Megfojthat a biztonsági öv? Mikor jársz jobban: ha bekötöd magad, vagy, ha nem?
Szakértők tanácsait olvashatod arra vonatkozóan, hogyan érdemes ülni az autóban.

biztonsagi-ov
Ez is érdekelhet

Lépj most a gondtalan nyugdíjas éveidért! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

beauty and style

Így készíts házilag highlightert csupán 3 összetevőből: életre kelti a bőröd »

10 trend, amivel számolni kell 2019-ben: a retró divat rajongói előre örülhetnek »

Gyönyörű, natúr smink karácsonyra: ezt viseld, ha nem akarsz túlzásokba esni »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Hátul nem érdemes bekötni magunkat az autóban? Pihentethetjük a műszerfalon lábunkat, ha kis sebességgel halad a kocsi, vagy dugóban állunk? Megfojthat minket a biztonsági öv? Kevésbé balesetveszélyes ölben tartani a gyermeket, mint gyermekülésben? Sokan nem tudják, de a közúti balesetek kimenetele nagyban függ egy egyszerű tényezőtől: attól, hogy hogyan ülnek az utasok a gépjárműben. A Használtautó.hu olyan tanácsokat gyűjtött össze, melyek életmentőek lehetnek egy-egy baleset során.

1,25 millió ember: a WHO - World Health Organization - szerint ennyien halnak meg évente közúti balesetben. Akár 50 millió érintett: a halálos áldozatok mellett évente további 20-50 millió fő sérül meg súlyosan az utakon. Közel 3000 közúti baleset: idén ennyi történt hazánkban az első félévben a KSH adatai szerint. Ugyan a balesetek száma évről évre csökken, egy felmérés szerint a magyar utak az európai átlaghoz hasonlítva még mindig veszélyesebbek az uniós átlagnál.

A tavalyi évben egymillió lakosra vetítve 64 fő vesztette életét közúti baleset során Magyarországon. A környező országokból Szlovákia - 57 -, Szlovénia - 50 - és Ausztria - 47 - útjai biztonságosabbak, de veszélyesebb Bulgária - 96 - vagy Románia - 98 - útjain vezetni. Sok esetben egészen hétköznapi tényezők döntenek élet és halál között.

Megfojthat a biztonsági öv?

A biztonsági öv életeket ment, ám, ha az ülésünket teljesen hátradöntjük utazás során, az valóban veszélyes lehet. Testünk tehetetlensége miatt ilyenkor lecsúszunk az ülésről, és fennakadhatunk saját övünkben. Belső szervi károsodás, gerincvelő-sérülés és esetleges amputációk kerülhetők el azzal, ha nem hátradöntött üléssel utazunk. Az övet tehát mindig kössük be, de figyeljünk a helyes ülőpozícióra!

A hátsó ülésen is kössük be magunkat!

Amikor autóban ülünk, testünk a járművel azonos sebességgel halad. Hirtelen fékezéskor az autó megáll, de mi tovább mozgunk előre a tehetetlenség törvénye miatt. Nagyobb sebességű ütközésnél, ha a hátsó ülésen biztonsági öv nélkül utazunk, két út áll előttünk. Vagy kirepülünk az autóból, vagy olyan erővel vágódunk az ülés támlájának, hogy az nekipréseli az előttünk ülő személyt a kirobbanó légzsáknak és a műszerfalnak.

A közlekedésbiztonsági statisztikák szerint a balesetek során az autóból kirepülő emberek 75%-a életét veszti. Magyarországon kötelező a biztonsági öv menet közbeni használata mind az első, mind a hátsó üléseken. Legyen automatikus mozdulat, hogy bekötjük magunkat!

A cikk az ajánló után folytatódik

A láb nem való a műszerfalra

Talán kényelmes dolog a lábunkat a műszerfalra tenni, de hamar kényelmetlenné válhat helyzetünk egy ütközés során. Az anyósüléssel szemben a légzsák a műszerfal borítása alatt helyezkedik el, és ütközés hatására olyan erővel robban ki, melynek a csontok nem képesek ellenállni. A lábaink, ha a műszerfalon pihentek, szó szerint az arcunkba vágódnak a légzsák nyílásakor.

Szinte garantált, hogy comb- és bokatörést szenvedünk, de ennél is súlyosabbak lehetnek azok a sérülések, melyeket az arcba csapódó végtagjaink okozhatnak. Törhet a járom-, az orr-, a medence- vagy csípőcsontunk, sérülhet a mellkas, eltörhetnek a bordáink, de, ami még fontosabb, komoly agyi sérüléseket is okozhat a hirtelen ütődés. Ne tegyük lábainkat a műszerfalra, ne tartsuk őket keresztben, és ne húzzuk magunk alá, mert életünk végéig bánhatjuk, ha egy apró koccanás miatt súlyos sérülést szerzünk, mikor karcolásokkal megúszhattuk volna.

Ez a biztonságos testtartás az autóban.
Ez a biztonságos testtartás az autóban.

A kicsik nagyobb biztonságban vannak a gyerekülésben

Egyszerűnek tűnhet ölbe venni gyermekünket utazáskor, de ne tegyük. Ütközéskor már 50 kilométer per órás sebességnél is olyan hatásnak vagyunk kitéve utasként, mintha egy épület harmadik emeletéről esnénk le. Az ölben tartott gyermek nem képes magát megtartani, és nekünk körülbelül két tonna súlyt kellene elbírnunk ahhoz, hogy ütközéskor ölben tartsuk. Ha pedig mi magunk sem vagyunk bekötve, ekkora súllyal toljuk a gyermeket az előttünk lévő ülésnek, vagy a légzsáknak, ami szintén nagy erővel csapódik hátra.

- Lábainkat tartsuk az autó padlóján egymás mellett, ha kényelmetlen az utazás, álljunk meg pihenni, és nyújtózkodjunk - javasolja Katona Mátyás, a Használtautó csoport autós magazinjának főszerkesztője.

- Minden utas legyen bekötve elöl és hátul is. Az üléseket ne döntsük hátra, a gyermekek számára pedig biztosítsunk koruknak és méretüknek megfelelő gyerekülést. Ha ezeket betartjuk, nagyban növeljük annak az esélyét, hogy egy esetleges baleset során ne, vagy csak könnyebben sérüljünk.

Ezt is szeretjük