Nagy a különbség a vidéki és a fővárosi magyarok vezetési stílusa között

Egy friss kutatásból kiderült, mennyire defenzív, azaz előrelátó és nyugodt a magyarok vezetési stílusa.

Vezetési stílus
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Minden ember saját stílust képvisel a magánéletében, a munkahelyén és az utakon is. A balesetek elkerüléséhez a defenzív, azaz a közlekedésben potenciálisan előforduló, váratlan helyzetekkel szembeni védekező, egyfajta készenléti állapotú magatartás a legcélravezetőbb. De vajon milyen általában a magyar sofőrök vezetési stílusa, és mennyire jellemzi a őket ez a defenzív mentalitás?

A Groupama Biztosító országos kutatásából kiderült, valamint az is, milyenek a türelmetlenebb sofőrök. A kutatás eredményeit egy sajtóeseményen mutatták be, melyen az ORFK képviseletében Berzai Zsolt rendőr alezredes is jó tanácsokkal szolgált az együttműködő közlekedési stílus elsajátításához.

Így vezetnek a magyarok vidéken, és így Budapesten

A magyarok fele - 51% - együttműködő, nyugodt és előrelátó sofőrnek, vagyis úgynevezett defenzív gépjárművezetőnek tartja magát. A válaszokból ugyanakkor kitűnik az is, hogy bizonyos területeken a magukat defenzív vezetőknek tartók sem viselkednek előrelátóan. Az autósok az ajánlott követési távolság betartásában a legfegyelmezetlenebbek: a városban, átlagos forgalmi körülmények között, 50 km/h sebességnél ajánlott 30-40 méteres távolságot például csupán 3% tartja be saját bevallása szerint.

- A nők és a férfiak között nincs eltérés e tekintetben, viszont az életkor és a lakóhely alapján már kimutathatóak különbségek: a fiatalok és a fővárosiak sajnos kevésbé tűnnek előzékenynek a volán mögött - ismertette a kutatás további eredményeit Magyar János, a Groupama Biztosító gépjármű-biztosítási főosztályvezetője. 

A fiatalabbak, vagyis 18-39 év közöttiek csupán 47%-a tartja magát defenzív sofőrnek. Ez a szám a válaszadók életkorával együtt növekszik, a 60 év fölöttieknél már 54%-ukra jellemző ez a vezetési stílus. A budapesti sofőrök csupán 44%-a mondható kifejezetten defenzív vezetőnek. Mindeközben a vidéki városok és községek lakosainak több mint fele elővigyázatosabb magatartást tanúsít a közutakon.

Ez egyrészt betudható az olyan nagyvárosi sajátosságoknak, mint a felgyorsult életmód, a nagyobb forgalom vagy a közlekedési eszközök sokszínűsége és az ezzel járó, többszörösen megosztott figyelem. Másrészt, a felsoroltakkal párban járó ingerlékenység sem segíti elő a defenzív vezetéstechnikát. A dugóban szlalomozás, valamint az előtte haladóra való rátapadás nem a defenzív vezető ismérvei.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

- Az természetesen nem lehetséges, hogy minden sofőr minden körülmények között defenzíven vezessen - mondta Berzai Zsolt rendőr alezredes. - Türelmetlen, ideges sofőrrel mindenki találkozhat a forgalomban, ilyenkor fontos, hogy mi nyugodtan folytassuk megkezdett utunkat, a türelmetlen, esetleg agresszív vezetők kiszűrése a forgalomból a rendőrség feladata.

A Vezetési Stílusteszten alapuló kutatás megmutatta, hogy a vezetők 92%-a az ajánlott 30-40 méteres követési távolság helyett csak 5-10 métert tart maga és az előtte haladó között 50 km/h sebességnél. Továbbá autópályán 130 km/h-val vagy még gyorsabban hajtanak, és akár jobbról is előznek. A forgalmi dugóban különösen nehéz türelmesnek maradni, és az eredmények szerint sokan nem is teszik: az autósok 64%-a folyamatosan figyeli, melyik sáv halad gyorsabban, és egyre abba igyekszik átsorolni. Ha tehát azt veszed észre, hogy a mögötted haladó sofőr rád tapad, levillog, dugóban eléd tolakszik, igyekezz higgadt maradni, és nem felelni a provokációra.

Defenzíven, nem csak a volán mögött

Mint azt Berzai Zsolt elmondta, a közúti közlekedés össztársadalmi társasjáték, melyben mindenkinek be kell tartania a rá vonatkozó szabályokat. Defenzíven nemcsak a gépjárművezetőknek tanácsos közlekedni. A közúti forgalomnak éppúgy résztvevői például a gyalogosok és a kerékpárosok, mint az autósok. Például, ha a gyalogosok a zebránál nem zenét hallgatva, a zöld jelzésénél is szétnézve kelnek át, máris defenzív magatartást tanúsítanak. Ugyanígy a biciklisek, ha közúton jó látási viszonyok között is felöltik a láthatósági mellényt.

Fotók: Getty Images.

10 életveszélyes autós, akiknek nem szabadott volna jogosítványt adni

Vannak sofőrök, akiknek az autópálya csupán egy hatalmas játszótér, és még véletlenül sem merül fel bennük soha, hogy mások is vannak az úttesten.

10 életveszélyes autós, akiknek nem szabadott volna jogosítványt adni

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük