Ez most az új trend az adathalász csalóknál: ijesztő dolgok derültek ki egy friss felmérésből

Több mint 4 ezer magyart kérdeztek.

Magyarok online biztonsága
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Jófogás online kérdőívvel térképezte fel a felhasználók online biztonsághoz való hozzáállását. A több mint 4 ezer fős minta alapján kiderült, hogy a kitöltők több mint egynegyede sosem cserélte le a legfontosabb, egyebek mellett e-mail, közösségimédia- és bankfiókokhoz tartozó jelszavait.

Éppen ezért a Jófogás továbbra is adatvédelmi tippekkel segíti a felhasználókat, többek között az oldalán és hírlevelekben, illetve influencertartalmakkal is.

Magyarok online biztonsága

A Jófogás kérdőíve szerint a válaszadók kétharmada úgy érzi, hogy hiába figyel, az adathalász csalók rendre új csatornákon és egyre kifinomultabb, sok esetben több élethelyzetre testreszabott módszerekkel próbálkoznak.

A jelenség ráadásul jó ideje már nemcsak elsősorban a webshopokat és az online apróhirdetési oldalakat érinti: a legnagyobb banki, IT, streaming- és telekommunikációs szereplők mellett az energiaszolgáltatói és közműszolgáltatói szektorban is rendszeressé váltak az adathalász kísérletek. A Jófogás legfrissebb tapasztalatai szerint a kiberbűnözők mostanában leginkább a futár- és csomagküldő cégek nevével élnek vissza.  

GettyImages-1334275555 (1)
Fotó: athima tongloom / Getty Images Hungary

A felmérésből még kiderül, hogy az érintettek 20%-ánál egyébként az elmúlt 1-2 hónapban próbálkoztak adathalász csalók e-mail-, közösségimédia- vagy banki fiókok feltörésével, csaknem egyharmaduknál pedig az elmúlt egy évben. A kifejezetten a legkényesebb banki adatokra vonatkozó kérdésre minden tizedik felhasználó válaszolta, hogy éltek már vissza az adataival, és még pénzt is emeltek le a számlájáról, méghozzá túlnyomórészt szintén az elmúlt egy év során. 

- A kitöltőink több mint fele úgy gondolja, hogy általánosságban mindent megtesz adatai és fiókjai biztonságáért, ám legtöbben teljesen rendszertelenül változtatják jelszavaikat, és van egy jelentős hányaduk, akik pedig soha. Ez leginkább a 36 évesnél idősebbekre vonatkozik. Mivel ez komoly kockázatot jelenthet számukra, amellett, hogy mérvadó e-kereskedelmi szereplőként minden rendelkezésünkre álló csatornán felhívjuk a figyelmet a tudatos online lét fontosságára, a felhasználóink edukációjára is kiemelt hangsúlyt fektetünk - emelte ki Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

A Jófogás e célból azt is megkérdezte, hogy a látogatók legszívesebben hol látnának adatvédelmi és -biztonsági tanácsokat. A válaszadók reakciójának megfelelően a vállalat a jövőben még több ilyen jellegű tartalmat fog feltüntetni a portálon hirdetések vagy felugró ablakok formájában, valamint saját hírlevelekben és blogcikkekben is.

Az edukációs és szemléletformáló célokkal összhangban a Jófogás ezenfelül a tudatosságot népszerűsítő influencertartalmakkal is rendszeresen segíti a felhasználókat. A népszerű tiktokkerrel, Seres Samuval közösen, adatbiztonság témájában készített videó első részét ITT lehet megtekinteni. 

A legaljasabb átverések, amivel a cégek csomagolást manipuláltak: képek a szemfényvesztő trükkökről

Elképesztő, hogy mit engedtek meg maguknak ezek a cégek.

A legaljasabb átverések, amivel a cégek csomagolást manipuláltak: képek a szemfényvesztő trükkökről

Nézegess képeket!

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük