Megbüntették a BKV-n, nem fizetett: végül közel 2 millió forintjába került a bliccelés
A BKK szigorított követeléskezelési módszerei miatt magasra rúghat a büntetés összege.

DSZZS20200427022
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A korábbi évtizedek enyhébb pótdíjazási gyakorlatát felülvizsgálva a Budapesti Közlekedési Központ 2015 óta szigorúbban lép fel a jegy és bérlet nélkül utazókkal szemben, ezáltal a pótdíjkezelési eljárások is hatékonyabbá váltak. A szigorúbb követeléskezelés miatt évente több tízezer fizetési meghagyást és végrehajtási eljárást indít a BKK.

Nem kérdés tehát, hogy azok döntenek a legjobban, akik minél hamarabb rendezik a jegyellenőrök által kiállított sárga csekket. Mégis, milliós pótdíjakból 2021-ben sem volt hiány: a BKK összegyűjtötte a tavalyi év negatív rekordereit.

Milliós pótdíjtartozások

Ma már digitális formában is elérhető a BKK termékeinek jelentős része, például a BudapestGO alkalmazásban. A nap 24 órájában bárhonnan, akár otthonról is megvásárolható számos jegy- és bérlettípus. Ennek ellenére - bár az utasok döntő többsége a szabályoknak megfelelően veszi igénybe a szolgáltatásokat - még mindig vannak, akik rendszeresen bliccelnek, és a pótdíjat sem fizetik meg időben. Ezért a BKK újra és újra felhívja a figyelmet, hogy a ki nem fizetett pótdíj az idő múlásával nem évül el, a tartozás milliókra is rúghat néhány év alatt.

A társaság idén is összeállította az elmúlt év legnagyobb pótdíjbefizetéseinek listáját. A felsorolt összegek nem csupán fizetési elvárások, hanem már konkrét, teljesített befizetések. Ezek többségének jogi eljárásokat követően tettek eleget a pótdíjazott utasok. A ténylegesen befolyt pótdíjbefizetések tartalmazzák a pótdíjtartozást és a járulékait, a végrehajtási eljárások költségeit is.

A top 10 egyösszegű pótdíjbefizetés 2021-ben

  1. 1 879 391 forint
  2. 1 151 035 forint
  3. 1 017 318 forint
  4. 905 277 forint
  5. 798 289 forint
  6. 765 173 forint
  7. 707 858 forint
  8. 690 946 forint
  9. 662 404 forint
  10. 661 044 forint

A legmagasabb összegű pótdíjbefizetés hat végrehajtási eljárásból, több tucat rendezetlen pótdíjazás alapján jött össze, és jóval elmarad a 2020-ban beszedett legborsosabb pótdíj összegétől, amely 2 797 400 forintra rúgott. A negatív rekorderek ellen a befizetések elmulasztása miatt több, akár nyolc végrehajtási eljárás is indult. A kiszabott díjak időbeni befizetésével töredékére lehetett volna csökkenteni a notórius bliccelők kiadásait és az ezzel járó adminisztrációt.

A cikk az ajánló után folytatódik

Milyen büntetést kockáztat, aki jegy vagy bérlet nélkül utazik?

A Fővárosi Önkormányzat által előírt Díjszabás szerint a 16 ezer forintos alappótdíj a helyszínen, a jegyellenőrnél készpénzzel vagy bankkártyával fizetve, illetve az adatfelvételt követő két munkanapon belüli személyes vagy banki befizetés esetén nyolcezer forintra mérséklődik.

Ha sem a nyolcezer forintos pótdíjösszeget, sem a 16 ezer forintos alappótdíjat nem fizeti meg az ügyfél határidőn belül, 30 napon túl a késedelmi és az eljárási díjjal tovább emelkedik a pótdíj összege 32 500 forintra. Amennyiben felszólításra ezt sem nyújtja be az ügyfél, fizetési meghagyást kap, és ha erre sem érkezik befizetés, a BKK végrehajtást kérve is érvényesítheti a követelését. Ilyenkor a behajtási eljárások és jogi lépések összes költsége a bliccelőt terheli.

A pótdíjak gyors befizetése a legjobb megoldás. A szigorított követeléskezelési módszerek miatt az utasok egyértelműen akkor döntenek a legjobban, ha minél hamarabb rendezik a jegyellenőrök által kiállított sárga csekket. Nem érdemes abban reménykedni, hogy a pótdíjtartozás elévül, ugyanis a BKK, ha kell, bíróságra viszi az ügyeket. Az eddigi pótdíjazási polgári pereket több mint 90 százalékában a társaság nyerte.

Mit tesz a BKK a bliccelés visszaszorítása érdekében?

A Budapesti Közlekedési Központ folyamatos jegyellenőrzést tart a teljes hálózatban, törekedve a minél nagyobb területi és időbeli lefedettségre. Szintén a bliccelés visszaszorítását célozza, hogy a cég egyre több autóbuszjáraton vezeti be az első ajtós felszállási rendszert. Ezeken a járatokon a járművezető az utasok felszállásakor ellenőrzi, hogy rendelkeznek-e érvényes jeggyel, bérlettel, utazásra jogosító okmánnyal.

A tapasztalatok szerint a rendszer jelentősen hozzájárul a bevételek növekedéséhez, ezáltal a szolgáltatások fejlesztéséhez is. A BKK közleménye szerint fontosnak tartják, hogy a fővárosban közlekedők a lehető legkényelmesebben, legegyszerűbben intézhessék utazásukhoz szükséges teendőiket. Ezért készült el a BudapestGO, ami új funkcióinak köszönhetően többet nyújt, mint egy átlagos utazástervező. Az applikációban a jegy- és bérletvásárlás, sőt már a digitális vonaljegy is elérhető.

Kiemelt kép: MTI/Szigetváry Zsolt

Mit művelnek ezek az emberek a metrón?

Nem ritka eset, hogy a metrón vicces képek készülnek. Most mutatunk néhány különösen furcsát!

Ezt is szeretjük