Óvakodj a pékségektől!

Ezreket húznak ki a zsebedből

Adalékanyagokkal felfújt péksütik, szeletelt kenyerek több ezer forint pluszért. Nem árt résen lenni!

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Gondoltad volna, hogy a legtöbb háztartásban a mindennapi pékáru-beszerzés üti az első léket a családi kasszába?

Bár az üzletek között tapasztalható, első pillantásra jelentéktelennek tűnő 20-30 forintos árkülönbség is több 10 ezer forintos kiadás-növekedést jelent éves szinten, az igazi érvágást a vele egyidejűleg árkontroll nélkül, "hirtelen felindulásból" megvásárolt termékek összköltsége jelenti a családi költségvetésben.

Látványpékség, látványakció

A hétköznapi emberekkel ellentétben a kereskedők tökéletesen tisztában vannak a kenyérár stratégiai jelentőségével. Nem véletlen, hogy számtalan esetben az egyébként igen magas árfekvésű, lakóhelyhez közeli szupermarketek rukkolnak elő a legalacsonyabb kenyér- és péksütemény-árakkal. Tudják, ha ezzel a módszerrel nap mint nap sikerül becsábítani a vásárlókat az üzletbe, az alacsonyan tartott kenyérár miatti csekély nyereség bőségesen megtérül a pillanatnyi ötlettől vezérelt vásárlások extraprofitjából.
A saját sütödével rendelkező hipermarketek brutális, gyakran az önköltségi árnál is olcsóbban kínált pékáruinak szintén ez a logikája, ám azzal a különbséggel, hogy ezek az üzletek emelni kénytelenek a tétet. Mivel ugyanis nagy alapterületűek, és általában a város peremén állnak, a gazdaságos működéshez szükséges vevőszám mobilizálásához a megszokottnál nagyobb és látványosabb akciókra van szükség - a kenyér 99, a zsemle 5 forintos áron történő árusítására.

A települések belső szövetébe ágyazódott diszkontok ezen a téren távol tartják magukat a versenytől. Árszintjüket egységesen a felső középkategóriába pozícionálják, mondván: alapvetően alacsony általános árszintjük önmagában elegendő a vevők megtartásához, így megengedhetik maguknak, hogy a pékáruk esetében lefölöző árral kalkuláljanak.

Több ezer forintot dobsz ki az ablakon!

Feltűnt már, hogy egyre kevesebb üzletben lehet helyben felezett kenyeret kapni? Az eladók persze megpróbálják megmagyarázni, hogy higiéniai okokból, és kizárólag a vásárló érdekében történik így. Valójában azonban az a helyzet, hogy az eleve félkilós méretben sütött kenyerekkel az üzletekben sokkal kevesebb munka van, ráadásul mivel abszolút értékben a kilós kenyereknél olcsóbbak, úgy lehet nagyobb árrést realizálni rajtuk, hogy az a legtöbb vásárlónak fel sem tűnik. Kiszámoltuk: egy néhány fős háztartás igényeit fedező mennyiség - évi 91 kg - esetén a félkilós kiszerelésű termék felára éves szinten 5500 forint! Évi 5-6 ezer forint extra kiadást jelent az is, ha az egész kenyér helyett rendszeresen gyárilag előre csomagolt, szeletelt friss kenyeret teszel a kosaradba. Tény: a géppel szeletelt kenyereknek van hozzáadott értéke, viszont ha valakinek ez fontos, megfontolandó egy univerzális háztartási szeletelőgép beszerzése, hisz a beruházás az előre szeletelt kenyér felárából 2-3 év alatt megtérül.

Trükkök és adalékanyagok

Érdemes odafigyelni a termékek egységárára is. A modern térfogatnövelő adalékanyagoknak köszönhetően a pékségek ma már a kisebb súlyú termékek terjedelmét is képesek egy kilós kenyérnek megfelelő méretűre növelni.

Különösen a drágább kenyerek - Erzsébet, burgonyás, korpás -, illetve a finompékáru - kakaós csiga, túrós táska - vásárlása előtt érdemes tájékozódni, hogy valójában mennyi is az annyi. 79 forintért egy másutt 99 forintba kerülő lekváros háromszög például első pillantásra jó vételnek tűnhet.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

De ha kiderül, hogy az előbbi csak 75, a másik viszont 100 gramm súlyú, az árelőny szertefoszlik. Sőt, további kiadásra ösztönöz, amennyiben a kisebből csak két darab képes csillapítani az éhséget.

Tipp: Ha nem szereted a szikkadt kenyeret, fagyaszd le azt a mennyiséget, amire csak 2-3 nap múlva lesz szükséged. Sütőben átmelegítve 10 perc alatt újból olyan lesz, mintha most vette volna ki a kemencéből a pék! Ezzel a módszerrel nem feltétlen szorulsz rá arra sem, hogy kerül, amibe kerül, a sarki kisboltban vedd meg a napi betevőt.
2008. június 12-től már kapható az újságárusoknál a
Kosár – a fogyasztók magazinja
reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!

A Kosár magazin júniusi számának tartalmából:
  • Tényleg gyümölcsből van? - Joghurt-háziteszt
  • Csak az áruk kimagasló? - Levizsgáztak a naptejek
  • Medencét a kertbe! - Mobil kerti medencék körképe
  • Hogyan váltsunk bankot?
  • Hol olcsóbb? - Gyümölcsárak összehasonlítása
Kosár – a fogyasztók magazinja
Független, megbízható, hasznos és érdekes
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Ezt is szeretjük