Nincsen meleg víz, kikapcsolták a telefont: ennyi jár 2014-ben Magyarországon a sérült gyerekeknek?
A központosítás zűrzavart hozott.
Múlt hét óta a Pető Intézet sorsa végre rendeződni látszik, ám összességében lesújtó helyzetet festenek a speciális nevelési igényű - sni - gyerekek ellátása felől érkező hírek.
Filléres gondok és embertelen körülmények, aminek a levét végül a sérült gyerekek és szüleik isszák meg. Mi vezetett idáig, és van-e kiút?
A központosítás zűrzavara
Komoly csapás és gyakran életen át tartó nehézség egy szülőnek, ha gyermeke nem teljesen egészségesen jön világra. Persze ilyenkor egy szülő egyből igazodik a helyzethez, és megpróbálja a lehető legteljesebb életet biztosítani gyermekének. Sajnos ez manapság egyre nehezebb.
A kormány deklarált célja volt, hogy központosítsa a közoktatást. Ennek leglátványosabb eleme, hogy az addig önkormányzati fennhatóság alá tartozó iskolák az állami Klebelsberg Intézményfenntartó Központ - KLIK - irányítása alá kerültek. Minden és mindenki, aki a közoktatásban érintett, most a KLIK fennhatósága alatt áll, mely az ország legnagyobb munkáltatójává avanzsált.
A legelesettebbek jártak a legrosszabbul
Az átalakuló rendszernek sok intézmény vesztese lett, de a sérült gyerekek ellátásért dolgozók, illetve a testi vagy lelki sérüléssel élő kicsik szenvedték el a legnagyobb károkat. Legutóbb a 444.hu közölt intézményvezetői pályázatokat, melyekben elképesztő állapotokat festenek le egyes intézmények mindennapjairól.
A pszichológusok, logopédusok, illetve mindenki, aki az sni gyermekek fejlesztésével foglalkozik, az új törvény óta egyetlen központhoz tartozik.
Ami viszont eddig helyi szinteken működő szakszolgálatokon keresztül jól ment, annak a megszervezése egyetlen állami központból megoldhatatlan feladatnak tűnik, ám kérdés, hogy ez pénzhiány, hozzá nem értés, vagy a hibás tervezés eredménye.
Ebben a rendszerben csak az nem veszít, akinek van pénze magánintézménybe íratni sérült gyerekét. Hiába a család, erre nem érzékenyek a politikusaink. Nézz képeket a családos politikusokról!
Az integrált oktatás végnapjai?
A 444.hu cikke szerint az intézmények némelyikében borzalmas állapotok uralkodnak. A mozgáskorlátozottak bejutása sok helyen nem megoldott, fűtés nincs, se melegvíz, a telefont kikapcsolták. Olyan intézeti épület is akad, ahová a gyerekek vizsgálatához eszközöket is a dolgozók kénytelenek megvásárolni saját pénzből. Mindez pénzhiányra utal, ugyanakkor az is elképzelhető, hogy adminisztratív, szervezési okok állhatnak a háttérben és a pénz nem ér el rendeltetési helyére.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Bár a törvény szerint ha az ezzel foglalkozó bizottság kimondta, hogy a gyermeknek szakember segítségére lenne szüksége, törvénytelen megtagadni tőle, az integrált oktatásban ez néha mégis teljesíthetetlen feladatnak látszik.
Így azonban az sni gyerekek kikerülnek az - eddig sokak elmondása szerint kitűnően működő - integrált oktatásból, és visszakerülnek a speciális intézményekbe. Pedig a szülők általában azért részesítik előnyben az integrált intézményeket, mert ott a gyermek egészséges társaival együtt fejlődhet, nem kell elszigetelődnie kortársaitól, nem érzi annyira a gyermek, hogy ő más.
A problémák a speciális intézetekben is egyre gyakoribbak. Bár egyes intézmények kálváriája már megoldódott, ahogy a Pető Intézet is megmenekülni látszik, ez csak néhány esetet jelent, ám a problémák a legtöbb intézményben megmaradnak. A gond, hogy csak egy-egy intézménynek külön tudnak segíteni, ám feltehetőleg a rendszer maga hibás, és minden gond forrása ez.
Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára az ATV Reggeli start című műsorában azt mondta a gyógypedagógia helyzetéről, hogy a problémák eddig is léteztek, ez az új rendszer azonban felszínre is hozta ezeket. Arról nem beszélt, hogy milyen megoldást eszeltek ki a minisztériumban. A Pető Intézet államosításának bejelentése óta próbáljuk elérni az államtitkár urat, ám egyelőre eredménytelenül.
Hogy régiek a gondok, azt némileg cáfolja a Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület megállapítása, melyet még 2012 decemberében tettek, és a kormány terveit kritizálják, mert szerintük például a fővárosban kevés logopédussal terveztek, tehát egyszerűen nem tudták a KLIK-nél, hogy mennyi szakember kell egyes területekre.
Hogy pontosan mik okozzák a jelenlegi problémákat, az illetékesek nem adnak választ, de a sajtóban a minisztérium és a KLIK részéről is általában tagadják a gondokat, vagy gyors megoldást ígérnek. Mi is kerestük a KLIK-et, ám cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. A kormány hajthatatlannak tűnik, a KLIK akkor is marad, ha eddigi vezetőjét - minden bizonnyal a botrányoktól nem függetlenül - nemrég közös megegyezéssel eltávolították.
Megkeresésünkre a Klik a cikk megjelenése után küldte meg válaszát, amit változtatás nélkül közlünk:
"A pedagógiai szakszolgálatok működéséről szóló 15/2013 EMMI rendelet alapján a pedagógiai szakszolgálati rendszer átalakítása, a rendszer kiépítése, a szervezeti struktúra kialakítása 2013-ban lezárult a 19 megyei és az 1 fővárosi szakszolgálat létrehozásával. Mind a jogszabályi környezet, mind az igényekhez igazított szolgáltatás flexibilitásából adódóan, egy folyamatos fejlődésen, változáson átmenő rendszerről beszélünk. Az így létrejött új Pedagógiai Szakszolgálati rendszer hosszú távú feladata a rugalmas, a helyi igényekhez igazodó pedagógiai szakszolgálati hálózat kialakítása, amely minden érintett számára biztosítja a szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférést úgy, hogy az igénybevétel a családoknak ne jelentsen aránytalan terhet. Az új szakszolgálati struktúra még nagyobb figyelmet szentel a befogadó intézményekkel történő szoros együttműködésre. A megyei szintű központi irányítás lehetőséget biztosít az ellátási hiányosságok feltárására és azok megszüntetésének gyors és hatékony koordinálására. A szakemberhiány azonban nehézséget jelent, hiszen a megyékben és a fővárosban is a meghirdetett állásokra nagyon kevés a jelentkező, de a tankerületek együttműködésével minden esetben megoldott, hogy gyermek ne maradjon ellátatlan."
Fotók:épület: Wikipedia.org/Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete/Mesüge; felső: facebook.com/PetoInteze.
- iskola
- kormány
- minisztérium
- belföld
- oktatási törvény
- mozgássérült
- közoktatás
- emberi erőforrások minisztériuma
- pető intézet
- fogyatékkal élő
- szombathely
- klik
- gyógypedagógia
- sajátos nevelési igényű
- Terasz
OLVASD EL EZT IS!
- politika
- kormány
Pető Intézet: ez állhat az államosítás hátterében
- bűncselekmény
- iskola