Alaposan nézd meg a matricát a gyümölcsön: fontos dolgot jelöl

Ezt a kódot nézd rajta, ha biztonságosat akarsz venni.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A gyümölcsös és zöldséges polcokon feltüntetett információk sajnos nem mindig hiánytalanok a boltokban, ezért nem könnyű a döntés, hogy mi kerülhet a kosaradba biztonsággal.

Egy kis szemfülességgel és egy nagyon egyszerű módszerrel most te is megtudhatod, hogyan került a boltok polcára az adott gyümölcs, és mennyire természetes kezelés előzte meg a szüretet. Az adott termék héján található kódra kell csak egy pillantást vetned. Milyen számmal kezdődik?

A PLU-kódok titkai

A négy vagy öt számjegyű PLU-kód első számjegye ugyanis azon múlik, hogy milyen kezelésekkel dolgozó gazdaságból származik. Ettől függően különböztethetsz meg három típust.

Az első szám 3 vagy 4

Ha egy négy számjegyű kódot látsz, az első szám a 0, amit nem tüntetnek fel. Ezt követheti akár a 3-as vagy a 4-es szám, amelyek mindegyike egy nem minősített terméket jelent. Ide tartozhatnak a hagyományos körülmények között termesztett, műtrágyával növelt termékek.

GMO: a 8-assal kezdődők

Ha az öt számjegyből álló kód 8-as számmal indul, a termék génmódosításon esett túl, ezért jobban teszed, ha ezt a gyümölcsöt vagy zöldséget a polcon hagyod.

9-es a kezdőszám

Szerencsére nemcsak a GMO-termékeket találod meg könnyen: a 9-essel kezdődő számsor ugyanis organikus gazdaságból származó terméket jelöl, tehát igazoltan biogyümölcsről van szó. Ezek a matricák csak akkor használhatóak, ha előállításkor kizárólag természetes módszert és technológiát alkalmaztak.

Ezt a számkódos megjelölést ugyanakkor nem minden terméken kötelező feltüntetni, inkább importált gyümölcsökön és zöldségeken használják, például a banán vagy a citrom héján találhatod meg. Magyarországon ezt a célt szolgálja a GMO-mentes megjelölés a gyümölcsökön, ha ezt látod, ugyanígy megbízhatsz a termékben.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük