Brutális nyara lesz annak, aki ezt elhalasztja: csak így lesz hatékony a klíma

Meghibásodott a klíma? Ennyi ideje van a forgalmazónak a javításra.

Klímakarbantartás
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A megfelelő klímaberendezés kiválasztása nemcsak az energiahatékonyság, az élettartam és a teljesítmény szempontjából fontos, hanem a garancia és a jótállás miatt is, így azok feltételeit érdemes körültekintően körbejárni. Sokan nincsenek tisztában ezeknek a fogalmaknak a pontos jelentésével, pedig alapvetően befolyásolhatják a későbbi szervizelési és javítási feltételrendszert, lehetőségeket.

A klíma karbantartása

Aki nem akar csalódni, és meg szeretné kímélni magát az esetleges későbbi bosszúságoktól, annak érdemes olyan klímaberendezést választani, amely mögött megbízható szervizháttér és hosszú távú garancia áll.

Jótállás alatt azt a kötelezettséget értjük, amelyet a gyártó vagy a forgalmazó vállal a termék meghibásodása esetén. Ez lehet jogszabályban előírt vagy önként vállalt kötelezettség. A jótállási időszak alatt a vásárló jogosult a hibás termék ingyenes javítására vagy cseréjére, ennek időtartama a termék árától függően eltérő. Kötelező jótállás fogyasztói szerződések esetén Magyarországon a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján:

10 000–100 000 Ft között: 1 év,

100 001250 000 Ft között: 2 év,

250 001 Ft felett: 3 év.

klima-karbantartás
Fotó: Arutthaphon Poolsawasd / Getty Images Hungary

A kötelező jótállás csak új, tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, például műszaki cikkekre  tv, telefon, háztartási gépek  így a klímaberendezésekre is.

A garancia egy tágabb fogalom, amely magában foglalhatja a jogszabályi jótállást, de ezenfelül a gyártó vagy forgalmazó általi önként vállalt extra garanciát is. A garanciaidő terjedelmét és feltételeit a forgalmazók határozzák meg, akár több évvel is megtoldhatják az alap jótállási időt a vásárlók elégedettsége érdekében.

A szavatosság pedig arra vonatkozik, hogy a terméknek a vásárlás pillanatában hibátlannak kell lennie. Ha rejtett hiba merül fel, a fogyasztónak joga van reklamációval élni.

– Meghibásodás esetén a jótállási és garanciális igényét a fogyasztó a forgalmazónál érvényesítheti, vagyis annál a vállalkozásnál, ahol a berendezést megvásárolta. A forgalmazó cég és a fogyasztó között a vásárlással jön létre szerződés  fejtette ki Antal Mihály, a Gree légkondicionálók műszaki szakértője.

A szakember kiemelte, hogyha a berendezést más vállalkozástól vásároltuk, mint aki telepítette, akkor is a forgalmazó cég viseli a jótállási kötelezettségeket. A szerelő csak a telepítésért felel.

– Egyes esetekben azonban nem könnyű eldönteni, hogy a meghibásodás kinek a hibájára vezethető vissza, ezért javasolt olyan vállalkozást választani, amely az értékesítést és a telepítést is vállalja, ez megkönnyíti az esetleges későbbi ügyintézés menetét  hangsúlyozta Antal Mihály.

klíma-karbantartás
Fotó: Visoot Uthairam / Getty Images Hungary

Mi a teendő meghibásodás esetén?

Amennyiben a klímaberendezés meghibásodik, a vásárlónak értesítenie kell az értékesítő vállalkozást. A jogszabályok szerint a forgalmazónak 15 napon belül meg kell javítania a készüléket, de szükség esetén ez a határidő további 15 nappal meghosszabbítható. Ha 30 napon belül nem sikerül megjavítani a készüléket, akkor a vállalkozás köteles cserélni azt, vagy visszatéríteni a vételárat.

– A legtöbb esetben azonban a meghibásodások ennél sokkal gyorsabban, akár egy héten belül javíthatók. Az időtartam attól is függ, hogy milyen szezonban jelentkezik a probléma. A nyári kánikula idején, amikor a klímaszerelők leterheltek, hosszabb várakozási időre is számítani lehet. Ezért is fontos olyan berendezést választani, amely megfelelő szervizháttérrel és alkatrészellátással rendelkezik  fogalmazott a Gree légkondicionálók műszaki kollégája.

Ha egy gyártó 10 év garanciát vállal a termékeire, azzal biztosítja, hogy a termékekhez akár évtizedekkel később is megfelelő lesz az alkatrészellátás.

A szakértő hozzátette, hogy a karbantartásokat érdemes bőven szezon előtt elvégeztetni, mert ekkor egy esetleges meghibásodásra is fény derülhet még szezon előtt. A klímaberendezés kiválasztásakor érdemes figyelembe venni a garancia időtartamát, mert a hosszabb garanciaidő általában nagyobb biztonságot nyújt. Fontos, hogy a márka hivatalos szervizhálózata könnyen elérhető legyen. Emellett a vásárlói visszajelzések, más felhasználók tapasztalatai is segíthetnek annak eldöntésében, hogy a választott készülék mennyire megbízható. A Gree termékeknél a garancia alapfeltétele is az évi kétszeri, hivatalosan dokumentált karbantartás  zárta gondolatait a Gree klímák műszaki profija.

Húsz perc alatt lehűti a lakást nyáron: ez a klíma szerepelt legjobban a friss teszten

Hűtésre vagy fűtésre? Nem mindegy, ez derült ki a légkondicionálók, klímák terméktesztjén.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük