Meztelen gyerekek az újságokban: 3 botrányos kampány, ami kiverte a biztosítékot

Bármilyet ügyet szolgáltak is, ezek a reklámok igencsak felkavaróak.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A gyermekek szerepeltetése a különféle reklámkampányokban gyakran szül ellenérzéseket a nagyközönség részéről, különösen, ha alkati sajátosságaiknak és ártatlan mivoltuknak ellentmondó, megdöbbentő módon jelenítik meg őket. A következő kampányok esetében is ez történt, bár közülük nem egy épp az ő védelmüket célozta meg.

A hírhedt Kezek: a Casa Do Menor kampánya

Az erőszakellenes, emberi jogokért küzdő jótékonysági szervezetnek, a Casa Do Menornak egy nem is olyan régi kampányával sikerült kiváltania a társadalom egy részének felháborodását, pedig nem akart mást, mint épp a sokkoló látvány által felhívni a figyelmet egy igen komoly problémára, a gyermekek ellen elkövetett erőszak gyakoriságára.

A nyomtatott sajtót érintő kampány a Hands, vagyis Kezek címet kapta, és igen felkavaró módon fejezi ki a gyermekekkel szemben tanúsított bántalmazás különféle formáit, legyen szó fizikai vagy épp verbális erőszakról.

A kislány meztelen testére tapadó kezek továbbá erőteljes asszociációkat ébresztenek a szexuális zaklatással, gyermekkori molesztálással kapcsolatban is.

De a kislány szomorú szemeivel és a sötét szobával is kísérteties látványt nyújt a kép, csakúgy, mint a szétdobált játékokkal vagy a kezekből megalkotott királykisasszony-ruhával, melyek az elveszett ártatlanságot és az elrabolt gyerekkort hivatottak szimbolizálni.

Kislányok luxusprostituáltként: a francia Vogue kampánya

A Vogue Paris 2010-2011-es összevont decemberi-januári számában megjelent fotósorozat, melynek főszereplői felnőtt nőnek öltöztetett kislányok voltak, világszerte hatalmas felháborodást keltett. A francia lap oldalain hat-nyolc év körüli lányok voltak láthatók, erőteljesen kisminkelve, magas sarkú cipőben, dizájnerruhákban és meglehetősen furcsa beállításokban.

Sokan bírálták a lapot, hogy felnőtteknek öltöztették a lányokat, sőt, a nők legkihívóbb típusait testesítették meg velük, felidézve a hírhedt gyermekszépségversenyek világát, ahol a kicsiket bebarnítják, vastagon kisminkelik, műhajat aggatnak rájuk, sőt, gyakran még műfogsort is adnak nekik a tökéletesség érdekében.

A kritikusok szerint a fotósorozat nem csupán felháborító, de a fogyasztói társadalom gyermekkorba való betüremkedését, az idő előtti szexuális önkifejezést, illetve az ártatlanság korai elvesztését hirdeti. A lapokon szereplő Cadeaux szót pedig, mely ajándékot jelent, az utolsó kép kontextusában kifejezetten betegesnek tartják - ezen ugyanis egy nőnek öltöztetett kislány fekszik a karácsonyfa alatt.

Csodagyerekek a történelemben

Nézegess képeket!

Elolvasom

Az eső mindent megváltoztat: Új-Zéland kampánya

Az autóbalesetek megelőzését szolgáló kampányok, közöttük az országutak mellett található figyelmeztető táblák képei gyakran sokkolóak, sokak szerint ugyanis egy ilyen kiemelt ügyben néha csak így lehet célt érni.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezek közé tartozik Új-Zéland egyik viszonylag friss, Az eső mindent megváltoztat című kampánya is, azonban jó páran akadtak, akik számára a rajta szereplő gyermek ábrázolása már túl sok volt. Az esős időt megjelenítő képen ugyanis egy kisfiú arca látható, amint szemöldökéből, orrából és szájából vér folyik, ellenben a napos időt szimbolizáló táblán ugyanez az arc sérülések nélkül, nyugodtan, kiegyensúlyozottan jelenik meg.

A vérző tábla célja egyébként az új-zélandiak az irányú figyelmeztetése, hogy az esős évszakban is figyeljenek, és az időjárási viszonyoknak megfelelően vezessenek.

Szerinted is szükség van a sokkolásra, ahhoz, hogy a reklám elérje célját?

Ezt is szeretjük