Black Friday helyett ma inkább ne vásárolj semmit: emiatt fontos a mai dátum
A Black Friday helyett idén inkább ne vegyél semmit ezen a napon.
A Tudatos Vásárlók Egyesületénél évek óta a fekete pénteken tartják a Ne vásárolj semmit! napot, amellyel a túlzott fogyasztás veszélyeire szeretnék felhívni a figyelmet. Nem ok nélkül: 2021-ben már csak július 29-ig tartottak ki a Föld egész évre való erőforrásai, míg Magyarország „része” június 8-án fogyott el.
Sokszor valós szükségleteinken messze felül, nyakra-főre vásárlunk. A megvásárolt dolgok vagy otthon halmozódnak, vagy rövid úton a kukában kötnek ki. A Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozásunk.
A túlfogyasztás globális probléma
A Global Footprint Network minden évben kiszámítja, hogy az adott évben mennyi erőforrás érhető el, illetve mennyit képes a Föld megújítani, hogy ellensúlyozza az ember ökológiai lábnyomát, mikor jön el a túlfogyasztás napja. Míg 1970-ben december 23-ig használtuk el az évi „kvótát”, idén már csak július 29-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrásai, vagyis az év második felében már a tartalékokat emésztjük fel. A Ne vásárolj semmit! nap kitűnő alkalom arra, hogy az egész évre jellemző vásárlási, fogyasztási szokásainkat átgondoljuk, és stratégiát váltsunk.
Hazánkban az első Ne vásárolj semmit! napi akciót az ETK (Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület) szervezte 22 évvel ezelőtt, majd a 2000-es évtized közepétől a TVE karolta fel az eseményt. Az utóbbi években a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTVSZ) és tagszervezetei is szerveztek akciónapokat ebből az alkalomból, tavaly pedig az e-Figyelő (Make ICT Fair) kampány keretében az Fenntarthatóság Felé Egyesület és az MTVSZ indított kampányt ezen a napon a tervezett elavulás ellen.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A hagyományosan az Egyesült Államokban a hálaadás utáni első péntekre, azaz idén november 26-ára eső Black Friday évek óta Magyarországon is elérhető, és számos vásárlót vonz kecsegtető akciókkal. Az Euronics boltlánc magyar vásárlók körében végzett kutatásából például az derült ki, hogy a megkérdezettek közel fele tervez valamit vásárolni idén a Black Friday során.
Évről évre egyre többen vásárolnak novemberben is
A hazai vásárlók 2016-ban adták meg magukat a fekete pénteknek. Ez volt az első olyan év, amikor (ha az élelmiszereket nem számítjuk) az eladások tekintetében a november volt az év második legerősebb hónapja. Viszont a decemberi forgalom a boltokban ugyanúgy nőtt, mint a többi hónapé, a Black Friday tehát nem a decembertől happolta el a vásárlókat.
Ahogy arról korábban részletesen írt az egyesület, idén az elmúlt évekhez képest teljesen új helyzet várhatja a vásárlókat a fizikai és az online boltokban. Egyrészt az akciók egyre inkább az online térbe költöznek a Consumer Reports amerikai fogyasztóvédelmi magazin által idézett szakértők szerint: a pandémia jelentősen felgyorsította az átállást. Szerintük annak ellenére, hogy idén többen lehetnek majd a fizikai boltokban, mint 2020-ban, a pandémia előtti tömegjelenetek már nem valószínű, hogy valaha visszatérnek. Másrészt a járványhelyzet hatására többek között kialakult alapanyaghiányok, a globális ellátási gondok, az üzemanyagárak emelkedése idén jelentősen átírják a szokásos forgatókönyvet.
A tudatos vásárló 12 pontja a Black Fridayre és a karácsonyi vásárláshoz is jól jön
1. A pénzed szavazat: Te döntöd el, mit és kit támogatsz. Nem kell támogatnod a kizsákmányolást, a gyermekmunkát, környezetszennyezést, a káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.
2. A kevesebb több!: A mennyiség helyett a minőségre figyelj! Kevesebb vásárlás, kevesebb fűtés és hűtés, kevesebb autózás, kevesebb utazás - és fellélegzik a természet.
3. Írj listát! : Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz ‘polctrükkökre’.
4. Helyben, helyit : Vásárolj közvetlenül a gazdától, piacon vagy helyi kisboltban. Kutasd fel a jó helyeket. Támogasd a helyi termelőket, kisiparosokat, gyártókat. Válaszd a szezonális élelmiszert.
5. Mondj nemet a csomagolásra!: Vigyél magaddal táskát, szatyrot, ne fogadj el zacskót. Válaszd a csomagolásmentes vagy fenntarthatóan csomagolt árut, a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást.
6. Egyél klímabarát módon!: A hús- és tejtermékek lényegesen jobban terhelik bolygónkat a növényi élelmiszereknél. Egyél több zöldséget, kevesebb húst, iktass be hetente vega vagy vegán napokat!
7. Láss tisztán!: Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Ne dőlj be a vonzó külsőnek, láss át a szitán, ha túlfogyasztásra ösztönöznek. Így tudsz majd tényleg ellenállni.
8. Olvasd el a címkét!: Keresd a fenntartható és etikus termékeket tanúsító címkéket. Ne tévesszen meg a zöld szín és a sok kamu logó. Csak a hiteles minősítéseknek higgy, hogy tudd, mit vásárolsz.
9. Erőszakmentes jólét: Válassz olyan termékeket, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, amelyeket természetes élőhelyeik károsítása nélkül készítenek el.
10. Használd, amíg bírja!: Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár. Vegyél használtat, ha elromlott, javíttasd.
11. Nem mindegy!: Ha nincs is tökéletes megoldás, keresd mindig a jobbat. Jelezd a cégeknek: fontos a fenntartható és etikus működés. Ha többen mondjuk, komolyan veszik.
12. Közösen könnyebb: Sose gondold, hogy céljaiddal egyedül vagy! Csatlakozz kihívásokhoz, tagságokhoz, zöldülő közösségekhez, mert együtt, kis lépésekkel nagyot lehet változtatni.
Drágább lesz idén a karácsony: ekkora áremelkedés várható az üzletekben
A drágulás ellenére várhatóan többet fognak költekezni idén a vásárlók, mint tavaly.
Drágább lesz idén a karácsony: ekkora áremelkedés várható az üzletekben
A drágulás ellenére várhatóan többet fognak költekezni idén a vásárlók, mint tavaly.
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary)
OLVASD EL EZT IS!
- marketing
- környezetvédelem
Így ismerheted fel, ha csak marketingfogás az ökotudatos termék: nagyon nehéz kiszűrni, de nem lehetetlen
- rendőrség
- online vásárlás