Mennyit költesz ajándékra? A magyarok többségének sokba kerül a karácsony

Ruhára, könyvre és szépségápolásra költünk az ünnepekkor egy friss kutatás szerint.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Karácsonyi dalok a plázákban, tömeg és fahéjillat: indul az év legnagyobb bevásárlássorozata. Az ajándékkeresők több mint 85%-a a következő hetekben tervez megvenni szinte mindent, amit majd a fa alá tesz december 24-én - többek között ez derült ki a Vatera saját felhasználói körében végzett, friss felméréséből. A válaszadók zöme - 36% - négy-öt fő számára tervez vásárolni, valamivel kevesebben - 32% - pedig egy-három személynek.

Átlagosan 46 870 forintot szánunk a karácsonyi ajándékokra, és ennek majdnem a felét online költjük majd el. A felmérés eredményei megerősíteni látszanak a sztereotípiákat: míg a legtöbb férfi - 41% - maximum három személyt ajándékoz meg, addig a nők többsége - 36% - négy-öt főnek tervez vásárolni, de sokan - 29% - akár hat-tíz személynek is kedveskednek.

A kutatás szerint egyre korábbra esik a karácsonyi bevásárlás: a kitöltők 37%-a novemberre, 41%-a pedig december elejére időzíti az ajándékok beszerzését. Ugyanakkor csupán a válaszadók 13%-a jár egész évben nyitott szemmel. Meglepő módon a tengerentúlon már-már piros betűs ünnepnek számító Black Friday-re és a Dotcommerce day-re is csak kevesen készülnek hazánkban, a válaszadók csupán 5%-a számol a különleges akciókkal. Szintén kevesen halogatnak, mindössze a felmérésben részt vevők 3%-a hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást, és e tekintetben elenyésző a nemek közötti különbség.

Azt adjuk, amit kapni szeretnénk

Az online piactér nemcsak arról kérdezte meg a felhasználóit, hogy milyen ajándékot fognak vásárolni, hanem arról is, hogy mit látnának szívesen a fa alatt. A legtöbben ruhát - 73% -, könyvet - 68% - és szépségápolási terméket - 60% - szeretnének kapni, és ezeket is tervezik venni, vagyis hasonló ajándékban gondolkodnak, mint amire saját maguk vágynak.

Ennek némileg ellentmondóak a számítástechnikai eszközök - például notebook, tablet -, melyek sokak - 53% - kívánságlistáján szerepelnek, mégis kevesebben - 40% - lepik meg vele szeretteiket. Helyettük inkább a háztartási kisgépek kerülnek majd a kosarakba - 51% -, így előfordulhat, hogy a vágyott új laptop helyett többen egy praktikus robotporszívót találnak a fa alatt, melyet rögtön be is vethetnek az ünnepek utáni romeltakarítás során.

A cikk az ajánló után folytatódik

Vásárolj Femina Klub bérletet!

Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől. 

  • Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
  • Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában.  2025.02.19.
  • Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.

További részletek: feminaklub.hu/

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

A tervezett ajándékok között előkelő helyen szerepel még a gyerekjáték - 61% -, ami érthető, hiszen a szülők számára gyermekük boldogsága és kívánságának teljesítése szinte mindennél fontosabb.

Egyre több ajándékot rendelünk online

Idén a karácsonyi bevásárlás felét már online intézzük: átlagosan több mint 23 ezer forint értékben pakoljuk tele a virtuális kosarunkat - elsősorban könyvekkel - 60% -, illetve a már említett háztartási kisgépekkel - 59%. Hasonlóképp, túlnyomó részben inkább az internetről rendelünk számítástechnikai eszközöket - 62% - és gyerekjátékokat, LEGO-t - 72%. Manapság egyre népszerűbb az élmények - például üdülés vagy wellness-hétvége - ajándékozása. Az ilyen jellegű meglepetéseket az esetek 91%-ában szintén az interneten szerezzük be, ahol különféle csomagokat érhetünk el egyszerűen és sokszor igen kedvezményesen.

A felmérés szerint főleg a kényelem miatt - 73% - választjuk a virtuális üzleteket, ami nem csoda, hiszen az online vásárlás sokszor csábítóbb, mint a plázákban tolongás. Fontos döntési szempont még az egyszerű ár-összehasonlítási lehetőség - 62% -, ráadásul így kedvezőbb árakkal - 51% - és szélesebb választékkal - 43% - találkozhatunk. Gyakran fordul elő például, hogy olyan termékre bukkanunk az online katalógusban, amit a boltokban nem, vagy csak nehezen találnánk meg magunktól.

Megérkezett a karácsonyfa a Fehér Házba: a hatalmas fenyőt Melania Trump vette át

Nézegess képeket!

Elolvasom

Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy online vásárlás esetén házhoz szállítást is kérhetünk, ami tovább növeli a kényelemérzetet. "Karácsony előtt ugrásszerűen nő a futárszolgálattal történő kézbesítések aránya. Idő és energia hiányában ugyanis a vásárlóknak gyakran megéri egy picivel többet áldozni az ajándékbeszerzésre, hogy elkerüljék az ilyenkor jellemző zsúfoltságot és sorban állást. A felmérésben részt vevők visszajelzései alapján a neten vásárolt tárgyak közel 60%-a így jut el idén év végén a vevőkhöz. A fizetési módok tekintetében még mindig a készpénz a legjellemzőbb - 36% -, de már egyre gyakoribb a banki átutalás - 28% - és az online fizetés is - 22%” - mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

Ezt is szeretjük