Rágós, kenődő, savanyú szalámik

Leteszteltük őket

A választék hatalmas, az igazán ízletes fajták után azonban kutatni kell. Most eláruljuk, mit ne vegyél meg.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Számtalan fajta szalámi kapható a piacon, a jól ismert, klasszikus márkanevekkel jegyzettektől a soha nem hallott fantázianeveken árultakig. Az impozáns palettáról ezúttal a szeletelt, csomagolt szalámikat vette szemügyre a szigorú szemű tesztelőcsapat.

A hagyományostól a kenyérformájúig

A 25-féle szalámit több helyről szereztük be, hogy a lehető legszélesebb választékot vizsgáljuk. Ahogy máskor, most is bepakoltuk a kosárba minden előre csomagolt fajtából a jellemző, karakteres típusokat.

Így kerültek a tesztbe a hagyományosan nagy gyártók büszkeségei, akiknek neve, így termékeiké is, jó ideje fogalom. És persze a többi: a kenyér formájú, a Harmónia, a Pannon, a Dán, a Rákóczi és a többi.
Amikor a szalámi szó elhangzik, a magyarok zöme a szegedi téliszalámira gondol, sőt, nemcsak gondol, de máris a szájában érzi nemes ízeit. A híres-neves termék pontos definíciója a következő: évszázados hagyományon alapuló, sertéshús és sertésszalonna felhasználásával, titkos fűszerezéssel, bélbe töltve, hideg füstöléssel, szárításos érleléssel készült, nemespenész-bevonatú termék. Nos, a szalámi szó ennél jóval tágabb kört fed...

Mi is a szalámi?

A szalámik különböző, de minimum 40 mm átmérőjű, természetes vagy mesterséges burkolatba töltött készítmények, amelyeket nemespenésszel vonnak be - vannak olyanok is, amelyeken nincs. Szárításos érleléssel - hagyományos módon - vagy gyorsított szárításos érleléssel - starterkultúrával - készülnek sertés-, marha- vagy baromfihúsból, zsírszövetből, adalék- és ízkialakító anyagok felhasználásával. A hagyományos, nemespenésszel érő szalámik legismertebb fajtája a téliszalámi.

Slamposság és szemérmes feliratok

Első benyomásainkat a csomagolóanyagokról szereztük. Néhány szalámi vákuumcsomagolással került forgalomba, a minták zöme viszont védőgázas volt. Utóbbiak közül akadt olyan is, amelyiknek - igen felhasználóbarát módon - vissza lehetett zárni a fóliaburkát.

A feliratozással már nem volt ennyire elégedett a tesztelőcsapat, ugyanis számos hiányosságra bukkant. Volt, ahol a fólia nyílt nehezen, máskor a csomagolóanyag volt gyűrött, megint máskor lötyögött a szalámi túlméretezett burkában. Ami a fogyasztók számára fontos feliratokat illeti, a leggyakoribb panasz az volt, hogy túlságosan apró betűsek, alig olvashatók a dátumok. Ha a slamposság első helyezését kellett volna kiadniuk a bírálóknak, bizonyára az Auchanben vásárolt, szerényen névtelenségbe burkolózó minta nyerte volna el, amin az állt starterkultúra helyett, hogy startoló kultúra.

A jóízű, a piros, a szerecsendiós és a savanyú

Ezután következett a szalámik színe, illata, színe, szerkezete, végül, de egyáltalán nem utolsósorban íze, vagyis a kóstolás. Sajnos, az előre csomagolt szalámik közül mindössze két típus kapott kiváló minősítést - Pick téliszalámi volt mindkettő -, tíz fajta ért el jó helyezést, a többi közepes vagy elégséges eredményt produkált, és akadt két olyan is, amelyik nem ütötte meg a fogyaszthatóság mértékét. Utóbbi, vagyis a nem megfelelő kategóriában mindkét termék - Kaiser Dán szalámi, Spar XXL Edel szalámi - avas volt. A kevés kiváló minősítést egyebek mellett az indokolja, hogy a tesztelt minták között sok volt a zsíros, akadt túlságosan piros - színezett - szalámi, és az a kifogás is többször felmerült, hogy a minta erősen szerecsendió-ízű. Ami a szalámik állagát illeti, rágós és kenődő fajták is bőségesen akadtak. Az ízekre térve gyakori kifogás volt, hogy a minta túlságosan sós, megesett, hogy bőrke- vagy savanykás mellékíze volt, vagy túl füstös volt.

Családi vállalkozásból világmárka

Pick Márk 1869-ben alapította meg vállalkozását Szegeden, és néhány évvel később Olaszországból hozott munkásokkal már nagyobb mennyiségben gyártott szalámit. A nagyüzemi szalámigyártást 1885-ben indította el. A legidősebb fiú, Pick Jenő nevéhez fűződik a gyár történetének új korszaka. Megvásárolta ugyanis a szomszédos, csődbe ment Tiani szalámigyárat, így a teljes Tisza-parti ingatlan a Pick-család tulajdonába került.
A cég fő terméke a 20. század első évtizedében a szalámi lett. A két világháború között a gyár a magyar élelmiszeripar egyik legjelentősebb üzemévé, a Pick szalámi pedig világmárkává vált.

Nem csak húst tartalmaz a szalámi...

A nyersanyagokon kívül minden húskészítmény tartalmaz ízesítőanyagokat - sót és fűszereket -, fehérjekészítményeket, adalékanyagokat. A húsok készítéséhez sót - nátrium-kloridot - használnak, ezért a nyers hús nátriumszegénysége ellenére a hústermékek sótartalma jelentős lehet. A sótartalom általában 2%, de a só nemcsak ízt ad, hanem 2%-os mennyiség fölött tartósító hatású is, azaz meggátolja a mikrobák szaporodását.

Átlagosan egy húsipari termékhez négy fűszert használnak, a leggyakoribbak a bors, a pirospaprika, a fokhagyma, a szegfűbors, a szerecsendió, a vöröshagyma, a köménymag és a majoránna.

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Az antioxidánsok feladata, hogy meggátolják az oxidációs folyamat megindulását, ami a termék romlásához vezethet, az emulgeáló sóknak köszönhető a húskészítmények megfelelő állománya, az ízfokozók pedig már kis mennyiségben erősítik az élelmiszerek ízét és zamatát.

A stabilizátorok és sűrítőanyagok javítják a termék állományát, keményebbé, sűrűbbé teszik azt, a színezékek pedig a termék színének erősségét és intenzitását növelik.

Húsra igenis szükség van

Az emberi test sejtjeinek felépítésében és működésében a fehérjék szerepe a legfontosabb. A fehérjék megfelelő mennyiségének és minőségének hiánya az immunrendszer gyengüléséhez vezethet, vagyis az ember nem tud megfelelően védekezni a betegségekkel szemben. A szervezet az élelmiszer-fehérjéket aminosavakra bontja, és ebből építi fel saját fehérjéit. Azok az aminosavak, amelyeket nem tud előállítani, az esszenciális aminosavak - ezeket táplálékkal kell bevinni. A húsok - bár nem teljes értékű fehérjék, mint a tojás és a tej - az egyik legfontosabb fehérjeforrások. Már napi 50 g hús elfogyasztása az ember teljes fehérjeszükségletének 20%-át fedezi.
2008. augusztus 14-től kapható az újságárusoknál a
Kosár – a fogyasztók magazinja
reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!

A Kosár magazin augusztusi számának tartalmából:
  • Gyógyhatású készülék? - Még egyszer a méregtelenítő lábfürdőkről
  • Dohányzás nélkül, egészségesen
  • A puding próbája... - Boltban kapható fajták házi tesztje
  • Porzsákos vagy tartályos? - Porszívóteszt
  • Egyénileg vagy irodával utazzunk?
Kosár – a fogyasztók magazinja
Független, megbízható, hasznos és érdekes
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Ezt is szeretjük