Egyre nagyobbak a gépjárműkárok: kiderült, hogyan alakulnak a KGFB-díjak

Stagnálnak a kgfb-átlagdíjak az egyre növekvő kárráfordítás ellenére.

auto-kesztyutarto
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az idei első negyedévben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás átlagos állománydíja 46 ezer forint volt, ami csak minimális mértékben tér el, 6 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához képest - derült ki a Magyar Nemzeti Bank - MNB - friss, negyedéves kgfb-indexéből.

Az MNB azt közölte: éves alapon 0,4 százalékkal mérséklődött az országos átlagdíj, és ezen belül Budapesten jelentős, 5 százalékos visszaesés történt, miközben ezt a mértéket szinte teljesen ellensúlyozza a nem fővárosi átlagdíjak 3 százalékos növekedése.

Ezzel párhuzamosan folytatódott a kárráfordítások növekedése: 2022 első negyedévében ezek mértéke 20 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakával összevetve. A jelenség hátterében az egészségügyi krízis óta élénkülő autóhasználat, illetve a szerviz- és alkatrészárak drágulása áll - jelezték.

Az MNB korrigált személyautós kgfb-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) 2021 első negyedévében járt a csúcson. Tekintettel arra, hogy a korlátozások miatt a vártnál kevesebb kár következett be, túlárazottság alakult ki. A díjak azóta nem változtak számottevően, míg a károk jelentősen emelkedtek. Így a korrigált index visszaesett a 2020. második negyedévi szintre, és a korábban látott túlárazottság is nagyrészt megszűnt - írták.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

A közlemény szerint az egyéb járműkategóriákban vegyesen alakultak az átlagdíjak, amelyek a flottáknál jellemzően emelkedtek. A taxiknál - több negyedévnyi esést követően - éves szinten nem változtak a díjak az egyéni szerződések esetében, és az eddigi szerződéses darabszámcsökkenés is megtört. A nehéz pótkocsiknál mind az egyéni, mind a flottás szerződések esetében jelentős visszaesés történt.

Emlékeztettek, hogy a jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb-díjak és -károk alakulását bemutató indexét, az általa működtetett, biztosító-adatszolgáltatáson alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) segítségével. Az MNB honlapjának külön felületén színes infografika segítségével mutatja be a friss adatokat, amelyek 2016 első negyedévéhez viszonyítva jelzik a személygépkocsik állománydíja, illetve a többi járműosztály átlagdíjai éves és negyedéves változását.

Fotók: Getty Images

KRESZ-kvíz! 8 kérdés, amit jogosítvánnyal tudni kell

A KRESZ-kérdéseket a jogosítvánnyal rendelkezők valószínűleg meg tudják válaszolni.

KRESZ-kvíz! Megállhatsz az autóval hídon? 8 kérdés, amit jogosítvánnyal tudni kell

Kvíz!

Elolvasom
Ezt is szeretjük