
Ez most az új trend az adathalász csalóknál: ijesztő dolgok derültek ki egy friss felmérésből
Több mint 4 ezer magyart kérdeztek.


A Jófogás online kérdőívvel térképezte fel a felhasználók online biztonsághoz való hozzáállását. A több mint 4 ezer fős minta alapján kiderült, hogy a kitöltők több mint egynegyede sosem cserélte le a legfontosabb, egyebek mellett e-mail, közösségimédia- és bankfiókokhoz tartozó jelszavait.
Éppen ezért a Jófogás továbbra is adatvédelmi tippekkel segíti a felhasználókat, többek között az oldalán és hírlevelekben, illetve influencertartalmakkal is.
Magyarok online biztonsága
A Jófogás kérdőíve szerint a válaszadók kétharmada úgy érzi, hogy hiába figyel, az adathalász csalók rendre új csatornákon és egyre kifinomultabb, sok esetben több élethelyzetre testreszabott módszerekkel próbálkoznak.
A jelenség ráadásul jó ideje már nemcsak elsősorban a webshopokat és az online apróhirdetési oldalakat érinti: a legnagyobb banki, IT, streaming- és telekommunikációs szereplők mellett az energiaszolgáltatói és közműszolgáltatói szektorban is rendszeressé váltak az adathalász kísérletek. A Jófogás legfrissebb tapasztalatai szerint a kiberbűnözők mostanában leginkább a futár- és csomagküldő cégek nevével élnek vissza.

A felmérésből még kiderül, hogy az érintettek 20%-ánál egyébként az elmúlt 1-2 hónapban próbálkoztak adathalász csalók e-mail-, közösségimédia- vagy banki fiókok feltörésével, csaknem egyharmaduknál pedig az elmúlt egy évben. A kifejezetten a legkényesebb banki adatokra vonatkozó kérdésre minden tizedik felhasználó válaszolta, hogy éltek már vissza az adataival, és még pénzt is emeltek le a számlájáról, méghozzá túlnyomórészt szintén az elmúlt egy év során.
- A kitöltőink több mint fele úgy gondolja, hogy általánosságban mindent megtesz adatai és fiókjai biztonságáért, ám legtöbben teljesen rendszertelenül változtatják jelszavaikat, és van egy jelentős hányaduk, akik pedig soha. Ez leginkább a 36 évesnél idősebbekre vonatkozik. Mivel ez komoly kockázatot jelenthet számukra, amellett, hogy mérvadó e-kereskedelmi szereplőként minden rendelkezésünkre álló csatornán felhívjuk a figyelmet a tudatos online lét fontosságára, a felhasználóink edukációjára is kiemelt hangsúlyt fektetünk - emelte ki Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója.
A cikk az ajánló után folytatódik
-
Arany csepp medál31 200 Ft
-
Swarovski® kristályokkal és gyöngyökkel díszített karkötő9 990 Ft
-
Ezüst angyalszárny medál cirkónia kristályokkal8 900 Ft
-
Oroszlán ezüst horoszkópos nyaklánc6 990 Ft
-
Édesvízi igazgyöngy fülbevaló csepp alakú ezüst foglalatban11 900 Ft
-
Bolygó ezüst nyaklánc gyöngyházzal és cirkóniával9 900 Ft
-
Ezüst nyaklánc különleges nap medállal8 590 Ft
-
Királykék Swarovski® kristályos nyaklánc pillangókkal11 090 Ft
-
Vasmacska cirkóniával ezüst nyaklánc6 490 Ft
-
Cirkónia kristállyal díszített édesvízi igazgyöngy nyaklánc négyszög foglalattal14 900 Ft
-
Fehér Swarovski® kristályos pillangó alakú nyaklánc9 390 Ft
-
Ezüst nyaklánc K betűs medállal7 490 Ft
-
Cirkóniával díszített ezüst karika fülbevaló5 550 Ft
-
Kis méretű ezüst karika fülbevaló4 100 Ft
-
Édesvízi igazgyöngy szett színes cirkóniával díszítve29 900 Ft
A Jófogás e célból azt is megkérdezte, hogy a látogatók legszívesebben hol látnának adatvédelmi és -biztonsági tanácsokat. A válaszadók reakciójának megfelelően a vállalat a jövőben még több ilyen jellegű tartalmat fog feltüntetni a portálon hirdetések vagy felugró ablakok formájában, valamint saját hírlevelekben és blogcikkekben is.
Az edukációs és szemléletformáló célokkal összhangban a Jófogás ezenfelül a tudatosságot népszerűsítő influencertartalmakkal is rendszeresen segíti a felhasználókat. A népszerű tiktokkerrel, Seres Samuval közösen, adatbiztonság témájában készített videó első részét ITT lehet megtekinteni.
A legaljasabb átverések, amivel a cégek csomagolást manipuláltak: képek a szemfényvesztő trükkökről
Elképesztő, hogy mit engedtek meg maguknak ezek a cégek.
Képek: Getty Images Hungary