5 gyakori jogi kérdés a home office-szal kapcsolatban: ellenőrizheti a cég, hogy mikor dolgozol?
Sokan már több mint egy éve home office-ban dolgoznak, ám még így is rengeteg kérdés felmerül az otthoni munka kapcsán.
Dr. Gera Dániel ügyvéd, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkajogi csoportjának vezetője összegyűjtötte a leggyakoribb jogi dilemmákat a home office kapcsán - írja a Hrpwr.
A home office mint munkavégzési forma már a járványhelyzet előtt létezett, jellemzően munkáltatói juttatásként, a rugalmas munkavégzés lehetőségének biztosítására. Nem összekeverendő azonban a távmunkával, melynek jogi definíciója is van, s leginkább abban tér el a home office-tól, hogy a munkát rendszeresen távolról, otthonról végezzük. Ezzel szemben a home office alapvetően inkább egyfajta hibrid rendszer, amely nem kizárólagosan otthoni munkavégzést takar. Ennek „forradalma” tavaly tavasszal kezdődött, amikor számos munkavállalót utasítottak otthoni munkavégzésre - s valószínűsíthető, hogy ez a munkavégzési forma velünk marad a járványhelyzetet követően is.
Ezek a leggyakoribb home office-t övező munkajogi dilemmák
1. Munkavédelem, munkabiztonság: felelős-e a munkáltató a munkavállaló otthonában történő balesetekért, sérülésekért?
A munkáltatónak alapvetően van egy igen szigorú felelőssége a munkavégzéssel összefüggésben keletkező károkkal kapcsolatban. Ha a dolgozók home office-ban dolgoznak, akkor nyilván kevesebb a munkáltató ráhatása a körülményekre, így csökkenteni kell a kitettségüket, de ez nem jelentheti azt sem, hogy a munkavállalók védtelenek legyenek munkahelyi balesetek esetén.
A Munka Törvénykönyve szerint a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a munkaviszonnyal összefüggésben okozott kárt, kivéve, ha a kárt ellenőrzésén kívül eső olyan körülmény okozta, amellyel nem kellett számolnia ÉS nem volt elvárható, hogy a károkozó körülmény bekövetkezését elkerülje, vagy a kárt elhárítsa, VAGY a kárt kizárólag a károsult elháríthatatlan magatartása okozta.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Home office esetén csakis a munkavégzéssel összefüggésben keletkező balesetért felelhet a munkavállaló, amikor a munkavégzés bejelentett helyén keletkezik a baleset. A munkavégzéssel nem összefüggő balesetekért azonban a munkáltató nem felel, ilyen például a főzés közben bekövetkező égési sérülés vagy a tisztálkodás közben történő baleset és hasonlók.
2. Adatvédelmi kérdések: hogyan tudom munkáltatóként védeni a vállalati, szenzitív adatokat?
Számos munkavállaló hozzáfér a munkáltató adatbázisaihoz, amelyek üzleti titkokat is tartalmazhatnak. Amennyiben a munkavállalónak például nem elég biztonságos az internetkapcsolata, ezek az adatok veszélybe kerülhetnek. Az adatvédelem jogi és informatikai kérdés is egyben, és belső, munkáltatói szabályozás szükséges az adatok védelme érdekében.
3. Munkaidő-nyilvántartás: hogyan ellenőrizhető a munkavállaló a home office-ban történő munkavégzés során?
Távmunkában a munkarend - eltérő megállapodás esetén - kötetlen, home office esetén nem feltétlenül. A munkavállalók ellenőrzése adatvédelmi kérdéseket is felvet, hiszen nem monitorozható a munkavállaló folyamatosan otthoni környezetben. Emellett pedig a munkaidőben való megállapodás a munka-magánélet egyensúlyának kialakításában is nagy szerepet játszik. Éppen kialakulóban van az Európai Parlament által az úgynevezett lecsatlakozáshoz való jog, ami szabályozná, hogy meddig kell a munkavállalónak elérhetőnek lennie, és mikor tud eltávolodni a munkától.
4. Költségek viselése: köteles a munkáltató fizetni a munkavállaló munkavégzéssel összefüggő költségeit?
A 487/2020 Kormány Rendelet 2. paragrafusa részleges megoldást nyújt erre: fizethető és költségként elszámoltatható a minimálbér 10%-át meg nem haladó egyösszegű juttatás.
5. Fennállhat-e a munkáltató felelőssége munkahelyi COVID-fertőzés esetén?
A munkáltató felelős az egészséges munkakörnyezet kialakításáért, ezért is vezették be több vállalatnál is az elmúlt időszakban az otthoni munkavégzést. Ha munkahelyi megfertőződés ténye áll fenn, azt a munkavállalónak igazolnia kell, és vizsgálnia kell a következmények előreláthatóságát, illetve hogy a kár bekövetkezéséhez vezető okfolyamat megszakítható-e. A szakértő azt is hozzátette, az ilyen jellegű jogi kérdésekben való döntés évekbe is telhet. Ahogy látható, az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos szabályozások még kialakulóban vannak, így számos kérdésben csupán iránymutatás létezik.
Ilyen a home office a valóságban: vicces képeken a webkamera mögötti világ
A járványhelyzet miatt sokan otthoni munkára kényszerültek, de ennek is megvannak a vicces pillanatai.
Ilyen a home office a valóságban: vicces képeken a webkamera mögötti világ
Nézegess képeket!
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary)