A 20. század egyik leggazdagabb asszonyának lebilincselő története: óriási kozmetikai birodalmat épített Elizabeth Arden
A szegény családból származó Elizabeth Arden hihetetlen üzleti sikereket ért el. Hatalmas szépségbirodalmat épített, és rengeteg innovációt vezetett be.
A 19-20. század férfiak uralta társadalmában nem sok nőnek adatott meg a lehetőség, hogy fényes karriert építsen, és saját vállalkozást alapítson, vezessen. Elizabeth Arden egy volt azon kevesek közül, akinek mindez sikerült.
Önerőből küzdötte fel magát az 1900-as évek legsikeresebb, leggazdagabb asszonyai közé, nevét pedig a mai napig ismeri a világ. A kozmetikai ipar úttörőjének története nemcsak lebilincselő, de rendkívül inspiráló is.
Elizabeth Arden, a szépségipar úttörője
Florence Nightingale Graham néven született 1884. december 31-én az Ontario állambeli Woodbridge-ben a skót William Graham és az angol Susan Tadd gyermekeként. Családja szegényes anyagi körülmények között élt, a gyerekek taníttatásának költségeit gazdag nagynénjük állta. Hatéves volt, amikor édesanyja elhunyt.
Az akkor még Florence nevet viselő fiatal lány ápolónőnek tanult Torontóban, majd 1908-ban New Yorkba költözött bátyjához. A megélhetésért számos időszakos munkát vállalt, többek között titkárnőként, könyvelőként is dolgozott. Amikor az egyik gyógyszeripari cégnél kapott állást, rengeteg időt töltött a laborban, ahol a bőrápolást tanulmányozta. Később rövid ideig a híres szépségguru, Eleanor Adair alkalmazta, szalonjában szépségkezeléseket végzett.
Fiatalon nyitotta meg első szalonját
1909-ben ismerkedett meg a szintén a kozmetikai iparban tevékenykedő Elizabeth Hubbarddal, akivel 1910-ben megnyitották első, Red Door Spa nevet viselő szalonjukat a híres Ötödik sugárúton. Az ekkor mindössze 26 éves fiatal nő ezután vette fel az Elizabeth Arden nevet. Az Arden ötletét állítólag Tennys költeményéből, az Enoch Ardenből merítette. Miután 1914-ben Hubbarddal szétváltak, a márkára is ezt a nevet terjesztette ki.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A piros ajtós, halvány rózsaszínnel díszített szalon gyorsan felkeltette a nők figyelmét, és egyre népszerűbbé vált. Elizabeth Arden pedig tudatosan fejlesztette és építette vállalkozását: kémikusokat alkalmazott a termékek kifejlesztéséhez, de saját magát is folyamatosan képezte.
Megváltoztatta a kozmetikai ipart
Akkoriban a sminket még inkább a prostituáltakhoz vagy a könnyűvérű nőkhöz társították, nem pedig az elegáns, kifinomult hölgyekhez. Elizabeth Arden ezen is változtatni szeretett volna. Céljai megvalósításához pedig a filmipar fejlődése is hozzásegítette. Felfogása szerint a szépség minden nő veleszületett joga, és azon igyekezett, hogy az egyébként is gyönyörű hölgyek természetes értékeiből a lehető legtöbbet hozza ki. Már korán erős marketinget épített márkája köré, mellyel elérte, hogy az előkelő asszonyok is merjenek sminket használni.
1915-től már a nemzetközi piacon is árulta termékeit, 1922-ben megnyitotta párizsi szalonját, majd megalkotta parfümjeit. Az első illat a Blue Grass nevet viselte. A ’30-as évekre cége évi több mint 4 millió dolláros bevételt hozott. Márkája nemcsak a minőséggel és a megbízhatósággal, hanem az innovációval is egyenlővé vált. Ő volt az első, aki szemsminket árult az amerikai nők számára, szintén elsőként alkotott utazó méretű termékeket, és abban is különleges volt, hogy professzionális értékesítőcsapatot képeztetett ki. Divattervezőkkel működött együtt, és elsőként nyitott Amerikában olyan luxusszalonokat, amelyek széles körű szolgáltatásokat nyújtottak a hölgyeknek: sminket, teljes átalakítást, kozmetikai kezeléseket, manikűrt, de még új frizurát is kérhettek a vendégek az ott dolgozó, profi szakemberektől.
Az 1940-es évekre már több mint 100 szalonnal rendelkezett szerte a világban, és körülbelül 300 saját gyártású terméket forgalmaztak. Gyönyörű, elegáns reklámplakátjai ikonikussá váltak, és sikeresen felkeltették a szépülésre, luxusra vágyó nők figyelmét. Szépségbirodalma elképesztő bevételeket hozott, ezért is tartják a 20. század egyik leggazdagabb nőjének.
Maga volt a profizmus és a kifinomult elegancia
Elizabeth Arden rendkívüli üzleti érzékkel rendelkezett, sosem pihent meg, és mindig képes volt tanulni, folyamatosan képezte magát. Minden mozdulatából sugárzott a kifinomult elegancia, és mindig csinosan jelent meg a nyilvánosság előtt. Támogatta a szüfrazsettmozgalmakat, 1912-ben részt is vett a nők felvonulásán, akik a szolidaritás jegyében vörös rúzst viseltek. A termékeket Elizabeth Arden ajándékozta nekik. Később márkáján belül létrehozott egy olyan alcsoportot is, mely direkt a katonaságban szolgáló nőknek kínált kozmetikumokat.
A lóversenyek világába is belekóstolt. Imádta a lovakat, 1945-ben pedig létrehozta a Maine Chance Farmot, majd egy évvel később már a Time magazin címlapján szerepelt a lóversenyek férfiak uralta világában elért sikereinek köszönhetően.
Magánéletét nem övezte túl nagy reflektorfény. 1918-ban férjhez ment az amerikai bankár Thomas Jenkins Lewishoz, aki egészen 1935-ös válásukig a menedzsereként segítette vállalatát. De azt soha nem engedte a férfinak, hogy részesedést kapjon a cégből. Másodszor Michael Evlanoffhoz ment hozzá 1942-ben, ám házasságuk csak két évig tartott. Ezután már nem ment újra férjhez.
Elizabeth Arden egészen idős koráig aktív volt, végül 1966-ban hunyt el. Valódi korát sokáig titokban tartotta, hogy az időtlen szépség benyomását keltse, ám halálakor kiderült, hogy 81 éves volt. Cégét élete során az egyik legismertebb, legsikeresebb márkává tette, ő maga pedig a 20. század egyik leggazdagabb, legfontosabb asszonya volt. A vállalatot 1971-ben Eli Lilly vásárolta meg 38 millió dollárért. Az Elizabeth Arden márka a mai napig sikeres, és szinte az egész világ ismeri a nevét, főleg parfümjeik népszerűek.
Felismered a 20. század legbefolyásosabb asszonyait?
A történelemben sajnos sokáig csak a férfiakra került a hangsúly annak ellenére, hogy rengeteg olyan kiemelkedő, tehetséges asszony van, akik ugyanolyan vagy talán még erősebb hatással voltak az emberiségre, a társadalomra és a múltbéli eseményekre. A 20. század is bővelkedett figyelemre méltó nőkben, akik hatalmas befolyással rendelkeztek. Most tesztelheted a tudásodat a következő kvízzel. Képeken mutatjuk az előző évszázad legbefolyásosabb asszonyait, alatta pedig a lehetséges válaszokat: azt kell csak bejelölnöd, hogy kit látsz a fotókon.
- elizabeth arden
- inspiráló nők
- női sorsok
- szépségápolás
- smink
- kozmetikum
- márka
- vállalkozás
- 20 század
- sikeres nők
- Szépség és divat