Nagy mosószerteszt
Melyik tisztít, melyik fehérít a legjobban?
Vajon a folyékony mosószerek vagy a mosóporok a hatékonyabbak? Igaz mindaz, ami a reklámokban áll?

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Nicole Kidman hajszíne az őszi szezon új kedvence: ezt fogják legtöbbször kikeverni a fodrászok »

Ilyen egyszerű elkészíteni Meghan hercegné tökéletes kis kontyát – 5 perc alatt össze lehet dobni »

Nem talált a méretében szexi fehérneműt a plus size blogger, ezért saját kollekcióval állt elő »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az európai uniós fogyasztóvédelmi tesztprogramban legutóbb a mosószereket vetették alá beható vizsgálatnak. Az alábbiakban kiderül, van-e értelme a gyártók egymást túllicitáló reklámjainak, állandó fejlesztéseinek, vagy a kémia törvényszerűségei folytán eleve mindenki ugyanazt árulja - csak ki jobban, ki rosszabbul. Sőt, most azt is megtudhatod, hogy a mosópor vagy a folyékony mosószer a hatékonyabb!

Ugyanaz, csak a neve más?

A reklám kritikus pont az iparágban. Igaz ugyan, hogy a reklámszabályozás napjainkban igen szigorú, ez önmagában mégsem lehet magyarázat arra, hogy a Gazdasági Versenyhivatal - GVH - által a versenytörvény megsértésének tárgyában indított eljárások gyakori alperesei a mosószergyártók.
- A cégek annyira nagy energiákat ölnek a fogyasztók meggyőzésébe, hogy apróbb hiányosságok, csúsztatások még a legnagyobbak esetében is becsúsznak időnként - mondta Mihálovits András, a GVH szóvivője októberben, egy fehérítőt gyártó cégre kiszabott 15 milliós bírság kapcsán.

Lehet összefüggés az ádáz marketingcsata és az eladásra szánt termékek nagy hasonlósága között. Ha nem teszel mást, csak elolvasod a mosószerek csomagolására kötelezően ráírt összetevőket, meglepő dolgokat tapasztalhatsz. A Tomi Kristály Tavaszi Virágoskert gél és a Biopon Intenzív gél hasonlósága például megdöbbentő: nemcsak az összetevők egyeznek meg majdnem teljesen, de a hívószavak és az árak is egymásra hajaznak.

Bár ez szélsőséges példa, mindkettő Henkel-termék, általánosságban elmondható: nagy a hasonlóság a piacon található mosószerek között. Adódik a kérdés: pusztán ezek ismeretében - és a reklámok rózsaszín ígéreteit figyelmen kívül hagyva - mi alapján válasszon a laikus fogyasztó?

Nem csak az összetevők jelenléte, de azok aránya is számít

Régebben a foszfát az egyik legfontosabb összetevője volt a mosószereknek: funkciója szerint a víz keménységét csökkentve növeli a mosási hatékonyságot. Természetes vizekbe kerülve azonban algásodást okoz - Nyugat-Európában ezért már csak tetemes környezetvédelmi díj befizetése mellett lehet alkalmazni.
Magyarországon ilyen díj még nincs, ezzel együtt láthatóan eltűnőben van a mosószerekből a foszfát.

Ez azonban távolról sem jelenti azt, hogy csökkennie kell a mosószerek hatékonyságának: a foszfátot újabban a kevésbé környezetterhelő zeolittal helyettesítik. Ökológiailag a legtisztább a mosószóda, mely ráadásul jó zsíroldó is. Ez lenne hát a megoldás? A Tomi Kristály - amely fennhangon hirdeti csomagolásán, hogy a szódában van az ereje - gyenge eredménye legalábbis kétségessé teszi az állítást.

Az oxigénalapú fehérítőszerek a felszabaduló oxigén segítségével roncsolják a vér-, bor- és gyümölcsfoltokat - illetve túlzott mennyiségben magát az anyagot -, és elpusztítják a kórokozókat, tehát fertőtlenítenek is. Ezzel viszont csak a mosóporokban találkozni, folyékony mosószerekhez történő hozzáadásuk kémiailag kivitelezhetetlen. Ezeknél maradnak az optikai fehérítők, melyek, ahogy a nevük is mutatja, a szemre hatnak: elnyelik az ultraibolya-sugárzást, és kék fényt bocsátanak ki, ezzel kioltják a fehér textilek sárgás színárnyalatát. Bár a ruha ragyogó fehérnek látszik, ez nincs összefüggésben tisztaságával - az optikai fehérítők bevetése ilyeténképpen mind a folyékony mosószereknél, mind pedig a mosóporoknál némileg felesleges.

Tudtad?
Az anionos, nemionos és kationos felületaktív anyagok, valamint a tenzidek a mosópor legfontosabb összetevői. Az anionos felületaktív anyagokra a jó mosóhatás jellemző, viszont érzékenyek a vízkeménységre. A nemionos felületaktív anyagok alacsony hőmérsékleten is jó mosóhatást fejtenek ki, és a víz keménységére sem érzékenyek. Természetes, illetve viszonylag szelíd környezetterhelés mellett előállítható tenzid a szappan.

Mosóport vagy folyékony gélt?

A teszt Miele elöltöltős mosógépeken zajlott, 40°C-os mosási hőmérsékleten. A szakemberek vizsgálták a mosóporok és mosószerek tisztító- és folteltávolító hatását: minden kosztípusból két mérettel, méretenként három mosást végeztek. E tekintetben az Ariel M-Zim5 Mountain Spring mosópor teljesített a legjobban, második helyen a Bonux Lemon mosópor végzett. A legjobb fehérítő hatás tekintetében - az optikai fehérítés szempontjából - a Persil Gold Plus mosópor és folyékony gél egyaránt jól vizsgázott. A tesztben összességében a legtöbb pontot az Ariel M-Zim5 Mountain Spring, a Persil Gold Plus és a Tix Tide Alpin Fresh mosóporok kapták.

A teszten egyértelműen kiderült, hogy a mosóporok hatékonyabbak a folyékony vagy gél állagú mosószereknél. Egyes vélekedések szerint utóbbiaknak ráadásul semmi értelme, hiszen gyakorlatilag azt a vizet viszed haza flakonban, amelyet hozzáadhatsz otthon a mosóporhoz is - az eredmény ugyanaz.

Egy dolog azonban mellettük szól: egy, a teszthez kapcsolódó tanulmány szerint a folyékony mosószerek jóval környezetkímélőbbek, mint a mosóporok.

2009. június 11-től kapható az újságárusoknál a Kosár - a fogyasztók magazinja reklámmentes újság legújabb száma!

A tartalomból:
  • Biztonsági autós gyerekülések nemzetközi tesztje
  • Élményfürdők, strandok, aqua-parkok árkörképe
  • 24 istant leves házitesztje
  • Mit tegyél influenzajárvány idején?
  • Ki fizesse a vízszámlákat?
Kosár - a fogyasztók magazinja
Független, megbízható, hasznos és érdekes
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285.
Tel/fax: 392-5287.
Ezt is szeretjük