Ezt sehol nem hangoztatják a magyarokról: 10-ből 7-en rendszeresen jótékonykodnak
Úgy tűnik, az empátia ezen a területen maradéktalanul érvényesül.
A magyarok háromnegyede adományozott az elmúlt évben, ami nemzetközi összevetésben is jó arány. A civilszervezetek támogatásakor a megkérdezettek szerint döntő szempont a szimpátia és maga a kérés, hogy adományozzunk.
Az elmúlt évek közéleti vitáinak az adakozási kedvre nincs érdemi hatása, ez is kiderül ki a Human Dialog és az Emocionális Marketing friss, nagymintás és reprezentatív felméréséből.
Számtalan módon adakozunk
A megkérdezett ezer fős minta 77%-a jótékonykodott az elmúlt évben pénzbeli támogatás, tárgyi adomány, önkéntes munka vagy véradás formájában. A többség pénzt adott jótékony célra, legnagyobb arányban alapítványok, egyesületek javára. Szorosan a második helyen magánszemélyek, hajléktalanok és kéregetők állnak. Utóbbiak gyakrabban, de kevesebbet kapnak az adományozóktól.
Uniós szinten is jószívű a magyar
A 77% jó arány, a 2016-os, ehhez hasonló ausztriai felmérésben 71% volt az osztrák adományozók aránya, mutat rá az eredmény nemzetközi vonatkozására Miha Tamás civilszakértő. A személyi jövedelemadó 1% felajánlási motivációinak tavalyi felmérése után a felmérés idén az adományozási szokásokat vizsgálta, fókuszba helyezve a civil szervezetek magánszemélyek általi pénzadományait.
Idősebb és jól szituált a többség, aki ad
A kutatási projekt sok előfeltevést igazolt. A tipikus adományozó jól szituált, városlakó, az idősebb korosztályból kerül ki. Pénzbeli adományt évente 2-3 alkalommal ad, elsősorban a szimpátia befolyásolja döntésében. Az 1% felajánláshoz hasonlóan itt is kiemelkedő a beteg gyermekekről gondoskodó alapítványok népszerűsége.
Meglepő lehet, hogy a potenciális adományozók várják a megkeresést. Saját bevallásuk szerint jellemzően kérésre adományoznak, legszimpatikusabb nekik, ha ez postai levélben történik. Ugyancsak jótékony hatással bír, és a bizalmat erősíti, ha a civilek elszámolnak a támogatással, és utólag tájékoztatást adnak az adományok felhasználásról.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Inkább alkalmi az adományozás
A rendszeres adományozók kisebbségben vannak, az alkalmi jótékonykodás a jellemző. A magyarok döntő többsége mégsem érzi az adományozást szezonális tevékenységnek, még ha a karácsonyi időszak jótékonyan hat is az adakozási hajlandóságra.
Ellenben a civilszervezetek társadalmi hatásait és szerepét övező közéleti viták a megkérdezettek szerint nincsenek befolyással adományozási döntéseikre. 54%-ukat hidegen hagyja a téma, 25%-uk nem is hallott a vitákról. A civilszervezetek megítélése árnyaltabb ennél, mert a legtöbben úgy vélik, hogy a több tízezer alapítvány és egyesület között érdemeik függvényében bőséggel akadnak támogatásra méltóak.
OLVASD EL EZT IS!
- magyarország
- szegénység