Karácsony Gergely Budapestről: "Ez egy csóró ország csóró fővárosának helyzete"

A Totalcar Égéstér című podcastjának volt a vendége a főpolgármester.

Karácsony Gergely a fővárosról
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a Totalcar Égéstér című podcastjának a vendége volt. Az adás során a politikus rengeteg Budapesttel kapcsolatos témát érintett.

Szóba került többek között az agglomerációból való bejutás, a tömegközlekedés, a P+R parkolók helyzete és a főváros fejlesztése is. 

Karácsony Gergely a fővárosról

"Ez egy csóró ország csóró fővárosának helyzete" - foglalta össze Karácsony Gergely röviden Budapest helyzetét a Totalcar Égéstér című podcastjában, amelyet az Index szemlézett. A főpolgármester elmondta, hogy a főváros nehéz helyzetben van, mert az elmúlt években a fővárosi önkormányzat bevétele 30 százalékkal csökkent a különböző elvonások miatt, ezért önerőből nagyobb beruházásokat a város nem tud végrehajtani.

Karácsony példaként hozta fel, hogy a BKK idén 50 milliárd forintos veszteséggel fogja zárni az évet, amelyet jövő márciusig kell majd visszafizetni. A pandémia óta idén először a jegybevételek már elérhetik a koronavírus előtti, 2019-es szintet, a közösségi közlekedés használata 86 százalékon van.

GettyImages-957348852 (1)
Fotó: Kypros / Getty Images Hungary

A főpolgármester úgy véli, hogy a Budapesten közlekedőknek nincs autós-, biciklis- vagy BKV-s identitása, hanem az adott helyzetnek megfelelő, gyakorlatias döntéseket hoznak.

- Óriási problémának érzem, hogy a magyar belpolitikában gyakorlatilag identitásviták vannak. Arról van szó, hogy ki a nemzeti, és ki a nemzetietlen. Bocsánat, kikérem magamnak, nálam nemzetibb szerintem nem tud lenni senki - fogalmazott Karácsony, hozzátéve: amikor a közlekedéspolitika során valamelyik közlekedési módot előnyben részesítik, azt nem azért teszik, hogy egy csoportot károsan érintsenek, míg egy másikat jutalmazzanak, hanem hogy a város közlekedése egészben fenntartható legyen.

Karácsony Gergely úgy látja, hogy a fővárosnak jót tenne, ha többen bicikliznének, és nem szabad azt a hamis látszatot kelteni, hogy a városi utak végtelen kapacitása elbírja a nagyobb autóforgalmat, mivel ez véleménye szerint egyáltalán nem igaz.

GettyImages-1073716172
Fotó: bortnikau / Getty Images Hungary

Az utakkal kapcsolatban a főpolgármester elmondta, hogy bár tisztában vannak azok állapotával, forráshiány miatt nem tudják felújítani őket, hiába szeretnék. Kitért rá, hogy a belvárosi közlekedés problémáját szerinte nem a Budapesten élők és azon belül közlekedők okozzák, hanem az agglomerációból érkezők. Kiemelte ugyanakkor, hogy az agglomerációból érkezők alapvetően a közösségi közlekedés hiánya miatt választják az autót - míg a fővárosban élők kétharmada választja a tömegközlekedést, és egyharmaduk ül autóba, addig ez az agglomerációban pont fordítva van. 

A P+R parkolókkal kapcsolatban Karácsony elismerte, hogy ezek létrehozása és bővítése fontos lenne a közösségi közlekedés szempontjából, azonban ezeket főként az agglomerációban kéne létrehozni. 

Szóba kerültek az illegális versenyek is. A főpolgármester elmondta, hogy a főváros önerőből 45 új kamerát fog kihelyezni, melyek helyeiről a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal és az Országos Rendőr-főkapitánysággal fognak egyeztetni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

A beszélgetés végén az e-rollerekről is megkérdezték Karácsony Gergelyt. A főpolgármester szerint az e-roller az egyik legjobb mobilitási eszköz is lehetne, de az összevissza lerakott rollerek mellett jogi problémák is vannak velük. Előbbit már sikerült orvosolni a mikromobilitási pontok kihelyezésével, utóbbira pedig a KRESZ módosítása kínálhatna megoldást. Karácsony 25 km/h-ban korlátozná az eszközök sebességét, és ugyanabba a kategóriába helyezné őket, mint a kerékpárokat. 

Jelentős újítást vezetnek ma be a fővárosi tömegközlekedésben: ennek sokan fognak örülni

Nagy bejelentést tett a BKK.

Jelentős újítást vezetnek ma be a fővárosi tömegközlekedésben: ennek sokan fognak örülni

Nagy bejelentést tett a BKK.

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük