - fogalmaztak a Pennynél. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

Az Aldi magyarországi és nemzetközi tapasztalatai szerint a válságok, krízisek a diszkont szegmens felé terelik a vásárlókat. Ez a folyamat hazánkban is bekövetkezett az ár-összehasonlítás és az egyre növekvő vásárlói tudatosság miatt. Az Aldi áruházakban szintén növekedett a tranzakciók és a vásárlók száma. Ráadásul egyértelműen több nyugdíjas vásárlójuk lett, írja az Index.

Az infláció az előrejelzések alapján sajnos folytatódni fog, Kiss Péter, az Amundi Alapkezelő befektetési igazgatója így nyilatkozott ezzel kapcsolatban a HVG-nek:

„Nagy valószínűséggel felül kell vizsgálnunk az infláció tetőzésére vonatkozó előrejelzésünket, amely decemberi tetőzést vetített előre, 20,8 százalékos inflációval. Ma már ez is optimistának tűnik.”

Kiss Péter úgy véli, hogy a következő hónapokban fennmaradhat a 20 százalék körüli infláció, és érdemi csökkenés a jövő év második negyedévétől lesz várható. De csak akkor, ha megmaradnak az árstopok. 

Ezért kimagasló nálunk az élelmiszer-drágulás: ekkor érhet véget a szakértő szerint

Egy agrárközgazdász nyilatkozott a magyarországi élelmiszer-drágulásról és arról, hogy hogyan alakulhatnak az árak a jövőben.

Ezért kimagasló nálunk az élelmiszer-drágulás: ekkor érhet véget a szakértő szerint

Egy agrárközgazdász nyilatkozott a magyarországi élelmiszer-drágulásról és arról, hogy hogyan alakulhatnak az árak a jövőben.

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük