Hihetetlen módszerrel próbálnak az emberek pénzéhez jutni a csalók az MNB nevében: ezt mondják a telefonba

Magánszemélyeket hívnak a csalók a Magyar Nemzeti Bank nevében, és így próbálják megszerezni az érzékeny adataikat.

Csalók az MNB nevében
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Magánszemélyeket hívnak a csalók a Magyar Nemzeti Bank nevében, és így próbálják megszerezni az érzékeny adataikat.

Az MNB közleményben figyelmeztet rá, hogy a jegybank soha nem keresi meg az ügyfeleit ilyen módon.

Csalók az MNB nevében

Csalók hívnak telefonon magánszemélyeket, s ennek során a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében próbálják megszerezni az ügyfelek adatait és pénzét, holott a jegybank semmilyen esetben nem keresi meg az ügyfeleket - idézi a HVG az MNB közleményét.

A bank hozzáteszi, hogy az MNB tevékenységi körébe nem tartoznak bele a lakossági vagy vállalati banki elszámolás, illetve adminisztrációs tevékenységek.

A bank ügyfélbejelentések alapján értesült a visszaélési kísérletekről, amelyek során a csalók sürgős intézkedést kérnek az emberektől, és segítséget (például „vírusirtó” programot) ajánlanak nekik az állítólagosan „megtámadott” bankszámlájuk elleni védekezéshez, írják.

GettyImages-1356201168
Fotó: fizkes / Getty Images Hungary

A telefonálók azt állítják a beszélgetések során, hogy „közreműködnek a banki utalásokban”, és arról érdeklődnek, az ügyfél indított-e utalást bankszámlájáról, mert csalás gyanúja merülhetett fel. Amennyiben a hívott fél nem akar együttműködni, a csalók a bankszámla „befagyasztásával” fenyegetőznek.

Sem az MNB, sem a kereskedelmi bankok nem kérik el soha az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton azok bizalmas azonosítóit (például internet- vagy mobilbanki jelszót, SMS-ben kapott megerősítő kódot). 

Az ilyen hívásoknál ezért érdemes pontosító kérdéseket feltenni, gyanús esetben megszakítani a kapcsolatot és az ismert banki ügyfélszolgálati telefonszámon érdeklődni, vagy a rendőrséghez fordulni. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

A kibercsalások során telefonon, SMS-ben vagy e-mailen, megtévesztéssel, érzelmi manipulálással próbálják rávenni az ügyfeleket, hogy adják ki bizalmas, titkos banki azonosító adataikat (belépési azonosító, jelszó, PIN-kód, telekód stb.). Előfordulhat, hogy a csalók e-mailben vagy akár egy népszerű csevegőprogramon keresztül hamis banki honlapra invitálnak, vagy egy „vírusirtó” (valójában kémprogram) letöltését kérik. Ha valaki esetleg mégis küldött pénzt a csalóknak, érdemes azt is haladéktalanul bejelenteni a bankjának (az összeg visszaszerzése érdekében) és a nyomozó hatóságnak.

A letöltéssel vagy a linkre kattintva az ügyfelek maguk szolgáltatják ki a csalóknak banki adataikat a hamis banki honlapon, illetve ártó szándékú vírust (trójai programot) helyeznek el számítógépükön. Utóbbival ugyanis távoli hozzáférést tesznek lehetővé banki eszközeikhez a csalóknak, fogalmaz a közlemény.

Rafinált módszerrel támadnak a csalók az Erste Bank nevében: tilos reagálni erre az e-mailre

Az Erste Bank nevében küldenek nagyon veszélyes e-maileket a csalók.

Rafinált módszerrel támadnak a csalók az Erste Bank nevében: tilos reagálni erre az e-mailre

Az Erste Bank nevében küldenek nagyon veszélyes e-maileket a csalók.

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük