Forradalmat indított el azzal, hogy kiemelte a nőiességet: Christian Dior 1947-es kollekciója divattörténelmet írt
A 20. század divatjának egyik legfontosabb pillanata volt, amikor Christian Dior bemutatta új kollekcióját.
A 20. század elején a nők egyre inkább kezdték feszegetni az addig ismert határokat, és meg akarták mutatni, hogy sokkal több van bennük, mint egy csinos kiegészítő a férfiak oldalán: szabadságra vágytak. Ez az öltözködésükön is megmutatkozott, hiszen eldobták a fűzőket, és egyre légiesebb ruhákban kezdtek járni.
A különféle nőjogi mozgalmak azt is elősegítették, hogy az addig megszokott korlátok lazuljanak, és végre a nők is úgy élhessenek, ahogy nekik kényelmes. Az 1920-as években sokan rövidre vágatták a hajukat, és egyre rövidebb ruhákban kezdtek járni, a korszak divatforradalmára pedig maga Coco Chanel lett.
Új szelek a háború után
Megtippelni is nehéz, hogyan változott, fejlődött volna a divat világa, ha nem tör ki 1939-ben a II. világháború. Ám mivel sajnos megtörtént, így csak azt tudjuk, ami ennek következtében hatással volt az egész világra, beleértve az öltözködést is. Ekkoriban a nők átvették a családfő szerepét, gyárakban és üzemekben dolgoztak, és az esztétikummal szemben előnybe került a praktikum és a kényelem, addig szokatlan módon gyakran nadrágot is húztak. Az ínséges időkben Nagy-Britanniában például olyan megszorító szabályokat vezettek be, amelyek megtiltották a ruházaton az extra zsebek, fém- vagy bőrgombok, zsinórok, hímzések vagy csipkék extravaganciáját.
A háborúnak vége lett 1945-ben, ám az embereknek kisebb gondjuk is nagyobb volt annál, hogy a megjelenésükkel foglalkozzanak. A művészvilág azonban ez idő alatt sem ült a babérjain, és próbáltak rájönni, hogyan is pezsdíthetnék fel a háború utáni szürke hangulatot és szürke divatot is. Az akkor még csak szárnyait bontogató francia tervező, Christian Dior mert nagyot álmodni, és megalkotta legújabb kollekcióját, amit 1947. február 12-én mutatott be a nagyközönségnek.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A kollekció a New Look, vagyis új megjelenés nevet kapta, amit a legendák szerint Carmel Snow, a Harper's Bazaar divatmagazin főszerkesztője adott neki teljesen véletlenül. A bemutatón Dior tervezését látva a nő így kiáltott fel: „Drága Christian, a ruhái teljesen új megjelenést képviselnek!” A mai szemmel már talán egyszerűnek tűnő összeállítások abban az időben nemcsak a magazinszerkesztők, hanem a szakmabeliek elismerését is kivívták, és ami a legfontosabb: a mindennapi nőkét is.
Miben volt más?
Dior úgy ment élesen szembe a ’20-as, ’30-as évek felszabadító öltözködési normáival, hogy közben mégsem korlátozta a nőket. A laza, formátlan, alaktalan ruhák helyett a lehető legjobban szerette volna hangsúlyozni a nőiességet és idomokat, de ezeket nem fűzőkkel vagy épp kényelmetlen szoknyákkal érte el. Kollekciójának fő eleme az A vonalú szoknya és a derekat gyönyörűen kiemelő kabát volt, ami a csípőnél kiszélesedett, ezzel is fokozva a homokórahatást. Egy időben sokan nem támogatták az ötletet, hiszen a Dior által javasolt csípőbetétekben, drapériákban, redőkben, díszítésekben és egyéb túlzásokban a divat visszafejlődését látták, ám hamar rájöttek, hogy ez valójában egy teljesen új vonal.
A New Look nem várt sikert aratott, a világ minden táján úgy akartak kinézni a nők, mint azok a modellek, akiken az első darabokat bemutatták. A tehetősebb rétegek természetesen megengedhették maguknak, hogy a párizsi Avenue 30 Montaigne alatt lévő Dior-szalonból szerezzék be a ruhákat, de a kevésbé gazdag nők is megtalálták a módját annak, hogy a legújabb divat szerint öltözzenek. Ehhez bevetették minden varrótudásukat, és régi szövetdarabok segítségével alkották újra Christian Dior terveit.
A hatalmas sikert sokan sokféleképpen próbálták már megmagyarázni, ám abban mind egyetértenek, hogy a New Lookot egyfajta reménysugárnak látták a háború utáni sötét időszakban. A jelenség pszichológiája, hogy a nők az öltözködésben a komolyság megszűnésére, szabadságra vágytak, annak a vágynak köszönhetően, hogy elhatárolódjanak a háborús ruhák és a polgári egyenruhák megszorításaitól és praktikumától. Dior nem akart mindennapi ruhákat készíteni a gyorsan változó évszázad nőjének, hanem inkább eladta a régi szép idők álmát, amikor a nők megengedhették maguknak, hogy extravagánsak legyenek, és szándékosan elbűvöljenek. A New Look a jólét újrafelfedezése volt, és generációtól vagy társadalmi rangtól függetlenül mindenki rajongott érte.
Nemcsak a divatot változtatta meg alapjaiban, hanem Diornak is hatalmas hírnevet szerzett, a kollekció nélkül talán soha nem tudott volna olyan jelentős és befolyásos márkává válni, ahogyan ma is ismerjük. Christian Dior sajnos nem élvezhette sokáig a sikert, hiszen 1957-ben, 52 évesen egy hirtelen szívroham következtében elhunyt. Az általa alkotott világ azonban még több mint 70 évvel a halála után is virágzik, és talán nem is így öltözködnénk ma, ha nem mutatta volna be legendás kollekcióját.
A divattörténelem 8 ikonikus múzsája
Képeken mutatjuk azokat a gyönyörű nőket, akik a leghíresebb divattervezőket inspirálták, inspirálják.
Más volt, mint a legtöbb modell, mégis lenyűgözte a világhírű tervezőt: a divattörténelem 8 ikonikus múzsája
Nézegess képeket!
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary, Instagram)
OLVASD EL EZT IS!
- modell
- szupermodell