Így soha ne nyiss ajtót, ha futárt vársz: nagyon illetlennek tűnhetsz

Bizonyos illemszabályokat be kell tartani, ha jön a futár.

Jön a futár
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A házhoz szállítás ma a legnépszerűbb szolgáltatások közé tartozik, legyen szó bármilyen online vásárlásról vagy akár ételrendelésről. Sokak számára a mindennapok része, hogy jön a futár, de rengetegen vannak, akik bele sem gondolnak, hogy erre a szituációra is vonatkoznak illemszabályok, amiket nem árt betartani. Természetesen mindkét oldalnak fontos kellő tisztelettel fordulni a másik felé.

Ám míg egy goromba szállító a munkahelyén is megütheti a bokáját, addig egy címzett csak saját maga felé tartozik elszámolással. Így talán közülük valamivel kevesebben figyelnek oda arra, hogy mindig illendően és udvariasan nyissanak ajtót. Ez néha egyszerűen abból adódik, hogy az ember fejében meg sem fordul, hogy egy adott viselkedés a másik számára kellemetlen lehet. Ezért jött létre egy fórum, ahol az ételfutárok megvitathatják egymással és az ügyfelekkel, mik a legfontosabb illemszabályok az interakció során.

Illemszabályok, ha jön a futár

- Mi az etikett, ha ételfutárt várunk? - hangzik egy Quora fórum indítókérdése, amelyre számtalan hasznos válasz érkezett. A házhoz szállításban dolgozók történeteiből kiderült, hogy nagyon sokan nem tudják, mi a helyes viselkedés az általában legfeljebb néhány percig tartó érintkezéskor, és ilyen rövid idő alatt is zavarba tudják hozni a futárt. Végül a sztorik, jótanácsok és helyeslő reakciók sokaságából szépen kirajzolódott, melyek a legfontosabb illemszabályok, amelyeket megrendelőként be kell tartani, ha jön a futár.

Figyeld a telefonod!

Szinte minden válaszadó egyetértett abban, hogy az egyik legnagyobb udvariatlanság, ha a címzettet nem lehet telefonon elérni. Ez fokozottan kellemetlen a kézbesítő számára, ha a megrendelő kifejezetten kérte, hogy a megadott számon értesítse az érkezésről, esetleg még csengő sincs az ingatlannál. A futárok nagy része naponta szembesül azzal, hogy hiába hívja az ügyfelet, az nem veszi fel a telefont, esetleg folyamatosan foglalt, vagy ki van kapcsolva.

Persze előfordulhat, hogy valaki önhibáján kívül nem tud reagálni, de a válaszolók szerint az esetek jelentős részében egyszerűen arról van szó, hogy az illető lenémította a készüléket, vagy megfeledkezett arról, hogy csomagot vár, és lemerítette, esetleg kikapcsolta azt. Mások pedig hosszú telefonbeszélgetést folytatnak valakivel, és vagy észre sem veszik, hogy közben újabb bejövő hívásuk van, vagy simán figyelmen kívül hagyják, mert nem ismerős a szám. Ezzel a dolgozó nagyon sok időt veszít, vagy akár felesleges utat tesz meg.

Ezért az első és legfontosabb illemszabály, hogy ha kiszállítást vársz, hangosítsd fel, vagy legalább tartsd a kezed ügyében a telefont, elérhető állapotban.

A cikk az ajánló után folytatódik

Miért félünk attól, amit nem ismerünk?

Hogyan formálja a mesterséges intelligencia a mindennapjainkat?

A Femina Klub októberi vendége Rab Árpád trend- és jövőkutató lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között a mesterséges intelligencia rejtelmeiről beszélget. Vajon hogyan fog alakulni a világunk a mesterséges intelligencia térhódításával? Milyen szerepe lesz az AI-nak mindennapjainkban?

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. október 24. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Öltözz fel!

Talán sokak számára nem is kérdés, hogy mindig ruhában nyissanak ajtót. Ám a fórumon olvasható kommentek alapján azok tábora is népes, akik úgy gondolják, hogy mivel otthon vannak, az sem gond, ha a futár fogadásakor is mindössze egy szál alsóneműt viselnek - vagy még rosszabb. Persze, egy kiszállító sem várja el, hogy a megrendelő egyenesen kicsinosítsa magát a kedvéért. Ebben az ügyben nem a divat és az esztétikum a szempont, hanem a kellemetlen szituáció elkerülése. Hiszen hiába történik az interakció az egyik fél otthonának kényelmében, az mégiscsak egy szolgáltatás, amit egy másik, ismeretlen, épp a munkáját végző ember nyújt.

A második illemszabály tehát, hogy ha futárt vársz, öltözz fel a megfelelő mértékben. Nem baj, ha lyukas a póló, vagy bolyhos a mackónadrág, a lényeg, hogy fedje, amit kell, amikor ajtót nyitsz.

Ne a futáron töltsd ki a dühöd!

Van rá példa, hogy egy étterem vagy cég a saját futárával dolgozik, de a kézbesítők a legtöbbször vagy magánvállalkozók, vagy egy kiszállítócég munkatársai, akik kizárólag a csomag eljuttatásával foglalkoznak. Az étel elkészítésében vagy a termékek minőség-ellenőrzésében nem vesznek részt, éppen ezért nem érdemes náluk reklamálni, ha az előző alkalommal nem volt megfelelő az étel, vagy bármilyen rendelt tétellel gond volt.

Más a helyzet, ha egyértelműen a szállítás során történt probléma, de ha magával a minőséggel kapcsolatban volt valami gubanc, ahhoz a kiszállítónak általában nem sok köze van. Ennek ellenére a kommentek alapján mégis sokszor rajtuk csattan az elégedetlen ügyfelek haragja, ami valahol érthető, hiszen mindenki szeretne hangot adni a frusztrációjának. Mégis nagyon kellemetlen egy igazságtalan felelősségre vonás a futár számára.

A harmadik illemszabály: ha minőségbeli kifogásod van, közvetlenül a cégnél tegyél panaszt, és ne a vele csak partnerkapcsolatban álló futárnál reklamálj!

8 illemtani kérdés, amire tudni kell a választ: udvariatlannak tűnsz, ha nem így telefonálsz

A telefonos illemszabályok ismerete ma is fontos része a kommunikációnak.

Elolvasom

Fotók: Getty Images

Ezt is szeretjük